تریکوموناس واژینالیس چیست؟

تریکومونیاز (تریکوموناس) یک بیماری عفونی جنسی است

در این متن یکی از بیماری های منتقله جنسی یا STD به نام بیماری تریکومونیاز را بررسی میکنیم.

تریکومونازس (تریکومونیاز) چیست؟

تریکومونیاز که با نام های دیگیری چون تریکوموناس و یا تریکومونیازیس نیز خوانده میشود٬ یکی از انواع بیماری های STD است که اصطلاحا به نام بیماری های منتقله جنسی معروف هستند. برخی از بیماری های STD مانند:
• ایدز HIV
• هپاتیت
• شانکروئید
• تریکومونیاز
• زگیل تناسلی
• تبخال تناسلی (هرپس)
• سوزاک
• کلامیدیا
• سیفلیس
• جرب یا گال
• پوبیک لیس
• ملوسکوم عفونی
• لنفوگرانولوما
عامل ایجاد کننده تریکومونیازیس، یک انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است که در اغلب موارد به صورت جنسی منتقل می شود. ابتلا به این انگل در زنان نسبت به مردان شایع تر است. البته در همین جا بگوییم که وجود این انگل در فرد به معنای ابتلای فرد به تریکومونیازیس نیست.

[🔗 بیشتر بخوانید: انواع بیماری های منتقله جنسی کدام است]

علائم فرد مبتلا به تریکوموناس چیست؟

در نظر داشته باشید که ممکن است علائم این بیماری٬ فرد به فرد متفاوت باشد و حتی زمان بروز علائم در افراد مختلف فرق داشته باشد و یا ممکن است اصلا فردی با وجود انگل، علامتی نداشته باشد.

در مجموع می توان گفت نمی توان انتظار داشت که فورا پس از انتقال عفونت علائم ظاهر شوند، گاهی ممکن است علائم به صورت خود محدود شونده باشند و مدت کمی در فرد باقی بمانند.

علائم شایعی که در بیشتر افراد مبتلا دیده شده است؛ شامل:

علائم عفونت تریکومونایی در زنان

• بوی بد ترشحات واژن / ترشحات می تواند به رنگ سفید – خاکستری – زرد و یا سبز نیز باشد.
  • سوزش و خارش و یا قرمز شدن ناحیه تناسلی
  • درد در هنگام ادرار کردن یا درد در هنگام نزدیکی

[🔗 بیشتر بدانید: انواع ترشحات واژن چیست و معنی رنگ ترشحات چست؟]

علائم عفونت تریکومونایی در مردان

تریکومونیاز به ندرت در مردان ایجاد علائم می کند، با این حالا مردان می توانند علائم زیر را بروز بدهند:

• تحریک و قرمزی و ترشح از آلت تناسلی
  • ادرار کردن همراه با احساس سوزش

راه انتقال انگل تریکوموناس واژینال به افراد

انگل از طریق فرد مبتلا به فرد سالم در هنگام رابطه جنسی انتقال میابد. ممکن است فردی که آلوده به این انگل است بدون اینکه علائمی داشته باشد٬ این انگل را به افراد انتقال دهد.

انگل از طریق واژن به آلت تناسلی آقا یا بالعکس و یا حتی از واژن به واژن منتقل می شود. محل هایی که انگل روی آن ها سوار می شود اغلب قسمت تناسلی است و در سایر نقاط بدن وجود انگل ناشایع است.

نحوه انتقال بیماری تریکومونیاز | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
نحوه انتقال بیماری تریکومونیاز (تریکوموناس واژینالیس)

آیا ابتلا به انگل تریکومونیا روی خانم حامله اثر منفی دارد؟

در تحقیقات انجام شده، دیده شده است خانم های بارداری که مبتلا به تریکومونیاز هستند

• بیشتر مستعد زایمان پره ترم (زود تر از موعد) هستند
  • همچنین وزن تولد بچه کمتر از وزن نرمال است

هم چنین ممکن است در حین تولد نوزاد از طریق واژن، انگل به نوزاد نیز منتقل شود.

راههای کاهش انتقال انگل تریکومونیا

این نکته مهم است که شریک های جنسی زیادی نداشته باشید، حتما در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید حتی اگر آلوده به این انگل نیستید، چون کاندوم می تواند از انتقال دیگر بیماری های منتقل شونده از طریف رابطه جنسی، تا حد زیادی جلوگیری کند.

• تا حد امکان رابطه مقعدی و رابطه دهانی نداشته باشید، زیرا ریسک آلودگی از این طریق بسیار بالا است.
  • اگر مشکوک به ابتلا به این گونه بیماری ها هستید یا رابطه جنسی محافظت نشده دارید حتما جهت چکاپ و انجام تست های تشخیصی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علل ابتلا به انگل تریکوموناس واژینالیس چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که این انگل از طریق جنسی منتقل می شود و یک دوره نهفته دارد که بین ۵ تا ۲۸ روز است که فرد در این دوره می تواند ناقل بیماری بدون علامت باشد.
ریسک فاکتورهای این بیماری عبارتند از:

• داشتن شریک های جنسی متعدد
  • داشتن شرح حالی از ابتلا به دیگر بیماری های منتقل شونده از راه جنسی
  • داشتن سابقه اخیر ابتلا به تریکومونیاز
  • داشتن ارتباط جنسی بدون استفاده از کاندوم

تشخیص بیماری تریکوموناس واژینالیس چگونه است؟

تشخیص انگل تریکومونا می تواند از طریق دیدن نمونه ترشحات واژینال خانم و یا نمونه ادرار آقا، زیر میکروسکوپ تایید شود. البته که داشتن علائم و سابقه ابتلای قبلی به بیماری های منتلقه از راه جنسی نیز بسیار در تشخیص کمک کننده است.

درمان انگل تریکونا چگونه است؟

درمان رایجی که برای ریشه کنی این انگل استفاده می شود، حتی برای خانم های باردار، مصرف یک دوز مترونیدازول و یا تیندازول است. در بعضی از مواقع ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط شما با دوز پایین تری مترونیدازول به صورت دو بار در روز برای حدود یک هفته متوالی، تجویز کند.

نکته مهم این است که در بیماری تریکومونیاز٬ هم شما و هم شریک شما حتی در صورت نداشتن علامت، باید که درمان شوید. همچنین نیاز است که درمان کامل بیماری که حدود یک هفته طول می کشد، از برقراری رابطه جنسی پرهیز شود.

ممکن است بعضی از افراد پس از مصرف مترونیدازول و یا تیندازول احساس تهوع و استفراغ داشته باشند، توصیه می شود که

• ۲۴ بعد از مصرف مترونیدازول
  • و حدود ۷۲ ساعت بعد از مصرف تیندازول

از نوشیدن الکل پرهیز شود؛ چون باعث تشدید عوارض دارو و حالت تهوع می شود.

ممکن است پزشک شما پیشنهاد کند برای اطمینان از درمان و جلوگیری از ابتلای دوباره به این انگل، حدود ۲ هفته تا ۳ ماه بعد از درمان از شما تست های تشخیصی بگیرد.

در همین قسمت هم این مطلب را بگوییم که در صورت ابتلا به این انگل و عدم درمان، ممکن است انگل در بدن شما برای ماه ها و حتی سال ها باقی بماند و ایجاد عوارض بکند.

هم چنین دیده شده است که مبتلا بودن به انگل تریکومونا می تواند افراد را مستعد ابتلا به دیگر عفونت ها مانند HIV کند.

دکترسعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران