زگیل تناسلی٬ علائم و راه درمان

زگیل تناسلی چیست؟

دوستان عزیزم در متن زیر در مورد موضوعات زیر برای شما صحبت میکنم:
۱- زگیل تناسلی چیست؟

۲- زگیل های تناسلی در چه نواحی دیده میشود؟

۳- علایم ابتلا به زگیل های تناسلی

۴- HPV چیست؟

۵- تشخیص زگیل تناسلی به چه شکل است؟

۶- روش های مختلف درمان زگیل تناسلی

۷- راههای پیشگیری از زگیل تناسلی

۸- توصیه های قبل و بعد از فریز و کرایو درمانی

زگیل (وارت) تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital Warts) یکی از شایع‌ ترین انواع عفونت‌های مقاربتی می‌باشند که هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرارداده و درصد بالای افرادیکه زندگی جنسی فعالی دارند، به بیماری زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند.

همانطور که نام بیماری نشان می‌دهد، زگیل تناسلی، ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرارداده و باعث ایجاد زگیل هایی به رنگ گوشت و یا شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی و مقعد می‌شوند.

در بیشتر موارد این زگیل‌ها آنقدر کوچک بوده که دیده نمی‌شوند.

زگیل (وارت) تناسلی در نتیجه آلوده شدن با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوجود می ایند.

بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی باعث بوجود آمدن زگیل های تناسلی می‌شوند، درحالیکه بقیه انواع بقیه انواع ویروس پاپیلومای انسانی باعث ابتلا به سرطان می‌شوند.

زگیل های تناسلی در چه نواحی دیده میشود؟

در زنان زگیل تناسلی می‌تواند در فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه بین آلت جنسی و مقعد و گردنه رحم ظاهر شوند.

در مردان این زگیل ها بر بالا یا دور آلت جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ظاهر می‌شوند.

همچنین این زگیل ها می‌توانند در دهان و یا روی زبان افرادیکه رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته‌اند، ظاهر شوند.

زگیل تناسلی چیست؟ | دکتر سعیده اسدی

نشانه‌ها و علایم زگیل تناسلی:

تورم های کوچک، توسی و یا رنگ پوست در ناحیه تناسلی چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می‌دهند خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی خونریزی هنگام رابطه جنسی

اغلب زگیل های تناسلی آنقدر کوچک هستند که نمی‌شود آنها را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های کوچک خود را نشان می‌دهند.

چه چیزی باعث زگیل تناسلی HPV می شود؟

یک ویروس است. انواع خاصی از این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر از آنها باعث تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه ی رحم و سرطان دهانه ی رحم می شوند.

ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی می توانند از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی محسوب می شوند.

تشخیص زگیل تناسلی

دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی با معاینه بالینی و مشاهده ناحیه تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل (وارت) تناسلی را تشخیص دهد.

ممکن است پزشک در مورد علائم شما و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد.

در برخی از موارد، پزشک جهت انجام آزمایش، از بافت زگیل تناسلی نمونه برداری می کند.

در مورد خانم ها، اگر تست پاپ اسمیر آنها غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش تشخیص ویروس HPV را تجویز می کند

روش های مختلف درمان زگیل تناسلی

۱- درمان زگیل تناسلی با پودوفیلین

پودوفیلین یک ترکیب شیمیایی است که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل تناسلی که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

۲- درمان زگیل تناسلی به کمک لیزر

لیزر باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی توصیه نمی شود.

۳- استفاده از کوتر و جراحی برای از بین بردن زگیل تناسلی

روش های جراحی به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد.

۴- درمان زگیل تناسلی با پماد ایمی گومید

پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

۵- درمان زگیل تناسلی به کمک کرایوتراپی

– در یک جلسه و در برخی ۱۰-۵ دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد
– باعث پخش زگیل (وارت) تناسلی نمی شود
– نیاز به تکرار درمانی نیست
– از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد
– سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.
و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایوتراپی زگیل تناسلی به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد

درمان زگیل تناسلی | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
درمان زگیل تناسلی

راههای پیشگیری از وارت تناسلی

۱- پیشگیری بهتر از درمان است، سعی کنید از رفتارهای پرخطر جنسی اجتناب نمایید تا آلوده به ویروس HPV نشوید.

۲- استفاده از کاندوم باعث جلوگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی نمی شود.

۳- واکسن فقط برای افراد غیر مبتلا توصیه می گردد پس از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق واکسن گاردافیل برای درمان زگیل تناسلی بی فایده است.

۴- در صورت مشاهده هر گونه برجستگی پوستی گوشتی در ناحیه تناسلی مخصوصاً بعد از رفتار پرخطر جنسی به دکتر مراجعه کنید.

۵- تزریق واکسن قبل از ازدواج مخصوصا ًبه دختر خانم ها در جهت جلوگیری از آلودگی به ویروس HPV کمک کننده است.

۶- از دستکاری و کندن هر گونه ضایعه پوستی آلت
تناسلی بدون معاینه پزشک خودداری کنید.

۷- در صورت ابتلا به ویروس تناسلی جهت اصلاح موی منطقه آلت تناسلی به هیچ وجه از تیغ استفاده نکنید چرا که باعث منتشر شدن زگیل ها می گردد.

استفاده از موبرهای شیمیایی و ماشین بهترین روش دفع موهای زائد منطقه تناسلی است.

.

توصیه های قبل و بعد از فریز و کرایو درمانی

١- قبل از کرایو شما پماد بی حس کننده به زگیل ها می زنید تا ان ها را بی حس کند.

٢- بهتر است جهت رویت همه زگیل ها موهای منطقه با کرم های موبر ٢۴ ساعت قبل پاکسازی شود.

٣- زمان کرایو بسته به تعداد زگیل می باشد، ولی به طور متوسط کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد.

۴- بعد از کرایو سوزش مختصر قابل تحمل خواهید داشت که بلافاصله ازبین می رود.

۵- بعد از کرایو تراپی هر ١٢ ساعت پماد التیام دهنده باید به محل مالیده شود.

۶- می توانید استحمام کنید و منطقه را با صابون بشویبد.

۷- بهتر است تا التیام زخم ها موقع نزدیکی از کاندوم استفاده شود.

۸- در طول یک هفته وارت های کرایو شده سیاه رنگ شده و میریزند از کندن آنها اجتناب نمایید
دکتر اسدی در مطب درمان زگیل تناسلی را به روشهای فوق و بسته به نوع بیماری انجام میدهد.

راههای پیشگیری از زگیل تناسلی - دکتر سعیده اسدی
راههای پیشگیری از وارت تناسلی