دکتر سیده سعیده اسدی

نحوه خوابیدن در بارداری

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟

نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟ روی شکم، کمر یا به پهلو؟ سوالی است که برای همه زنان باردار پیش میاید که نحوه خوابیدن در دوران بارداری چگونه باشد که هم برای جنین ایمن باشد و هم مادر در آسایش. زمان بارداری٬ دورانی است که بیش از هر زمان دیگری به یک خواب شبانه خوب نیاز دارید، هر چند متاسفانه محقق کردنش کمی مشکل است. پیدا کردن بهترین وضعیت خواب آسان نیست. باید بگوییم که دو حالت مورد علاقه افراد در خوابیدن یعنی (رو به شکم و به پشت خوابیدن) در دوران حاملگی بهترین وضعیت خوابیدن نیست. همراه باشید تا وضعیت های خوابیدن را بررسی کنیم.

pregnancy sleep positions - نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟
عکس درست خوابیدن در بارداری

وضعیت های متفاوت خوابیدن در بارداری کدامند و تاثیر آنها روی مادر و کودک چیست؟

خوابیدن در بارداری روی شکم

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه اول می تواند به صورت عادی باشد. یعنی اگر عادت دارید طاق باز بخوابید، نهایتا تا آخر سه ماهه اول بارداری می توانید این کار را انجام دهید یعنی تا وقتی که شکمتان به اندازه یک هندوانه نشده است، مشکلی نیست. اما بعد از بزرگ شدن شکم٬ از ماه ۳ به بعد مجبور هستید که به پوزیشن های دیگر تغییر وضعیت دهید.

sleeping in pregnancy - نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟
نحوه خوابیدن در بارداری بسیار مهم است و استفاده از بالش بارداری بسیار توصیه میشود

خوابیدن به پشت در دوران بارداری

متخصصین توصیه میکنند از خوابیدن روی کمر در بارداری در دو ماهگی و سه ماهگی خودداری کنید. چرا؟

حالت خوابیدن به پشت تمام وزنِ رحمِ در حال رشد و جنین را روی کمرتان، روده ها، و سیاهرگ بزرگ، که خون را از اندامهای تحتانی به قلب برمیگرداند میاندازد. این فشار میتواند دردهای کمر و هموروید را تشدید کند، عمل هضم را ضعیف، گردش خون را دچار اختلال، و احتمالا سبب فشار خون (فشار خون پایین) که میتواند باعث سرگیجه شما گردد. گردش خون نامطلوب همچنین میتواند جریان خون به جنین را کاهش داده، در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کمتری کودک دریافت میکند.

اگر گاهی اوقات خود را به حالت خوابیده به پشت ببینید، خطرناک نیست، اما خوابیدن به پشت برای مدت زمان طولانی طی هفته ها و ماه ها میتواند مشکل ساز باشد.


پیشنهاد میشود بخوانید: کمر درد در بارداری

خوابیدن به پهلوی چپ یا راست

طی دوران دو ماهگی و سه ماهگی، خوابیدن به هر پهلو٬ ترجیحا سمت چپ اگر امکان دارد برای شما و کودکتان ایده آل است. این پوزیشن حداکثر جریان خون و مواد مغذی به جفت جنین را فراهم میکند (فشار کمتر به سیاهرگ بزرگ) و عملکرد کلیه را بالا میبرد، که به معنی دفع بهتر مواد زائد و تورم کمتر در پا، مچ پا، و دست ها است.

در واقع بهترین وضعیت خواب در دوران بارداری حالت SOS (مخفف Sleep On Side) است. این عبارت به معنی خوابیدن به پهلو است.

یعنی در این صورت میتوانید به پهلوی راست و یا به پهلوی چپ بخوابید. اگرچه خوابیدن به پهلوی چپ ، باز بهتر است. در این حالت بهتر است کمی پاها را به سمت سینه جمع کنید و یک بالش بین ۲ زانویتان قرار دهید.

نحوه خوابیدن برای جذب هماتوم

اگر شما در ارتباط با خوابیدن و جذب هماتوم در دوران بارداری سوال دارید، بهتر است که با پزشک یا متخصص بهداشت زنان و زایمان مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند و نکات مربوط به خوابیدن در این موارد را به شما ارائه دهند. کافیه با شماره ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸ تماس بگیرید.

با این توضیحات بهترین طرز خوابیدن در دوران بارداری کدام است؟

بهترین و امن ترین حالت خواب برای زنان آبستنی که از سه ماهگی اول گذر کرده اند، خوابیدن روی پهلوی چپ، وضعیتی که گردش خون مطلوب را تقویت میکند.

نحوه خوابیدن وقتی جفت پایین باشد

شاید مشکل پایین بودن جفت برای شما نیز پیش بیاید. مدل خاصی برای خوابیدن برای بالا رفتن جفت وجود ندارد. بهتر است مدل خواب در دوران بارداری که در بالا توضیح دادیم را رعایت کنید و در دوران پایین بودن جفت استراحت مطلق را جدی بگیرید. در هر صورت، بهتر است قبل از انتخاب نحوه‌ی خوابیدن، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او می‌تواند با توجه به وضعیت بارداری و شرایط خاص شما، به شما توصیه‌های مناسبی ارائه کند تا خواب مناسبی داشته باشید و به بهبود و راحتی بارداری کمک کند.

چند نکته مفید در طرز خوابیدن دوران بارداری

در حالت عادی به پهلو خوابیدن عادت دارید؟ یا همیشه کسی بودید که به پهلو میخوابیده اما همچنان احساس راحتی نمیکنید؟

pregnancy sleep - نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟
از بالش های متعدد برای راحت خوابیدن در دوران بارداری استفاده کنید

اینجا نکاتی را توضیح میدهم تا خوابی آسوده بر پهلو داشته باشید:

– از بالشهای زیادی استفاده کنید.

یک پا را روی دیگر قرار دهید و میان آنها یک بالش بگذارید و بالش دیگری را زیر کمرتان استفاده کنید یا هرگونه ترکیبی که به خوابی راحت به شما کمک کند.

– از یک بالش خاص استفاده کنید.

برای راحتی بیشتر، میتوانید از یک بالش سه گوش یا یک بالش بزرگ استفاده کنید.

– خودتان را بالا نگه دارید.

اگر بالش ها کمک نمیکنند، میتوانید خوابیدن به حالت نیمه ایستاده یا لمیدن روی مبل راحتی (اگر دارید) را بجای تخت امتحان کنید.

به یاد داشته باشید، احساس ناراحتی برای چندین شب یا حتی چندین هفته طبیعی است؛ بدنتان خودش را به وضعیت جدید به احتمال زیاد وفق خواهد داد.

طرز خوابیدن زن و شوهر در بارداری

در دوران بارداری، نحوه‌ی خوابیدن برای زن و شوهر ممکن است تغییر کند و به مراحل بارداری، ترجیحات شخصی و توصیه‌های پزشکی بستگی داشته باشد. این چند نکته را می‌توانید در نظر بگیرید:

خوابیدن بر روی جانب چپ نیز بهترین حالت برای بهبود جریان خون به جنین و رحم است و می‌تواند به راحتی مادر و جنین کمک کند.
شوهر نیز می‌تواند نحوه‌ی خوابیدن خود را به نحوه‌ای تنظیم کند که راحتی و انسجام بیشتری را برای همسر باردار به ارمغان بیاورد.
اگر زن باردار در آغوش شوهر خوابیده باشد، شوهر باید مطمئن شود که وزن بدن خود را روی همسر نندازد تا به همسر باردار فشار زیادی نیاورد.
در کل، هدف نحوه‌ی خوابیدن در بارداری به حفظ راحتی و ایمنی مادر و جنین می‌پردازد.
همچنین، ممکن است برخی از توصیه‌ها متفاوت بر اساس وضعیت بارداری، شرایط جسمی مادر و نیازهای زن و شوهر باشد. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و با توجه به توصیه‌های ایشان و ترجیحات شما، بهترین راهکارها را برای خوابیدن در دوران بارداری انتخاب کنید.


پیشنهاد میشود بخوانید: تغذیه دوران بارداری چگونه است؟

اگر در حالت خوابیده بر روی شکم یا پشت از خواب بیدار شوم چه پیش میاید؟

هنگامی که خواب هستید و ناخواسته و در عدم هوشیاری به کمر (طاق باز) خوابیده اید، چون هیچ کنترلی روی وضعیت خواب خود ندارید خیلی نگران نشوید.

این یک وضعیتی است که احتمالا برای این پهلو به اون پهلو شدن و تغییر پوزیشن ها را به شما یادآوری شده (و شاید دستشویی رفتن مجدد را، از دیگر مشکلات رایج خواب در دوران حاملگی)٬ بنابراین فقط به پهلو بچرخید و فکر دیگری نکنید.

طرز خوابیدن برای بالا رفتن جفت

مدل خاصی برای خوابیدن برای بالا رفتن جفت وجود ندارد. بهتر است مدل خواب در دوران بارداری که در بالا توضیح دادیم را رعایت کنید و در دوران پایین بودن جفت استراحت مطلق را جدی بگیرید. در هر صورت، بهتر است قبل از انتخاب نحوه‌ی خوابیدن، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او می‌تواند با توجه به وضعیت بارداری و شرایط خاص شما، به شما توصیه‌های مناسبی ارائه کند تا خواب مناسبی داشته باشید و به بهبود و راحتی بارداری کمک کند.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

48 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر من الان۲۰هفته هستم و گفتن جفت پایینه و باید استراحت کنم ولی من خیلی از خونوادم دورم کار سنگینی انجام نمیدم مجبورم خودم انجام بدم خونم پله داره یواش یواش میرم پایین مشکلی نداره؟؟چجوری بفهمم جفت بالا رفته؟؟؟خطری نداره؟؟

    1. سلام
      شما استراحت نسبی داشته باشید کار سنگین نکنید تا جایی که ممکنه از پله بالا و پایین نرید، رابطه جنسی نداشته باشید، دویدن و ورزش کردن براتون ممنوعه
      در 26 هفتگی مجدد سونو بدید
      در اون سونو مشخص میشه که جفت بالا رفته یا خیر.

  2. سلام
    بهترین حالت بی خطری که در دوران بارداری میشه خوابید چطوریه و اینکه در طول 9 ماه روال خوابیدن متفاوته یا نه هر ماه یه روالی بهتره؟

    1. سلام
      بهتره از هفت ماهگی به بعد به سمت پهلو ترجیحا پهلوی چپ بخوابید. کلا بهترین روش خواب در کل افراد چه باردار چه غیر باردار خوابیدن به پهلوست. ولی اهمیت اون بیشتر در بارداری و بالای هفت ماه هست.

  3. سلام وقت شما بخیر. من باردارم هستم ماه چهارم.. عادت دارم به پهلوی چپ بخوابم آیا ایرادی داره؟

    1. سلام
      اتفاقا این نوع خوابیدن، بهترین نوع خوابیدن در بارداری هست

  4. سلام وقت بخیر من آخرین بار ۲۴ شهریور پریود شدم ۲۷ مهر آزمایش خون دادم ک فهمیدم باردارم ولی خب نمیدونم ۴ هفته میشه یا بیشتر از۲۰مهرم کمر درد دارم تا ب الان ولی دل درد ندارم گاهی اونم کم و گاهی اوقات دور نافم درد میگیره چرا؟؟ و آیا کمر درد طبیعیه؟ چیکار باید انجام بدم؟؟

  5. با سلام من در هفته ۲۸بارداری هستم ولی به هر طرف که می‌خوابم استخوان درد شدید در پهلو ها دارم
    سوال بنده این است که آیا می توان این چند هفته اخیر رو حالت نیمه نشسته بخوابم ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. سلام
      بارداری مشکلات خاص خودش رو داره که باید تحمل کنید. حالت نیمه نشسته هم میشه مشکلی نداره.

  6. سلام من هفته سیزدهم هستم والان چندروزلکه بینی دارم رفتم دکتربرام شیافت نوشت استفاده میکنم ولی لک بینی قطع میشه ودوباره برمیگرده . سونوبهم گفت بچه ات سالمه مشکلی نداره ولی درسونونوشته جفت سرراهی برابچه مشکلی هست؟
    ودربعضی موقع ها سمت چپ یاراست پهلویکم سوزش دارم

    1. سلام
      یکی از علل لکه بینی در بارداری جفت سرراهی هست باید سعی کنید بیشتر استراحت کنید فعالیت سنگین نداشته باشید و رابطه جنسی هم فعلا نداشته باشید

  7. سلام من در هفته 17هستم و وقتی خوابم بدنم در اثر خستگی بدون اینکه بخوام تو خواب هی کش میارم مخصوصا پاها و شکمم رو خیلی کش میارم میخواستم بدونم ضرری داره یا نه؟و اینکه از اول تا حالا زیر دلم خیلی درد میکنه مثل درد پریود آیا مشکلی دارم؟؟ و سوال آخر هنگام کش اومدن زیر شکمم خیلی مثانه ها و رحمم درد میگیره آیا ضرر داره؟؟

  8. سلام وقت بخیر
    من هفته ۷ هستم و لکه بینی دلرم شیافت هم مصرف میکنم سونو هم‌گفته بچه سالمه
    ولی گفته کیست داخل بدنم هست
    آیا برا بچه خطرناکه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *