واژینیسموس یا دخول غیرممکن

واژینیسم یا واژینیسموس

واژینیسموس یا واژینیسم (دخول غیرممکن)٬ یک اختلال جنسی است که معمولا با انقباض شدید و غیر ارادی ماهیچه های واژن بانوان رخ میدهد و دخول هر چیزی به داخل واژن را برای زنان دردناک و تا حدی غیر ممکن می سازد.

واژینیسموس چیست | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
بیماری واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس (به انگلیسی: Vaginismus) یا واژینیسم یک نوع اختلال جنسی است که موجب ایجاد مقاربت دردناک می‌ گردد.

زنانی که دارای این مشکل هستند، در هنگام تماس جنسی درد دچار درد شدیدی می‌شوند که علت آن معمولا انقباض شدید و غیر ارادی ماهیچه های واژن است که دخول هر چیزی به داخل واژن را برای زنان دردناک و تا حدی غیر ممکن می سازد.

به کسانی که این علائم را دارند توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنند.

شیوع مقاربت دردناک در گزارش های معتبری که تاکنون ارائه شده است٬ بین ۸ تا ۲۲% بوده است.

عوامل خطر ساز در زنان دارای درد هنگام عمل جنسی و درد مزمن لگنی شامل بیماری التهابی لگن، افسردگی و اضطراب است.

انواع واژینیسموس

• واژینیسموس (واژینیسم) اولیه: یک وضعیتی است که همیشه درد در آن وجود داشته است.
  • واژینیسموس ثانویه: بعد از عملکردهای جنسی طبیعی اتفاق می افتد و قبل از آن وجود نداشته است.
  • واژینیسموس عمومی: در هیچ موقعیتی اجازه دخول هیچ گونه وسیله ای داده نمی شود.
  • واژینیسموس موقعیتی: تنها در برخی از موقعیت ها به وجود می آید، مثلا فقط در هنگام رابطه جنسی رخ می دهد و هنگام استفاده از تامپون یا معاینات زنانه بروز نمی کند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم بیماری واژینیسموس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و عبارتند از:

• تماس جنسی دردناک است. (dyspareunia)
  • داخل شدن آلت به واژن امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می شود.
  • درد درازمدت هنگام نزدیکی که علت دارد یا علت آن مشخص نیست.
  • دردی که هنگام استفاده از تامپون به وجود بیاید.
  • درد هنگام معاینات زنانه داشته باشد.
  • اسپاسم (انقباض) کلی عضلات یا مشکلات تنفسی هنگام رابطه جنسی داشته باشد.
  • احساس سوزش وقتی که چیزی وارد واژن شود، داشته باشد.

واژینیسموس ممانعتی جهت برانگیخته شدن میل جنسی افراد ایجاد نمی کند و زنانی که دچار این مشکل هستند هیچ مشکلی در این مراحل ندارند.

ولی علائم واژینیسموس ممکن است باعث شود تا فردی که میخواهد رابطه جنسی برقرار کند، دچار استرس و اضطراب و تنش شود و این حس در فرد به وجود بیاید که باید از رابطه جنسی یا دخول واژن پرهیز کند.

این انقباض عضله هنگام ورود آلت به صورت غیر ارادی رخ می دهد و شخص کنترلی بر آن ندارد.

واژینیسموس یا واژینیسم (دخول غیرممکن)|علائم و راههای درمان | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
رابطه احساس گناه و واژینیسموس

چرا واژینیسموس اتفاق می افتد؟

ترس٬ یکی از علل این بیماری است:
عوامل فیزیکی و آناتومیکی می توانند از علت واژینیسموس باشند٬ از عوامل فیزیکی می‌توان ترس را نام برد.

ترس از آسیب اعضای لگن و ناحیه تناسلی یا پارگی و خونریزی در بافت‌های بدن، ترس از باردار شدن، تجربه ناخوشایند قبلی یا افرادی که قبلاً مورد سوء استفاده جنسی در کودکی یا هر برهه ای از زندگی قرار گرفته‌اند.

همچنین بعضی اوقات افراد با دیدن فیلم‌هایی که صحنه‌های خشونت‌آمیز جنسی داشته یا با مشاهده منظره واقعی از تجاوز جنسی، از لحاظ روانی دچار اضطراب‌های شدید می‌شوند.

عوامل آناتومیک واژینیسموس:

از عوامل آناتومیک می‌توان به ناهنجاری‌ هایی که افراد در سیستم تناسلی خود دارند که سبب کوتاهی یا تنگی بیش از حد واژن آنها می‌شود یا افرادی که از همان ابتدا سیستم تناسلی ‌شان به دلیل اختلال ژنتیکی اصلاً درست ساخته نشده است، اشاره کرد.

خشکی دستگاه تناسلی مانع ارتباط جنسی:

برخی بیماری‌ها مانند آندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم) همیشه با درد لگنی همراه است که می‌تواند یکی از عوامل دخیل در ایجاد واژینیسموس یا دخول غیرممکن باشد.

زنانی که تازه زایمان کرده‌اند و دچار خشکی واژن می‌شوند یا کسانی که نزدیک به سنین یائسگی یا پس از یائسگی هستند و به علت تغییرات هورمونی و خشکی دستگاه تناسلی، مقاربت‌ شان با درد همراه می‌شود و لذا دچار واژینیسموس می‌شوند.

[🔗 بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن با لیزر]

بنابراین ممکن است خانمی سال ‌ها تجربه جنسی موفق داشته باشد، اما اکنون که نزدیک زمان یائسگی است یا حتی یائسه شده است، دچار این مشکل شود.

سایر عوامل که باعث واژینیسموس میشوند:

• برخی داروها می توانند به عنوان عارضه جانبی، واژینیسموس ایجاد کنند.
  • افرادی که سابقه پرتو درمانی لگن دارند.
  • وجود برخی از عفونت های تناسلی مثل کاندیدیاز
  • زخم های موجود در دهانه واژن
  • ترس از حامله شدن
    و…

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود علائمی که در قسمت های بالاتر این مطلب ذکر شده است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک چه سوالاتی را قرار است از شما بپرسد؟

در ابتدا که یک شرح حال کلی در رابطه با علائم خود و بیماری های گذشته و داروهای مصرفی و حساسیت های دارویی به پزشک خود می دهید.

سپس سوالاتی همانند سولات زیر از شما پرسیده می شود و پاسخ آن ها در معاینات کمک کننده است.

• آیا قادر هستید تامپون یا انگشت خود را وارد واژن کنید یا انجام این عمل برای شما همراه با درد فراوانی است؟
  • آیا فکر کردن به ورود چیزی در واژن، برای شما استرس زا است؟
  • آیا در گذشته رابطه جنسی ای داشته اید که احساس بدی نسبت به آن داشته باشید؟

پس از شرح حال نوبت به معاینه می رسد و با توجه به اطلاعات به دست آمده پزشک اقدامات بعدی را با توجه به شرایط شما درخواست می کند.

درمان واژینیسموس

درمان اسپاسم واژن شامل موارد زیر است:

•  مدیریت استرس و مسائل مربوط به رابطه
  • استرس
  • عدم حفظ حریم خصوصی
  • ارزش های شخصی و باورهای مذهبی می توانند همگی بر روی مسائل جنسی تاثیر بگذارد.
  • درگیری در روابط و مشکلات ارتباطی نیز یکی از دلایل مهم کاهش میل جنسی و پاسخ نامناسب جنسی در زنان است.

کار با یک مشاور حرفه ای یا متخصص مسائل جنسی می تواند به افراد و زوج کمک کند تا استرس را کاهش دهند و روابط خود را تقویت کنند.

اکثر زوج ها در هنگام تعطیلات از رابطه جنسی بهتری برخوردار هستند، که نشان دهنده اهمیت کاهش استرس و خستگی برای بهبود رضایت جنسی است.

• درمان هر وضعیت پزشکی که منجر به ایجاد درد می شود، مانند عفونت یا تحریک پوستی.
  • ورزش کردن برای کمک به ریلکس کردن عضلات سفت شده. (انجام تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس)
  • درمان فیزیکی برای نرم کردن عضلات اطراف واژن شما.
  • دستگاههایی وجود دارند که “dilators” نامیده می شوند. این دستگاه در محل واژن قرار می گیرد

این روش می تواند به شما در عادت کردن به اینکه چیزی در واژن وجود داشته باشد کمک کند.

شما می توانید داروهای بی حس کننده را بر روی آنها بزنید تا موجب آزار شما نشوند. استفاده از dilator ها می تواند به بدن شما کمک کند تا عادت کنید چیزی را در واژن خود نگه دارید بدون اینکه احساس درد کنید.

• تزریق بوتاکس واژن
  • درمان واژینیسموس با لیزر
  • درمان واژینیسموس با دستگاه rf
  • استفاده از پروتز