کیست بارتولن باعث نازایی میشود

غده بارتولن چیست

Bartholin cyst sh - غده بارتولن چیست؟ و راه درمان کیست بارتولن

غده بارتولن چیست؟

غدد بارتولن (به انگلیسی: Bartholin’s gland) دو اندام کوچک می باشند (در حد و اندازه یک عدس یا نخود ) که در زیر پوست در دو طرف ناحیه تناسلی زنان قرار گرفته اند.

موقعیت قرارگیری این غده ها در دهانه واژن در موقعیت عقربه های ساعت 4 و 8 هستند. (اگر دهانه واژن را مثل یک ساعت در نظر بگیریم)

این غدد در هر دو طرف چروکیدگی پوست (لب‌های آلت تناسلی) قرار دارند و واژن و رحم را در بر می گیرند.

اکثر اوقات این غدد قابل احساس و لمس یا دیدن نیستند.

وظیفه غدد بارتولن ساخت مقداری مایع مخصوص است که موجب مرطوب شدن قسمت خارجی آلت تناسلی یا فرج می ‌شود و هنگام تحریک جنسی این مایع، به راحتی و رطوبت داشتن واژن در موقع رابطه جنسی کمک می نماید.

این مایع از لوله‌های کوچکی که نزدیک قسمت باز واژن قرار دارند به بیرون ترشح می شوند.

این لوله‌ها، که کانال‌های بارتولن نام دارند اگر مسدود شوند موجب تجمع مایع در غدد می‌ شود.

چه کسانی در معرض بیماری های غده بارتولن هستند؟

• خانم هایی که در رعایت بهداشت شخصی و جنسی خود محتاط نیستند.
  • خانم هایی که شریک های جنسی متفاوتی دارند.
  • خانم هایی که فعالیت های جنسی متعدد دارند.

بیماری های غده بارتولن کدامند؟

• عفونت غده بارتولن (بارتولنیت)
  • آبسه بارتولن
  • کیست بارتولن

عفونت غده بارتولن (بارتولنیت)

غدد بارتولن نیز از جمله قسمت هایی از بدن است که می تواند گرفتار عفونت شود. به طور دقیق نمیتوان عفونت یا میکرو ارگانیسم خاصی را مسبب این بیماری دانست.

اکثرا پزشکان معتقد هستند که این عفونت در اثر میکروب های متعدد و متنوعی است مانند:

• نایسریا گنوره (یا همان میکروب سوزاک) و
  • کلامیدیا که میکروب هایی هستند که در دستگاه تناسلی وجود دارند.
  • میکروب هایی که در مدفوع و مقعد وجود دارند نیز گاه می توانند از عوامل به وجود آورنده این مساله باشند.
Bartholin cyst m - غده بارتولن چیست؟ و راه درمان کیست بارتولن
علائم عفونت غدد بارتولن

علائم عفونت غدد بارتولن:

شایع ترین علامت عفونت بارتولن درد بسیار زیادی است که در قسمت ابتدایی دهانه واژن و معمولا به صورت یک طرفه حس می گردد٬ است.

این درد شدید باعث می شود که خانم های مبتلا در حین مقاربت احساس درد داشته باشند.

ممکن است پزشک هنگام معاینه با خارج شدن مایع چرکی و بدبو از غدد عفونی رو به رو بشوند.

آبسه بارتولن:

دو مکانیسم اصلی دخیل در ایجاد آبسه بارتولن را در زیر توضیح می دهیم:

۱- این امکان وجود دارد که عفونت درمان نشده غده بارتولن، شدید تر شود و راه مجرا را ببندد.

در نتیجه مایع چرکی به داخل غده پس زده می شود و چرک داخل غده تجمع پیدا می کند و باعث بروز آبسه می شود.

۲- یا احتمال دارد که در خانم هایی که مبتلا کیست بارتولن، مایع درون کیست عفونی گردد و این کیست عفونی شده تبدیل به آبسه شود.

علایم آبسه بارتولن چیست؟

آبسه بارتولن معمولاً در مدت 2 تا 3 روز ایجاد می شود و اکثرا یک طرفه است.

آبسه توده هایی بسیار حساس و دردناک و پیشرونده می باشند که باعث اختلال در زندگی روزمره خانم های مبتلا می شوند که حتی به دلیل درد بسیار زیاد در این خانم ها راه رفتن نیز کاری دشوار برایشان است.

همچنین در هنگام رابطه جنسی نیز متحمل درد فراوانی می شوند.

در برخی از بیماران می توان علائم عمومی تر، مانند تب و ضعف و بی حالی در کنار آسه به وجود بیاید.

درمان آبسه بارتولن چیست؟

درمان آبسه، با توجه به شرح حال هر بیمار و همچنین نظر پزشک، ممکن است یکسان نباشد.

در هر صورت علی رغم اقدام برای درمان، طبق مشاهدات آبسه بارتولن میزان عود بالایی داشته و در صورتی که سریعا برای درمان اقدامی صورت نگیرد، آبسه بارتولن می تواند در عرض 3 – 5 روز معمولا به صورت خود به خودی سر باز کند و مایع چرکی از آن به بیرون ترشح پیدا کند.

بعضی از پزشک ها ترجیح می دهند جهت درمان جراحی کیسه سازی را انتخاب کنند و علت آن هم کم بودن میزان عود آبسه بارتولن است. تعداد دیگری از پزشک ها نیز ممکن است طبق تجربه قراردادن فتیله (کاتتر word) را برای درمان روش بهتری بدانند.

زیرا در این روش ساختار کلی و آناتومی غدد بارتولن در مجموع بهتر حفظ می گردد و همچنین این شیوه را می توان بدون بستری و به صورت سرپایی در مطب انجام داد.

گاهی این امکان وجود دارد که احتیاج باشد که کاتتر تا 1 ماه داخل آبسه باقی بماند. در برخی موارد نیزگاهی گزینه مناسب جهت درمان جراحی است که به شکل یک برش روی آبسه است که محتویات آن از راه پوست تخلیه شود.

آبسه بارتولن در بارداری

معمولا عللی که باعث ایجاد آبسه در بارداری می شود و دلیل بروز علائم آن است مشابه همان مواردی است که پیش تر توضیح دادیم و در افراد غیر باردار و باردار تفاوت چشم گیری ندارد

تنها نکته این است که در خانم های باردار٬ استفاده از شیوه هایی که کمتر تهاجمی هستند به خاطر ایجاد عوارض کمتر٬ رایج تر است.

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن یا کیست مجاری بارتولن موقعی اتفاق می افتد که غده بارتولن مسدود شود و در نتیجه کیست هایی پر از مایع شروع به رشد کردن می کنند. غدد بارتولن که در قسمت خارجی آلت تناسلی زنانه قرار گرفته است، غددی هستند که باعث ترشح لیزابه (مایع لزج و لیز) در زمان نزدیکی جنسی می شوند.

در نتیجه از اصطکاک و درد در طول رابطه جنسی کاهش می دهند. بسته شدن مجاری این غدد شایع ترین علت ایجاد توده ولو یا همان آلت تناسلی خارجی زنانه است. این مورد گاهی می تواند به دلیل ایجاد عفونت باشد ولی کیست بارتولن یک بیماری عفونی نیست.

درمان کیست بارتولن

می توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد در مواقعی که سایز کیست بزرگ نباشد. در غیر این صورت می توان از تخلیه کیست به وسیله برش دادن یا سوزن زدن بهره برد.

Bartholin cyst b - غده بارتولن چیست؟ و راه درمان کیست بارتولن
جراحی غده بارتولن

جراحی غدد بارتولن

در صورتی که سایز غده ها از حد اکثر اندازه نرمال بیشتر شود یا عفونتی که کنترل آن سخت باشد داشته باشد، پزشک از گزینه جراحی استفاده می کند.

آمادگی های قبل از عمل جراحی

• اگر بیمار داروی خاصی مصرف می کند، باید حتما با متخصص زنان در میان بگذارد.
  • بیمار باید آزمایشات مورد نیاز را پیش از عمل جراحی انجام دهد.
  • از یک شب قبل از جراحی فرد نباید چیزی بخورد یا بنوشد.
  • اگر بیمار به بیماری خاصی مبتلا است و یا حساسیت به بعضی مواد دارد، باید حتما با پزشک خود در میان بگذارد.
  • موهای زائد نواحی زیر شکم، کشاله ران و دستگاه تناسلی که محل جراحی می باشند، باید اصلاح و تمیز شوند.

این عمل چگونه انجام میشود

این روش تحت بیهوشی موضعی انجام می گیرد. این جراحی به سه صورت است

۱- یا به شکل کیسه سازی

محل جراحی بر روی سطح داخلی ورودی واژن قرار دارد و بعد از خروج مواد آلوده، با گاز، حفره آبسه را پر می کنند.

سپس می بندند تا حفره باز بماند و مواد به صورت کامل تخیله شوند و بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت گاز را بر می دارند.

۲- یا به شکل قرار دادن کاتتر یا فتیله است

این کاتتر مانند روش قبلی در سطح داخلی ورودی واژن قرار می گیرد و نهایتا تا یک ماه می ماند تا عفونت تدریجا تخلیه گردد.

۳- ایجاد برش و خروج آبسه عفونی

یا می توان روی آبسه و پوست یک برش ایجاد کرد و آبسه عفونی را خارج کرد و سپس محل برش را بخیه زد.

مراقبت های پس از انجام عمل جراحی

• بیمار باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مرتب و کامل مصرف نماید.
  • بیمار باید لباس زیر نخی و تمیز بپوشد و لباس زیر خود را مرتب عوض کند.
  • از تشت آب گرم استفاده نماید.
  • مایعات و ویتامین ها بیشتر استفاده کند مخصولاً ویتامین c
  • فرد باید بهداشت جنسی خود را رعایت کرده و ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارد.
  • در هنگام شستشو، باید شستشو را از جلو به عقب انجام دهد تا میکروب های مقعد وارد واژن نشوند.
  • فرد باید تا بهبودی کامل باید از رابطه جنسی پرهیز کند.
  • اگر فرد بعد از جراحی، درد، ورم و التهاب در ناحیه جراحی داشت و دچار تب و لرز هم بود، باید هر چه زودتر باید به پزشک مراجعه کند.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی اجتناب شود.

پیشگیری از بیماری های غدد بارتولن

رعایت بهداشت فردی و جنسی و همین طور داشتن رابطه جنسی سالم و ایمن، می تواند به کاهش بیماری های غدد بارتولن کمک کند اما در حالت کلی نمی توان از بروز این بیماری به طور قطعی پیشگیری کرد.

36 پاسخ

1. سلام من ی پسر سیزده ساله دارم الان سه ساله هرا دو طرف لابیا پوست بدنم توده هست هر از گاهی درد دارم الان میخوام باردار شوم مشکلاتی ایجاد میکند کمکم کنید

2. من سمت راست واژن حالت ی قوه زیر پوستی سفت ب وجود اومده و وقتی فشار میدمش درد میگیره دلیلش چیه

3. سلام وقت بخير،منم يه دختر ٢٣ ساله مجردم كه به تازگى متوجه شدم كه لبه واژنم از داخل چيزى مثل غده در اومده كه سفته ولى درد ندارم ، يعنى همينه؟شرايط جراحى ندارم

4. سلام. ٢ماه پيش عمل كيست بارتولن داشتم و كامل خارج شده. بعد از ٢ماه ديروز نزديكى داشتم. درد دارم كمى و احساس سوزش. خيلى نگرانم كه دوباره عود كنه. چه اقدامى ميتونم براى پيشگيرى انجام بدم؟
    ممنون

1. حتماً بهداشت را رعایت کنید بعد از نزدیکی ادرار کنید و خودتان را با شوینده ملایم بشویید قبل از نزدیکی آب زیاد بخورید لباس زیرتان را زود به زود عوض کنید و قبل از نزدیکی دستهایتان را با آب و صابون بشویید همسرتان نیز این اصول را رعایت کنند

5. سلام خسته نباشید من پارسال همین تاریخ کیست بارتولن داشتم که خونگی درمانش کردم و بعد از ۴ شب تخلیه شد.دوباره از دیروز ورم سدید و درد شدید دارم چکار باید بکنم که خونگی تخلیه بشه؟

6. سلام خسته نباشید ،روی لابیا یه توده کوچیک به اندازه یه عدس بوجود اومده که خیلی هم درناک وقرمزه،باید جراحی بشه؟

7. منم یه دخترم و این اتفاق برام افتاده واقعا خیلی ناراحتم و نمیدونم چیکار کنم حدود دو روزه و انگار ک از دیروز کوچیکتره

8. سلام من یک خانم ۲۴ساله هستم متاهل هستم ی دختر ۵ساله دارم و الان حدودا یک سالی میشه دو غده دوطرف واژنم زیر پوست زده ک عده ها حرکت میکنن بعضی وقتا درد دارم .سونو انجام دادم میگن کیست ۱نیم میلی هستش .من باید چیکار کنم

9. سلام ببخشید دختر من ۱۱ سالشه و چند روزه که پایین یکئ از لابیا، حالت کیست و رنگ تیره پیدا کرده، ایا احتیاج به جراحی داره؟

10. من حدود ۵۰ روز پیش سزارین شدم.خونریزیم بعد زایمان خیلی زیاد بود.تا الان کم و زیاد میشه. علتش چیه که قطع نشده و چکار باید بکنم؟

11. سلام ،خسته نباشید
    عمل کیست بارتلون داشتم،بعد از ۲۵ روز مایع چرکی از محل ادرار مشاهده کردم،لطفا راهنمایی کنید.
    چکار باید کنم؟

12. سلام ببخشید من دخترم و هیچ رابطه ای هم نداشتم اما این مشکلو دارم باید چیکار کنم