دکتر سیده سعیده اسدی

جلوگیری از بارداری باعث نازایی نمیشود - دکتر سعیده اسدی

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آیا جلوگیری طبیعی باعث نازایی میشود؟

آیا مصرف قرص ضدبارداری به مدت طولانی باعث نازایی میشود؟ آیا جلوگیری طبیعی باعث ناباروری میشود؟  در پاسخ به این چنین سوالاتی باید گفت: پیشگیری از بارداری با روشهایی مانند کاندوم و قرصهای پیشگیری از بارداری که اثار طولانی مدتی در توقف تخمک گذاری ندارند و یا استفاده از روش طبیعی یا پرهیز هیچکدام مانع بارداری در اینده نخواهد شد.

آیا جلوگیری طبیعی از بارداری، باعث ناباروری خانمها میشود؟

انتخاب بسیاری از راههای ضد بارداری هورمونی، با ریسک هایی همراه هستند، اما ناباروری جزء این عوارض نبوده است. طبق مطالعات زیادی که انجام شده، اگر شما بعنوان یک خانم، از روش های پیشگیری غیر هورمونی استفاده کرده اید، به احتمال زیاد مشکلی در باردار شدن نخواهید داشت.

تحقیقات زیادی که بر روی زنانی که به مدت چند سال مداوم از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده میکردند نشان داد که در حدود ۲۰ درصدی از آنها در اولین دوره باروری پس از قطع جلوگیری، باردار شدند. از آنهایی که بلافاصله باردار نشدند، در حدود ۸۰ درصد طی یک سال پس از آن باردار شدند.

نکته: توجه کنید که این تحقیق بطور ویژه به اولین ماه باروری پس از قطع جلوگیری اشاره دارد. طبیعی است که از زمانی که جلوگیری را قطع میکنید، تا زمانی که توان باروری شما باز گردد، مدت زمانی طول بکشد. این فاصله زمانی بجز در روشهای جلوگیری از بارداری تزریقی، بسیار کوتاه است.

infertility1 - آیا جلوگیری طبیعی باعث نازایی میشود؟
آیا جلوگیری طبیعی باعث ناباروری میشود؟

با وجود تمام موارد گفته شده، اخیراً نگرانی هایی در مورد استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری در بلندمدت، بوجود آمده است. در اینجا به بررسی چند مورد میپردازیم.

استفاده طولانی مدت از روش های جلوگیری از بارداری و تأثیر آن بر دیواره رحم

طبق تحقیقات زنانی که از قرصهای ضد بارداری ترکیبی (استروژن و پروژسترون) برای پنج سال یا بیشتر استفاده کرده اند، دیواره رحم به مراتب نازکتری نسبت به زنان دیگر داشتند. دیواره داخلی رحم محلی که جنین طی دوران حاملگی در آنجا قرار میگیرد.

در این تحقیقات تعدادی بیمار در کلینیک بارداری حضور داشتند. (این تحقیقات بر روی زنانی انجام شد که در حال آماده سازی برای انتقال جنین فریز شده بودند).

درمان IVF برای این زنان انجام شده بود و مسلماً این درمان ها برای زنانی که مشکل ناباروری ندارند، انجام نمیشود. همچنین، تصور محققان بر این بود که استفاده طولانی مدت از قرصهای جلوگیری از بارداری ممکن است ریسک کنسل شدن دوره IVF را (به علت نازک شدن دیواره رحم) افزایش دهد. اما آمار حاملگی آنها نشان داد که میزان حاملگی با گروه های دیگر برابر است.

به بیان دیگر، زمانی که شما آماده باشید تا دوره IVF را انجام دهید، احتمال بارداری دقیقاً همانند کسی خواهد بود که هیچ وقت از قرصهای ضد بارداری استفاده نکرده است.

آیا جلوگیری طبیعی در طولانی مدت باعث نازایی میشود؟

تحقیقات علمی انجام شده هیچگونه ادعایی مبنی بر اثبات این موضوع وجود ندارد. اما اگرخانمی علایمی چون اختلالات هورمونی و تخمک گذاری یا بیماری که بر بارداری تاثیر منفی می گذارد، داشته باشد، برای جلوگیری از بارداری به مدت طولانی باید با پزشک خود مشورت کرده و سریع تر برای بارداری اقدام کند. علت باردار نشدن بعد از چند سال جلوگیری می تواند موارد دیگری باشد.

جلوگیری طبیعی از بارداری و تأثیر آن بر قاعدگی

سوالی که خیلی مطرح میشود این است که آیا مصرف قرص ضدبارداری به مدت طولانی باعث نازایی میشود؟

در مطالعه ای که در سال 2009 در مجلۀ “باروروی و پیشگیری” انجام شد، اثبات شد که تعداد بانوانی که 12 ماه بعد از قطع مصرف قرص های ضدبارداری باردار شده اند برابر است با همان تعداد از بانوانی که از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند و باردار شده اند.

در تحقیق دیگر گروهی متشکل از تعدادی خانم که قرص جلوگیری از بارداری را قطع کرده بودند، با گروهی دیگر متشکل از خانم هایی که هیچ وقت قرص جلوگیری مصرف نکرده بودند، مقایسه شدند.
این زنان دمای مقعدی خود را ثبت میکردند. این دما به محققین کمک میکرد تا طول سیکل، تخمک گذاری و طول مدت فاز لوتئال را بررسی کنند. منظور از فاز لوتئال، فاصله زمانی بین تخمک گذاری و شروع پریود است. این تحقیقات نشان داد که تقریبا ۵۷ درصد از زنانی که قرص ضدبارداری خود را قطع کردند، در اولین سیکل پس از آن، فاز لوتئال نرمالی داشتند. هرچند تعداد زیادی از این زنان در سیکل پس از قطع مصرف، دوره قاعدگی طولانی تری نسبت به کسانی که قرص استفاده نکرده اند، داشتند. این تحقیقات به مدت نه ماه به طول انجامید. همچنین، زنانی که در دوره پس از قطع مصرف بودند، فاز لوتئال کوتاهتری داشتند. این مشکلات سیکلی، سرانجام خود به خود 9 ماه پس از قطع مصرف برطرف شدند.

با توجه به مطالب گفته شده، ذکر این نکته ضروری است که این تحقیق آمار حاملگی کلینیکی را در نظر نگرفته است. تأثیرگذاری نامنظمی های قاعدگی نیز بر عدم باروری، بررسی نشده است. همچنین، برخی از زنان قرص های جلوگیری را برای درمان نامنظمی قاعدگی خود، استفاده میکنند. ما نمیدانیم که چه تعداد از زنانی که از قرص های جلوگیری استفاده میکنند، قبل از آغاز مصرف آن مشکل نامنظمی در قاعدگی داشته اند. داشتن قاعدگی نامنظم ممکن است ریسک عوارض طولانی مدت را افزایش دهد.

prevent polycistyc mm - آیا جلوگیری طبیعی باعث نازایی میشود؟
آیا جلوگیری طبیعی باعث تنبلی تخمدان میشود

آیا جلوگیری طبیعی باعث تنبلی تخمدان میشود؟

جلوگیری طبیعی باعث تنبلی تخمدان نمیشود و این اساس علمی ندارد. تنبلی تخمدان به علت اختلالات تخمدان به وجود می‌آید. در بدن این خانم‌ها تعادل میان هورمون‌ های استروژن، پروژسترون و هورمون‌ های آندروژن (مردانه) به هم می‌‌خورد.

این موضوع باعث می‌شود ضمن اینکه تخمک‌ گذاری نامنظم می شود. به دلیل بیشتر بودن هورمون‌های مردانه در بدن این خانم‌ها، دچار موی زائد و افزایش وزن و جوش شوند. چاقی، علت مهم عدم تخمک‌گذاری در بدن افراد چاق است زیرا بافت چربی بیشتری وجود دارد و چربی منبع دوم هورمون‌ های جنسی بعد از تخمدان است.

ایا استفاده از کاندوم باعث خشکی رحم میشود؟

سوالی است که گاها بیماران از پزشک متخصص زنان خود میپرسند؛ در این ارتباط باید گفت که هیچ ارتباطی وجود ندارد. گاه بانوان به کاندوم حساسیت دارند که به نوع و جنس کاندوم مربوط است ولی دلایل قانع کننده برای ایجاد خشکی رحم وجود ندارد.

جلوگیری طبیعی و خشک شدن رحم

به صورت کلی هیچ ارتباطی بین خشک شدن رحم و جلوگیری طبیعی وجود ندارد. خشک شدن واژن دلایل متعددی دارد و راه درمان خشکی واژن نیز وجود دارد.

آیا جلوگیری طبیعی عوارض دارد؟

جلوگیری طبیعی مشکلی در رابطه با نازایی ندارد و یک راه موثر برای جلوگیری از بارداری است. عوارض جلوگیری طبیعی تابحال دیده نشده است.

بروز آمنوره پس از قطع مصرف: عدم تخمک گذاری

– بین 1 تا 3 ماه پس از قطع مصرف تمامی روشهای جلوگیری از بارداری قابل بازگشت، باید قاعدگی رخ دهد.

– اگر جلوگیری از بارداری را متوقف کرده اید ولی هنوز قاعدگی نداشتید، بهتر است یک تست بارداری انجام دهید. ممکن است باردار باشید!

– بلافاصله پس از قطع جلوگیری امکان بارداری وجود دارد.

– اگر حامله نیستید، احتمالا دچار آمنوره شده اید.

– آمنوره زمانی اتفاق میافتد که پس از قطع جلوگیری از بارداری، تا شش ماه قاعدگی رخ ندهد.

– برخلاف ظاهر امر، این عدم تخمک گذاری ربطی به قرصهای جلوگیری ندارد.

– قرصهای ضد بارداری، قاعدگی دروغین ایجاد میکنند.
یعنی حتی اگر خانمی مشکل ناباروری داشته و تخمک گذاری نداشته باشد، هورمون هایی که در قرص وجود دارد، باعث ایجاد قاعدگی میشود و ممکن است به نظر برسد که قاعدگی منظمی دارد.
⇐ اما این اتفاق تا زمانی میافتد که قرصها مصرف شوند.
اگر شما قبل از شروع قرص ها مشکل نامنظمی قاعدگی داشته اید، به احتمال زیاد پس از قطع مصرف آن نیز، این مشکل را خواهید داشت.
سوء برداشتی در عموم وجود دارد که فکر میکنند قرص ضد بارداری، قاعدگی نامنظم را درمان میکند. این عقیده درست نیست.
این قرصها یک قاعدگی مصنوعی ایجاد میکنند، اما علت اصلی بروز مشکل را درمان نمیکنند.

نکته: اگر پس از قطع مصرف قرص، تخمک گذاری ندارید یا قاعدگی نامنظمی دارید یا اگر قاعدگی ندارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما احتمالاً در ابتدا آزمایشهای باروری برای شما انجام میدهد و ممکن است Clomid برایتان تجویز کند تا روند باروری را شروع نماید.

باروری و داروهای ضدبارداری تزریقی

تا اینجا گفته شد که قاعدگی باید در طول مدت سه ماه پس از قطع جلوگیری اتفاق بیفتد. اما قانون یک تا سه ماه برای داروهای ضد بارداری تزریقی صدق نمیکند.

اگر شما داروی Depo-Provera (یا DMPA) را تزریق کرده اید، قاعدگی شما در بازه زمانی 6 تا 12 ماه پس از آخرین تزریق، باز خواهد گشت.

هرچند برخی از خانمها ممکن است تا 18 ماه نیز اختلالاتی در باروری داشته باشند.

اگر پس از داروی Depo-Provera، باروری شما بلافاصله برنگشت، نگران نشوید.

برگشت قاعدگی شما ممکن است تا 22 ماه یا حتی 2 سال پس از تزریق داروی ضدبارداری، طول بکشد. البته این آمار میانگین نیست، ولی احتمال آن وجود دارد.

به همین علت است که پزشک شما قبل از تزریق این دارو، موظف است اطمینان حاصل کند که شما در آینده ای نزدیک قصد بارداری ندارید.
اگر در بازه زمانی 22 ماه قاعدگی اتفاق نیفتاد، با پزشکتان مشورت کنید.

اگر پس از قطع جلوگیری طبیعی، حامله نشدید چه باید کرد؟

مصرف قرصهای ضدبارداری را قطع کرده اید، قاعدگی شما برگشته است، اما حامله نمیشوید. حال چه باید کرد؟ شاید فکر کنید قرصهای ضدبارداری باعث این مشکل شده اند، اما مطمئن باشید که احتمال آن بسیار پایین است. دلایل زیادی برای باردار نشدن وجود دارد.

prevent pragnancy m98 - آیا جلوگیری طبیعی باعث نازایی میشود؟
آیا قرص ضد بارداری٬ باعث ناباروری میشود؟

ناباروری در 12 درصد زوجین وجود دارد، هم خانمها و هم آقایان ممکن است با مشکلاتی در باروری مواجه شوند. موقعی که ناباروری در زنان اتفاق میافتد، عدم تخمک گذاری، فقط یکی از دلایل موجود است.

نکته: اگر پس از 6 ماه حامله نشدید (در صورتی که سنتان بالای 35 سال است)، یا پس از یک سال باردار نشدید، به پزشک مراجعه کنید.

معطل نکنید! تأخیر در انجام آزمایشات و درمان ناباروری ممکن است شانس شما برای بارداری را کاهش دهد.

جلوگیری از بارداری بدون داروهای ضدبارداری هورمونی

با وجود اینکه تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است که روشهای ضدبارداری هورمونی باعث ناباروری نمیشود. اما برخی از خانمها از آن اجتناب میکنند. آیا این بدان معناست که آنها راه دیگری برای پیشگیری از بارداری ندارند؟ البته که اینطور نیست! شما میتوانید از روشهای ضدبارداری فیزیکی استفاده نمایید.

این روش شامل وسایل ضدبارداری مانند کاندوم یا دیافراگم میشود. آیا استفاده از کاندوم باعث نازایی می شود؟ در جواب این سوال نیز باید گفت خیر

روشهای ضدبارداری فیزیکی باید توسط شما نصب شوند.

اگر فراموش کنید که از آنها استفاده کنید یا در محل درست خود قرار نگیرند، تأثیرگذار نخواهند بود.

هرچند، این روش برای کسانی که اصولی و بادقت استفاده میکنند، راهی تأثیرگذار و بدون تداخل هورمونی برای جلوگیری از بارداری است.


پیشنهاد میشود بخوانید: جلوگیری از بارداری به روش IUD مناسب چه کسانی است؟
using candom - آیا جلوگیری طبیعی باعث نازایی میشود؟
جلوگیری از بارداری باعث نازایی نمیشود

برگرفته از:
نشریه Obstetrics and Gynecology
نشریه Gynecological Endocrinology

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

228 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من 27ساله ام هست سه بچه آوردم بچه سوم پنج ساله هست از وقتی ب دنیا اومد آمپول سه ماهی زدم الان چندماه ول کردم امکال حاملگی دارم یان چون واقعا دوس دارم حامله بشم

    1. سلام
      آمپولهای سه ماهه باعث میشن تا مدتی تخمک گذاری با تاخیر صورت بگیره و پریود براتون اتفاق نیفته.
      این تاخیر ممکنه حتی تا یکسال طول بکشه ولی اگه واقعا قصد بارداری داشته باشید بعد از مدتی امکان باروری وجود داره.

  2. سلام خسته نباشید آیا جلوگیری طبیعی باعث خشکی رحم ونازایی می‌شود یا مدت معینی دارد لطفا بگید من خیلی نگرانم. من 20 سالمه

  3. با سلام من چهارده سالم و سه ماه نامزد کردم شش ماه دیگه قراره عروسی کنم ولی از همین الان تصمیم گرفتم به دلیل کم بودن سنم سه سال جلوگیری کنم به نظرتون از چه راهی جلوگیری کنم بهتره

    1. سلام
      بهترین روش جلوگیری برای شما که سنتون پایین هست استفاده از کاندوم هست.
      کاندوم باعث میشه هم به عفونت ها مبتلا نشید هم اینکه عوارض قرص رو نداره و هم اینکه باعث میشه جلوگیری مطمئنی داشته باشید.
      اگر کاندوم استفاده میکنید حتما در پایان رابطه کاندوم رو چک کنید که مطمئن بشید کاندوم پاره نشده و یا اینکه از بالای کاندوم مایع منی نشتی پیدا نکرده باشه.
      اگر زمانی حین رابطه جنسی کاندوم پاره شد یا اینکه از بالای کاندوم نشتی صورت گرفت حتما از قرصهای اورژانسی جلوگیری از بارداری استفاده کنید

  4. سلام من ٢٠ سالم نزدیک ١ ساله ازدواج کردم میخواستم بپرسم تا چند سال میتونم جلوگیری طبیعی کنم قصد باردار شدن نداریم میترسم

    1. سلام
      چون سنتون کم هست محدودیتی برای جلوگیری از بارداری ندارید
      بهتره که اولین بارداری زیر سن 35 سال باشه

    1. سلام اینکه 5 ماهه پریود نشدید علت های مختلفی میتونه داشته باشه مثل تنبلی تخمدان، کمبود هورمونی، مشکلات هورمون تیروئید، پرولاکتین، کیست تخمدان و یائسگی و … .
      ولی اینکه یک ماهه لکه بینی دارید باز هم باید بررسی بشه از لحاظ کیست تخمدان، پولیپ، عفونت و …

  5. سلام من 3 2 سالمه یه ساله ازدواج کردم تو این یسال جلو گیری طبیعی کردم الان دو هفته ی میشه جلو گیری نمیکنم آیا جلو تر بار دار میشن

  6. سلام. من ۲۶ سالمه و ۹ ساله که جلوگیری طبیعی دارم. الان یک ماهه که اقدام به بارداری کردم. اما هنوز علائمی ندارم. امکان بارداری با این همه جلوگیری برای من وجود داره؟

    1. سلام شما سنتون خیلی بالا نیست. درسته که 9 سال جلوگیری کردید ولی الان هم سنتون پایینه و یک ماه اقدام برای بارداری زیاد نیست. شما حتی یک سال هم اقدام کنید ولی باردار نشید، غیر عادی نیست. ولی اگر بیشتر از اون بشه حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
      جلوگیری از بارداری باعث نازایی نمیشه.

  7. سلام خسته نباشید،من دو ساله که ازدواج کردم،ودقیقا یکسال هست که کم کاری تیرویید گرفتم و قرص میخورم،الان تیرویدم نرمال شده ولی هنوز باید قرص بخورم و از نظر تیرویدم مشکلی برای بارداری ندارم فعلا،جلوگیری طبیعی هم میکنیم، به نظر شما باید سریع تر اقدام به بارداری کنم و یا اگر صبر کنم مشکلی پیش نمیاد؟۲۵سالمه

    1. سلام. سن شما بالا نیست و حتما الزامی نیست که سریع اقدام به بارداری کنید. میتونید سر فرصت، هر وقت که شرایط خانوادگی اجازه داد، اقدام کنید.
      البته اگر مشکلات دیگه ای مثل تنبلی تخمدان، کیست و … دارید، باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

  8. سلام من شش ماه جلوگیری طبیعی داشتم الآن سه ماهه که جلوگیری نمیکنم و ماه اولی که جلوگیری نمیکردم پریودم یکم نامنظم شد بعد ماه دوم پریودم بند بود رفتم پزشک برام قرص جلوگیری داد واسه منظم شدن پریودبعد از اتمام قرص ها پریود شدم من میخوام باردار بشم به زودترین فرصت ، لطفآ رهنمایی کنید چیکارکنم تا زودتر باردار بشم ؟

    1. سلام معمولا ماه های اول بعد از اینکه جلوگیری قطع میشه احتمال نامنظم شدن پریود وجود داره ولی اگر این حالت نامنظمی طولانی شد حتما از لحاظ تنبلی تخمدان باید بررسی بشید و اگر احتیاج بود، چون شما قصد بارداری دارید، قرص هایی غیر از قرص جلوگیری مثل دوفاستون، متفورمین و موارد مشابه رو میتونید مصرف کنید.
      اگر خیلی هم نامنظم نبود مشکلی نیست،ر قرص جلوگیری نخورید و اقدام برای بارداریتون رو ادامه بدید.
      حتما از لحاظ چکاپ هورمونی و سایر چکاپ ها تمام بررسی ها رو انجام بدید

  9. سلام خسته نباشد. من در روزی ک لکه بینی داشتم و احساس میکردم دارم پریود میشم نزدیکی کردم واب منی داخل ریخته شد و من بخاطر ترس از بارداری قرص اورؤانسی مصرف کردم و الان لکه بینی من متوقف شده یعنی چندروز طول میکشه ک من پریود بشم. باتشکر

      1. سلام من۲۰ سالمه، سه سال ونیمه عروسی کردم،تو این سه سال ونیم هم جلوگیریم کاملا طبیعی بود،الانم دو ماه هم هس اقدام کردم ولی باردار نشدم ،میخام هر چه زود تر باردار بشم چیکار باید بکنم ممکنه دیگه باردار نشم

        1. سلام
          اگر سنتون زیر ۳۰ سال هست و پریودهاتون منظمه و مشکل خاصی ندارید تا یکسال اگر باردار نشدید به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پریودهاتون نامنظمه یا مشکل هورمونی دارید اول اونها باید بررسی بشه همچنین قبل از اقدام برای بارداری تمام چکاپهای لازم رو نزد متخصص زنان انجام بدید.

  10. سلام ،من 33سال دارم سه ماهه برای بارداری اقدام کردم این ماه چهار روز پریودم عقب افتاد آزمایش دادم بتا خونم 17بود اما باردار نبودم و پریود شدم دلیل عقب انداختن و کمی بالا تر بودن بتا خون چی بود؟ ممکنه مشکلی داشته باشم؟

  11. سلام من ۵ ساله عروسی کردم الان بعدازچهارسال چون نمیخاستم بارداربشم دوبارآمپول ضدبارداری یکماهه زدم ولی بعدش سریع اقدام کردیم آلان یکساله داریم اقدام میکنیم باردارنمیشم چون فولیکول آزادنمیکنم بنظرتون این عوارضه همون آمپوله؟

  12. سلام من پنج ساله ازدواج کردم سه سال جلوگیری طبیعی داشتیم و دوسال هم قرص اچ دی مصرف کردم الان شیش ماهه که جلوگیری نداشتیم خیلی استرس دارم میشه کمکم کنید

  13. سلام من ۲۸ سالمه ۶سال ا ز آمپول جلوگیری استفاده کردم والان دو ماهه که قطع کردم ولی پریود نمیشم میشه بگین مشکلم چیه تحت هیچ شرایطی هم نمیخوام باردار بشم

    1. سلام آمپول های جلوگیری از عوارضشون این هست که پریودها ممکنه قطع بشه. مخصوصا شما که 6 ساله از آمپول استفاده کردید حتی ممکنه که بیشتر از یک سال پریوداتون برنگرده

  14. سلام من چهارساله که جلوگیری طبیعی کردم وهنوزم قصدبارداری ندارم میخوام بدونم بعد جلوگیری امکان حامله شدن هس یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *