دکتر سیده سعیده اسدی

ارگاسم چیست و در زنان به چه شکل است؟

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارگاسم چیست؟ زنان چگونه به اوج لذت جنسی میرسند؟

یک رابطه جنسی زمانیمی تواند برای دو طرف لذت بخش باشد که هم زن و هم مرد به ارگاسم برسند. برای رسیدن به ارگاسم اولین قدم این است که بدانید ارگاسم چیست و چه چیزی در هنگام رابطه جنسی شما را به ارگاسم نزدیک تر می کند. در این مقاله می خوانید ارگاسم چیست و نحوه به ارگاسم رسیدن زنان چگونه است؟

ارگاسم چیست؟

اوج لذت جنسی چیست؟ ارگاسم یا اوج لذت جنسی یک حالت فرح بخش روانی و جسمانی است که با یک هیجان جنسی ناگهانی همراه است، اوج لذت جنسی در زنان و یا در مردان، با تحریک آلت تناسلی اتفاق میفتد. اما نکته ای که وجود دارد این است که برانگیختگی در مردان با خروج ترشحات اتفاق میفتد اما مکانیسم آن در زنان کمی پیچیده است.

ارگاسم (Orgasm) یک وضعیت شدید از رضایت جنسی است که معمولاً همراه با احساسات شدید لذت و رهایی بدنی و عاطفی از تنش‌ها و استرس‌ها است. این وضعیت معمولاً در طی تحریکات جنسی یا اثرات روانی قوی رخ می‌دهد و باعث ایجاد احساسات قوی شادی و رضایت در فرد می‌شود.

در مردان، ارگاسم معمولاً همراه با انزال (خروج مایع منی) همراه است، در حالی که در زنان، ارگاسم همراه با انقباضات مهبل و عمدتاً احساسات شدید لذت است. مدت زمان و شدت ارگاسم نیز بین افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

از نظر علمی، ارگاسم نقش مهمی در ایجاد احساسات مثبت و ارتباطات عاطفی نزدیکی با همسر یا شریک جنسی دارد و در برخی موارد، می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی، تنش‌های روانی و حتی بهبود سلامتی کلی افراد کمک کند.

ابتدا باید ببینیم هنگام برانگیختگی در بدن خانمها چه اتفاقی می افتد؟ در واقع اوج لذت جنسی در زنان به صورت یک ارتعاش از سر تا پا احساس می شود.

بیشتر بدانید: اوزون تراپی واژن یکی از روش های جوانسازی واژن

زنان چگونه به ارگاسم میرسند؟

سیکل جنسی در بانوان 4 مرحله است:

1- برانگیختگی

در این مرحله که همان تمایل جنسی است خانم شروع به پذیرش ارتباط جنسی میکند. در این مرحله خونرسانی در ناحیه کلیتوریس، واژن و نوک سینه ها افزایش می یابد و برافروختگی جنسی ایجاد می شود. ضربان قلب و فشار خون بالا می رود. هورمون هایی مانند تستوسترون و نوروترانسمیترهایی مثل دوپامین و سروتونین در این مرحله تاثیر دارند.

2- مرحله پایا

تنش جنسی پیش ساز ارگاسم در زنان است. 3/1 خارجی واژن پرخون و متورم می گردد که به عنوان سکوی ارگاسم شناخته می شود. تمرکز بر تحریک جنسی باعث می شود که محرکات دیگر احساس نشود. ضربان قلب، فشارخون و تنفس به بالا رفتن ادامه می دهند.

3- مرحله ارگاسم

انقباضات منظم در رحم، واژن و عضلات کف لگن اتفاق می افتد. تنش جنسی آزاد می شود و عضلات کل بدن ممکن است منقبض شود و یک احساس ارتعاش و گرما از لگن شروع و به کل بدن منتقل میشود.

4- مرحله برگشت

بدن آرام میشود و خون از اعضای جنسی برافروخته برگشت میکند. ضربان قلب، فشارخون و تنفس به حالت نرمال بر میگردد.

فواید ارگاسم در زنان

روابط جنسی سالم همراه با احساس رضایت برای سلامت کل بدن حیاتی است. با یک رابطه جنسی سالم بخصوص ارگاسم اکسی توسین، اندورفین و انبوهی از مواد شیمیایی خوب دیگر در مغز آزاد میشوند که باعث افزایش سطح خلق و خو، خواب راحت، آرام بخش و حتی کاهش درد می شود. حتی نزدیکی جنسی هنگام سر درد و میگرن باعث بهبود کامل یا نسبی درد می شود.

انواع متفاوت ارگاسم در زنان و محرک های آن

بدن زنان توانایی آن را دارند که اوج لذت جنسی را از راه های متفاوت تجربه کند حتی در بعضی از تحقیقات دیده شده است که بیش از 12 روش ارگاسم در زنان وجود دارد. شایع ترین نوع ارگاسم، ارگاسم کلیتوریس است.

ارگاسم کلیتورال

تحریک کلیتوریس مطمئن ترین روش رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان است. این نوع از ارگاسم شبیه ترین حالت به ارگاسم مردان است. بعد از آزادسازی تحریک از ناحیه کلیتوریس که یک بافت نعوظ کننده است، یک احساس ناخوشایند در صورت ادامه تحریک ایجاد می شود.

مقاله ۲ - ارگاسم چیست؟ زنان چگونه به اوج لذت جنسی میرسند؟

ارگاسم G-SPOT با تحریک واژنی

بعضی از بانوان همچنین میتوانند از طریق تحریک واژنی ارگاسم را تجربه کنند. G.SPOT محلی است که در واژن حدود 2.5 سانت پشت استخوان لگنی نزدیک محل اتصال مثانه و میزنای واقع شده است . جنس بافت این نقطه شبیه کلیتوریس است.

ارگاسم همزمان

با تحریک همزمان نقطه جی و همینطور کلیتوریس می توان به ارگاسم همزمان رسید. این اوج لذت جنسی در زنان و ارگاسم کاملی است. در این ارگاسم باید مرد به گونه ای هردو نقطه ی تحریک از جمله کلیتوریس و G-spot را با هم تحریک کند.

ارگاسم چندگانه

برخی از زنان این توانایی را دارند که به بیش از یک ارگاسم به صورت متوالی برسند. در این ارگاسم باید بعد از رسیدن به ارگاسم اول تحریک زن همچنان در ناحیه های مختلف ادامه یابد.


پیشنهاد میشود بخوانید: عمل پرینورافی٬ عمل تنگ کردن واژن با نخ که میتواند در افزایش کیفیت میل جنسی موثر واقع شود

مسیرهای حسی با تحریک و تولید ارگاسم

زنان حتی قادر هستند که که اوج لذت جنسی را از طریق تحریک پستانها و سایر نقاط بدن حساس کنند. حتی بعضی از زنان از طریق تصورات بدون هیچ گونه تماسی میتوانند به ارگاسم برسند. یک مسیر عصبی خارج از نخاع از طریق عصب حسی واگ وجود دارد که باعث می شود زنان اوج شهوت را از طریق انتقال مستقیم حس به مغز تجربه کنند.


پیشنهاد میشود بخوانید: تنگ کردن واژن به روش واژینوپلاستی

نشانه ارضا شدن زنان

علائم ارضا شدن و نشانه های به ارگاسم رسیدن زن هم می تواند فیزیکی باشد و هم روانی . از جمله نشانه های جسمانی ارضائ زنان می توان از انقباض واژن و افزایش شدت نبض واژن، سفت شدن نوک پستان و تغییر رنگ لبه‌های واژن نام برد. برخی زنان در هنگام ارگاسم دچار لرزش بدن نیز می شوند. نشانه های روانی در هر زن می تواند متقاوت باشد، برخی از زنان بعد از به ارگاسم رسیدن دچار ناراحتی و گریه شده و برخی دیگر نیز می توانند شادی زیادی را تجربه کنند.

مشکلات سر راه ایجاد ارگاسم

هم مسائل و مشکلات فیزیکی و هم مسائل احساسی میتواند باعث شود خانم ها اوج لذت جنسی را تجربه نکنند. خشم، اضطراب افسردگی همگی از ورود خانم ها به سیکل ارگاسم جلوگیری میکند. احساس ترس، گناه و عدم کنترل بر بارداری نیز بر آن تاثیر میگذارند. همینطور مانند مردان، در زنان هم مشکلات فیزیکی که باعث اشکال در خونرسانی ناحیه کلیتوریس میشوند میتوانند باعث اختلالات ارگاسم شوند.

درمان اختلالات ارگاسم

مهمترین درمان اختلالات ارگاسم آموزش مسائل جنسی و رفتار درمانی است. حتی در بعضی خانم ها ممکن است استفاده از ویبراتور کمک کننده باشد.

همچنین در زنانی که در رسیدن به برانگیختگی مشکل دارند مانند مردان میتوان از بعضی دارو ها استفاده کرد. در ضمن تقویت خون رسانی ناحیه کلیتوریس با روشهایی مثل کربوکسی تراپی واژن نیز به افزایش ارگاسم کمک میکند. در زنان یائسه که تمایل کمی به سکس دارند استفاده از کرم های تستوسترونی مانند flibanesrin توصیه می شود.

چگونه می توان تجربه جنسی بهتری داشت؟

صمیمیت احساسی می تواند منجر به احساس بهتر جنسی در اکثر افراد به خصوص بانوان بشود. صمیمیت و روابط جنسی باهم ارتباط کامل دارند. هر چند ممکن است یکی بدون دیگری وجود داشته باشد.

happy couple - ارگاسم چیست؟ زنان چگونه به اوج لذت جنسی میرسند؟
ارگاسم یعنی چه

چرا صمیمیت باعث ایجاد رابطه جنسی بهتر میشود؟

  1. وقتی فرد احساس پذیرفته شدن و با ارزش بودن داشته باشد بهتر میتواند راجع به خواسته خودش هنگام رابطه صحبت کند. اگر فرد راجع به خواسته های خود صحبت نکند شریک جنسی او نمیداند که او چه میخواهد.
  2. وقتی دو نفر بهم اعتماد داشته باشند. راحت تر خطرات یک رابطه جدید را می پذیرند.
  3. وقتی دو نفر از لحاظ احساسی به هم وابسته باشند بهتر میتوانند مرهم و تسکین دهنده یکدیگر باشند.

مشاهده ویدیو

دکتر سعیده اسدی به برخی از سوالات پرسیده شده در مورد ارگاسم زنان در ویدیوی زیر پاسخ میدهد:

  • چرا اکثر خانمها به ارگاسم نمیرسند یا دیر به ارگاسم میرسند؟
  • آیا با خودارضایی٬ ارگاسم از طریق دخول مشکل پیدا میکند؟
  • تجربه نکردن ارگاسم از طریق دخول طبیعی است؟
  • علائم رسیدن به ارگاسم چیست؟
  • آیا لیزر موهای زائد در ارگاسم تاثیر منفی یا مثبت دارد؟
  • آیا عمل لابیاپلاستی در ارگاسم موثر است؟
  • آیا اندازه آلت تناسلی آقایان در ارگاسم زنان موثر است؟

لطفا در صورتی که جواب سوالات خود را نگرفتید، کامنت بذارید.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

19 پاسخ

  1. سلام من ۴ ساله ازدواج کردم و یک نوزاد ۳ ماهه دارم ۲۰ سالمه همسرم ۲۵ سالشه از دوران عقد رابطه داریم توی این ۴ سال من فقط ۳ بار ب ارگاسم رسیدم چکار کنم گاهی اواقت مجبورم خود ارضایی کنم قبل از انجام دادن خود ارضایی هم ارضا نمیشدم

    1. سلام
      شما همون کاری که حین خودارضایی انجام میدید باید به همسرتون آموزش بدید که همون کار رو برای شما انجام بدن.

        1. بله
          وقتی خودارضایی مکرر انجام بشه فرد دیگه تمایلی نداره رابطه جنسی با همسرش داشته باشه و راه حل اینه که این کار آروم آروم کنار گذاشته بشه.

    1. سلام، گفته میشه زنانی که به ارگاسم میرسند احتمال پسرزایی بیشتره اما این که چقدر صحت داشته باشه مشخص نیست

  2. سلام همسرم به هیچ تحریکی پاسخ نمی دهد با یک مرده 32سال سپری کردم دکتر هم نمی آید رابطه زناشویی نامنظم. هر ترفندی در سایتهای معتبر دیدم بدان عمل کردم ولی نتیجه نگرفتم .بغیر از این ما باهم هیچ مشکل جدی نداریم و تحمل می کنیم مشکل مالی نداریم علائمی که نشان دهد به من علاقه نداشته وجود ندارد تا آخر رابطه هیچ عکس العملی ندارد صاحب دو فرزند هستیم رابطه برای وی اصلا لذتی ندارد تحت هیچ شرایطی… اوایل زندگی مدت کوتاهی خوب بود لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. خانم دکتر ارگاسم بیش از حد باعث و یا با هر بار تکرار حتی خود ارضایی باعث کمر درد و پا درد و زانو درد شدید میشه و درش دو سه روز طول میکشه مسکن و یا درمان ش چیز!؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *