اندومتریوز

با این 3 عامل ابتلا به اندومتریوز را کاهش دهید

اندومتریوز اختلالی است که در بافت اندومتریوم خارج از رحم رشد می کند و علل متفاوتی دارد از علت های اصلی این اختلال هنوز ناشناخته و مبهم است.

قابل توجه است که این بیماری بدون علامت بوده و همین امر سبب می شود تا تشخیص به تعویق افتد، اما جالب است بدانید که وجود برخی عوامل همچون ژنتیک، دلایل هورمونی و ایمونولوژیکی در ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

نکته ای که بدان بایستی دقت نمایید این است که زمانی بیماری قابل تشخیص است که علائم بسیار شدید شده و موجب بروز مشکلاتی برای فرد گردیده است و معمولا علائم این بیماری در دوره سنی 25 تا 40 سال بروز می کند، اما بروز این بیماری در افراد جوان تر مشاهده شده و می تواند هر فردی را درگیر نماید.

چه کسانی مستعد ابتلا به اندومتریوز هستند؟

با این وجود این اختلال در افرادی به دلیل وجود شرایطی بیشتر اتفاق خواهد افتاد که این شرایط عبارت است از:

• داشتن زمینه ژنتیک و خانوادگی
  • وجود اختلال تولید هورمون استروژن

اما جالب است دقت نمایید که به ندرت اتفاق می افتد که افراد پس از یائسگی به این بیماری مبتلا شوند زیرا هورمون استروژن در این دوران کاسته می شود و همین امر سبب می شود تا ابتلا به این بیماری کاهش یابد. همچنین مصرف قرص های روش طبیعی پیشگیری از بارداری می تواند به کمتر ابتلا شدن این بیماری کمک نمایید.

علائم اندومتریوز چیست؟

همان طور که بیان کردیم بیماری اندمتریوز بدون علامت بوده و زمانی می توان این بیماری تشخیص داد که بیماری فرد پیشرفت کرده باشد. اما علامت های این بیماری کدامند:

• احساس درد در دوره قاعدگی

به طور معمول قبل از دوره قاعدگی احساس درد شروع می شود و در طول دوره وجود خواهد داشت. اما این حس درد از لحاظ زمان و شدت متفاوت است.

• احساس درد در هنگام مقاربت

احساس درد در زمان مقاربت یا تماس جنسی تا چند ساعت پس از رابطه ادامه دار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علل و علائم واژینوز باکتریال

• احساس درد در ناحیه لگن، قسمت پایینی شکم و هنگام دفع ادرار

احساس درد در این ناحیه طولانی بوده اما احتمال آنکه این حس درد قبل از سیکل قاعدگی افزایش یابد وجود خواهد داشت.

• خونریزی در بین فواصل سیکل قاعدگی
  • مشاهده خون در ادرار
  • مشکلات باروری

اختلال اندمتریوز در مواقعی سبب انسداد می شود که این انسداد از رسیدن تخمک ها به لوله های فالوپ جلوگیری می کند.

اندومتریوز - با این 3 عامل ابتلا به اندومتریوز را کاهش دهید
علائم اندومتریوز

چه عللی سبب ابتلا به بیمار اندومتریوز می شود؟

یکی از علت های ابتلا به بیماری اندومتریوز رشد غشای رحم در خارج از رحم و در ناحیه لگن است. این اختلال می تواند همراه با چسبندگی در نواحی مثانه یا روده به رحم باشد.

در زمانی که اندومتریوز شدید باشد احتمال تشکیل کیست وجود دارد و در مواردی ممکن است کیست مملو از خون بوده که در چنین مواقعی به این نوع کیست ها کیست خونی گفته می شود.

بیشتر بخوانید: دلایل و علائم واژینیت

تشخیص اندومتریوز چگونه اتفاق می افتد؟

ادامه دار شدن هر کدام از علائم می تواند به تشخیص بیماری اندمتریوز کمک کند. همچنین بررسی علت ابتلا به این بیماری جهت تشخیص ضروری است.

یکی از روش های تشخیص بیماری اندومتریوز لاپاراسکوپی است. در طول جراحی لاپاراسکوپی شکاف کوچکی بر روی شکم اطراف ناف ایجاد می شود که پزشک با کمک ابزار لاپاراسکوپ وارد پوست شده و سپس به بررسی های لازم می پردازد.

عوامل و فاکتورهای موثر در ابتلا به بیماری اندومتریوز چیست؟

عواملی در ابتلا به بیماری اندومتریوز موثر می باشند که این موارد عبارت است از:

• داشتن سیکل های قاعدگی کوتاه یا طولاتی مدت
  • آلرژی ها نسبت به مواد غذایی یا آلرژی های پوستی همچون اگزما و کهیر
  • اضافه وزن
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • تماس با سموم

چه عواملی سبب می شود تا ابتلا به بیماری آندومتریوز کاهش یابد؟

عوامل متعددی سبب می گردد تا ابتلا به اندومتریوز به حداقل برسد که عبارت است از:

• انجام فعالیت های ورزشی همچون ایروبیک
  • زایمان
  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری که مانع از تخمک گذاری می شود.

پیشرفت اندومتریوز به چه صورت است؟

در صورت مشاهده هر گونه علائم بهتر است اقدام به درمان نمایید اما اگر درمان صورت نگیرد این بیماری پیشرفت می کند. احتمال درمان خود به خودی در مواردی وجود دارد که این نکته در صورتی صادق است که شرایط سرطانی نباشد.

جالب است دقت نمایید که اگر بیماری درمان نشود و پیشرفت کند احتمال بروز عوارض وجود خواهد داشت و حتی می تواند منجر به انسداد روده لوله کلیه شود.

آیا ابتلا به اندومتریوز سبب نازایی می شود؟

بیش از پنجاه درصد زنانی که به بیماری اندومتریوز مبتلا هستند با مشکلات ناباروری روبرو هستند و اگر بیماری اندومتریوز سبب اختلال در آناتومی لگن شود منجر به بروز کیست و چسبندگی های بین رحم و تخمدان و سایر احشا لگن می گردد که در نهایت منجر به مشکلات ناباروری می گردد.

ابتلا به بیماری اندومتریوز می تواند سبب بروز ترشحات هورمونی و مواد التهابی شود که این امر می تواند اثر منفی بر روی تخمک گذاری داشته باشد و همین امر می تواند سبب نازایی گردد.

آیا تبدیل اندومتریوز به سرطان ممکن دارد؟

اندومتریوز سرطان نیست و درصد تبدیل آن به سرطان بسیار ناچیز است. اما در صورتی که فردی مبتلا به بیماری کیست شکلاتی باشد بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد تا مطمئن شویم تا سرطانی نگردد.

درمان اندومتریوز

هدف اصلی از درمان بهبود علائم این بیماری همچون درد، مشکلات باروری و رفع درمان اختلالات قاعدگی است.

درمان با توجه به علت و نشانه های آن مشخص می گردد. در صورتی که نشانه خاصی بروز نکرده باشد نیازی به اقدام درمانی نخواهد بود.

نکته ای جالب که بهتر است بدانید، از هر ده بیمار مبتلا به اندومتریوز سه نفر از آن ها بدون اقدام درمانی خاصی بهبود می یابند.

2 - با این 3 عامل ابتلا به اندومتریوز را کاهش دهید

انواع روش های درمانی اندومتریوز

مسکن ها

جهت تسکین درد می توان از مسکن ها و داروهای ضدالتهابی استفاده نمود، که استفاده از هر کدام می بایست با صلاح دید پزشک صورت گیرد.

درمان های هورمونی

یکی دیگر از روش های درمانی که به تسکین درد کمک می نمایید، هورمون درمانی است. در واقع هورمون درمانی کمکی به درمان ناباروری نمی کند.

به طور معمول زمانی جراحی انجام می شود که بیماری پیشرفت کرده باشد.

لاپاراسکوپی

از شایعترین روش های جراحی لاپاراسکوپی است. همان طور که گفته شد پزشک با استفاده از لاپاراسکوپ برش های بسیار کوچکی را برای شکم ایجاد می کند که از طریق این برش ها می توان اقدام به برداشتن کیست ها نمود.

هیسترکتومی

در صورتی که فرد با استفاده از روش های درمانی فوق بهبود نیابد و قصد بارداری نداشته باشد، در چنین مواقعی می توان اقدام به درآوردن رحم یا جراحی هیسترکتومی نمود. احتمال بازگشت بیماری آندومتریوز با وجود تخمدان ها بیش از پنجاه درصد وجود دارد به همین منظور پزشک در طول جراحی علاوه بر برداشتن رحم، تخمدان ها را نیز برمی دارد که در این صورت فرد یائسه شده و از هورمون های جایگزین استفاده می شود.

لاپاراتومی

یکی دیگر از روش های درمانی لاپاراتومی است که در این روش جراح برشی بر روی شکم ایجاد نموده و اقدام به برداشتن و یا سوزاندن کیست همراه با بافت می نماید.

به طور معمول زمانی که جراحی پیچیده باشد و امکان انجام با لاپاراسکوپی وجود نداشته باشد این روش درمانی انجام می گردد.

2 پاسخ

1. سلام من حدود ده سال قرص دزوسپتیو برای جلوگیری از بارداری استفاده مبکردم اما یه مدت طولانی دچار خارش شدید واژن شدم قرص و قطع کردم کمی بهتر شدم ممکنه تاثیر داشته باشه مصرف این قرصها در عفونت رحم ؟