دکتر سیده سعیده اسدی

آیا تاتو در بارداری مجاز است - دکتر سعیده اسدی

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بایدها و نبایدهای تاتو در بارداری

در دوران بارداری، انجام تاتو یا هر نوع تغییرات در پوست ممکن است مسائلی را به وجود آورد. تاتو در بارداری ممکن است به سلامتی شما و جنین تأثیر بگذارند. در ادامه توضیحاتی درباره تاتو در دوران بارداری آورده‌ام.

تاتو در بارداری

شاید شما جز اون دسته خانم هایی باشید که یا در حال حاضر تاتو در بدن دارید و یا به فکر تاتو در بارداری هستید و نگرانی هایی در این مورد دارید.

یکی از دغدغه های زنان باردار در دوران بارداری بیش از هرچیز سلامت و امنیت جنین است لذا شاید این اطلاعات در مورد خالکوبی و تاتوی بدن برای شما مفید باشد و نسبت به اقدام یا اقدام نکردن تصمیم بگیرید.

tatto1 300x300 - بایدها و نبایدهای تاتو در بارداری

خاکوبی در زمان حاملگی:

خطرات احتمالی تاتو در بارداری

معمولا نکته نگران کننده ای که در مورد تاتو و خالکوبی وجود دارد این است که وسایل و سوزن این کار استریل نیستند و خطر انتقال بیماری های خونی همچون هپاتیت و حتی اچ ‌آی ‌وی (ایدز) بالا است.

هپاتیت B، عفونت خطرناک کبد و HIV/AIDS دو بیماری بسیار خطرناک هستند که از طریق جریان خون منتقل می شوند. به این معنا که ممکن است از طریق سوزن آلوده تاتو این بیماری ها به بدن فرد منتقل شوند و آن را به بدن فرزند خود منتقل می کند.

بنابرین مسئله ای که خیلی اهمیت دارد است معتبر بودن مرکزی که به کار تاتو مشغول است. متاسفانه در ایران این مراکز به شکل قانونی کار نمیکنند و اصولا جز مشاغل تایید نشده هستند اما اگر در خارج از ایران هستید حتما از معتبر بودن مرکز مجوز دار مطمئن شوید.

🔗 بیشتر بخوانید: خوابیدن در بارداری

مراکز معتبر تاتو کاری چه ویژگی هایی دارند؟

مرکزی که زیر نظر نظام تاتو کاران کار میکند از دستورالعملهای زیر پیروی میکند:

• آنها باید متخصص تایید شده باشند (مجوز و تاییدیه نظام حاکم تاتوکارها را داشته باشند)
• همیشه در حین انجام فعالیت دستکش به دست می کنند.
• اتوکلاو مخصوص وسایل خود را دارند. (دستگاهی که برای استرلیزه کردن ابزار از آن استفاده میشود.)
• کف اتاق و سطوح کاملا تمیز باشد
• تمامی سوزنهای مورد استفاده تازه، یکبار مصرف، و فقط برای یک مرتبه بکار روند.
• لباسها استریل، بسته بندی شده باشند.
• رنگ و جوهرها نیز میبایست استریل و بسته بندی شده باشند.
• در صورت وجود هرگونه مشکلی٬ تاتوکار حداقل در 24 ساعت اولیه پس انجام کار در دسترس باشد.

نکته: اگر خالکوبی دارید و درباره محلی که آن را انجام دادید تردید دارید، تست های هپاتیت، HIV و سفلیس را انجام بدهید.

تماس جهت نوبت دهی٬ مشاوره جراحی زیبایی واژن و اطلاع از هزینه ها مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
——————————————-
۰۹۰۳۱۷۰۷۴۵۷ – ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸

مهمترین نگرانی در ارتباط با زدن خالکوبی در دوران بارداری، خطر انعقاد عفونت همچون هپاتیت B و HIV است. گرچه خطر کمی وجود دارد، با این وجود توصیه میگردد پس از زایمان کودک این کار انجام شود.

🔗 در مورد ویروس HIV یا ایدز بیشتر بدانید

اطلاعات محدودی در مورد ایمنی رنگ های مورد استفاده در خالکوبی حین حاملگی موجود است. احتمال اینکه مواد شیمیایی موجود در رنگ بر روی رشد جنین در 12 هفته اول تاثیر بگذارد، هست.

هر چند این خطرات، همانند دیگر تاثیرات در دوران باقی مانده حاملگی نامشخص هستند. برخی از زنان نیز شنیده اند که اگر خالکوبی بر کمر خود داشته باشند، قادر نخواهند بود اپیدورال 1 دریافت کنند.

تحقیقاتی بسیار کمی در مورد خطراتی موجود برای زنانی که خالکوبی روی کمر داشته و اپیدورال دریافت کردند انجام شده است. تاکنون هیچکدام از این تحقیقات به طور قطعی اطلاعاتی که این خطرات را نشان دهد را نیافته اند، بنابراین بیشتر متخصصین بیهوشی با استفاده اپیدورال برای زنی که خالکوبی روی کمر خود دارد مشکلی ندارند.

اگر میخواهید اپیدورال دریافت کنید و بر روی کمر خود خالکوبی دارید، همچنان بهتر است با بیمارستان تماس گرفته و از خط مشی مرتبط با خالکوبی و اپیدورال مطلع شوید.

به علاوه، اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه میشود، ممکن است عفونت به نوزاد خود انتقال شود، گرچه خطر پایینی دارد. در نهایت، تصمیم با شماست، اما بهتر است زمانی تاتو (خالکوبی) کنید که در حال شیردهی به نوزاد خود نیستید.
tatoo sh 300x300 - بایدها و نبایدهای تاتو در بارداری

این نگرانی ها درباره حنا چطور به چه شکل است؟

گفته میشود که زنان مصری و هندی و برخی کشورهای خاورمیانه٬با کشیدن طرح های زیبا حنا بر روی شکم آبستن خود در سه ماهگی تلاش میکردند بارداری خوش یمنی بیاورند.

طبق افسانه، حنا زایمان را ایمن و فرزندی فرخنده به ارمغان خواهد آورد٬ اما همانطور که گفته شد اینها افسانه هستند و علم پزشکی نظر دیگری دارد.

لذا اگر به یک جایگزین موقت بجای تاتو فکر میکنید بدانید که انواع متفاوتی از حنا وجود دارد.

حنای طبیعی و مطمئن رنگ پوست را نارنجی، قرمز، قهوهای، دارچینی، آجری، شکلاتی میکند، و میتواند تا یک تا چهار هفته باقی بماند.

حنای طبیعی و مطمئن به رنگ سیاه در نمیآید. لازم است کاملا یقین داشته باشید که تاتوکار از محصولات طبیعی و اصیل و نه حنا سیاه استفاده میکند.

حنا سیاه برای همه افراد، آبستن یا غیره بی خطر نیست.

حنا سیاه شامل (PPD (paraphenylendiamine است، که سبب سوختگی، تاول و واکنشهای گوناگون میگردد که ممکن است تا ماهها باقی بماند و تشخیص و درمان آن دشوار است.

نکته آخر: اگر همچنان در مورد وجود خالکوبی یا حنا نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *