دکتر سیده سعیده اسدی

مراقبت از نوزاد

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

به دنیا آوردن اولین نوزاد تجربه‌ای جدید است که ملاحظات زیادی را میطلبد. پیش از این تحت نظر پزشک بوده اید و مراقبت های دوران بارداری را به سلامت طی کرده اید. اکنون آماده‌سازی و مهار کودک تازه به دنیا آمده بسیار اهمیت داشته و اگر برنامه خوبی برای مدیریت آن نداشته باشید می‌تواند بسیار پر چالش باشد. شما دوران بارداری و زایمان را پشت سر گذاشته‌اید و اکنون آماده هستید که به خانه بروید و زندگی را با کودک خود آغاز کنید. با این حال هنگامی‌ که به خانه می‌روید، ممکن است احساس کنید که نمی‌دانید چه کار باید بکنید. در این مطلب یک سری نکات مهم مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را مطرح میکنیم.

اصول مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

دانستن نکات مهم برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می‌تواند حتی به عصبی‌ترین پدر و مادرها هم کمک کند که نوزاد خود را با کمترین چالش‌ها بزرگ کنند. شما بدون شک ماه‌هاست که در مورد کودکتان رویا می‌بینید؛ اینکه چه شکلی است، مثل پدرش آرام است یا مثل مادرش پرشور، به همه این موارد بارها و بارها فکر کرده‌اید اما به احتمال زیاد اگر این نوزاد اولین فرزند شما باشد، چیز زیادی در مورد مراقبت از او نمی‌دانید. بنابراین این راهنما برای کسانی است که برای مراقبت از نوزاد در هفته‌های اول هیجان‌انگیز اما اغلب خسته‌کننده نیاز دارید.

شیر دادن کودک مهمترین اقدام پس از تولد است

اگر تصمیم به شیر دادن کودک خود را دارید در اسرع وقت این کار را شروع کنید. حتی اگر کودک شما واقعا به بدن شما نچسبد، می‌توانید شیر واقعی مادر که مملو از مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است را مستقیماً در دهان او بریزید تا از این راه غذای مورد نیازش تامین شود.

برای مدتی دید و بازدید را متوقف کنید

خانواده و دوستان مایلند در اسرع وقت به ملاقات‌شان بروید، اما ممکن است بخواهید آنها را برای مدتی دور نگه دارید تا شما و شریک زندگیتان بتوانید زمانی را به تنهایی با کودک خود بگذرانید. از آنجایی که نوزاد تازه متولد شده معمولاً بلافاصله پس از تولد هوشیار و با ادراک کامل است، در نتیجه زمان مناسبی برای ایجاد پیوند عمیق‌تری با او است، بنابراین در چشمان او نگاه کرده و با او صحبت کنید. او صدای شما را از زمان حضور در بدن شما می‌شناسد و برای او این صدا آرام بخش است. در نتیجه سعی کنید مدتی را به دید و بازدید نرفته و با کودک خود سر کنید.

لباس نوزاد را درست انتخاب کنید

یک لباس مناسب و بامزه برای رفتن به خانه انتخاب کنید، اما به یاد داشته باشید که نوزادان نمی‌توانند دمای بدن خود را تا حدود ۶ ماهگی تنظیم کنند. بنابراین لباس نوزاد خود را با دقت انتخاب کنید که لباسی پوشیده باشد. به طور کلی او باید به اندازه شما لباس بپوشد، در داخل یا خارج از منزل هم تفاوتی ندارد. لباس بیش از حد در تن او نکنید، تعریق می‌تواند باعث سرد شدن او شود.

صندلی ماشین خود را نصب کنید

چند هفته قبل از موعد مقرر، از صندلی‌های خودرو دیدن کنید تا صندلی مناسب نوزاد خود را بیابید. دقت داشته باشید نصب این صندلی بسیار اهمیت داشته و حتما باید اصولی باشد تا کودک از آن پرت نشود. از همسرتان بخواهید که وقتی زمان رفتن به خانه است، صندلی را به اتاق بیمارستان شما بیاورد. نکات زیر مربوط به صندلی نوزاد است که باید به آنها دقت کامل شود:

  • اگر کودک شما لباس‌های زیادی به تن دارد، ممکن است تسمه صندلی به درستی جا نیفتد. اگر هوا سرد است، ابتدا کودکتان را روی صندلی بگذارید، او را با سگک ببندید، سپس پتوها را روی آن قرار دهید.
  • قفل صندلی نوازد باید در برابر باسن و شانه‌ها محکم باشد.
  • گیره قفسه سینه باید با زیر بغل کودک شما همسطح باشد.
  • صندلی باید در زاویه ۴۵ درجه نصب شود تا کودک نیمه خوابیده باشد تا سر او به جلو نیافتد.
  • هنگامی‌که صندلی را نصب کردید آن را به شدت فشار دهید. در هیچ جهتی نباید بیش از چند سانتی‌متر حرکت کند.

کمک گرفتن بعد از زایمان

نوزادان تقریباً به حمایت شبانه روزی نیاز دارند و به ندرت بیش از چند ساعت در یک ساعت می خوابند. این امکان وجود دارد که به تنهایی نتوانید از این چالش عبور کنید زیرا شما چند ماه را در هاله‌ای از خستگی و کم خوابی سپری کرده‌اید. زمانی که در بیمارستان هستید، با کارشناسان بیمارستان خود صحبت کنید. بسیاری از بیمارستان‌ها متخصصان تغذیه یا مشاوران زایمان دارند که می‌توانند به شما در شروع شیردهی یا تغذیه با شیشه شیر کمک کنند. پرستاران همچنین اطلاعات بسیار کاربردی در اختیار دارند که به شما کمک می‌کند بدانید چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیرید، بادگلو او را بگرید، چگونه او را پوشک کرده و از او مراقبت کنید.

برای استراحت بیشتر و کمک کاربردی ممکن است یک پرستار نوزاد استخدام کنید تا برای مدت کوتاهی پس از زایمان به شما کمک کند. پزشک یا بیمارستان می‌تواند شما را راهنمایی کند که به بعضی از پرستاران اعتماد کرده و برای هفته‌های اول از آنها کمک بگیرید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده

شیر در پستان باعث سفتی آن شده و پس از تغذیه‌ نوزاد و خروج شیر پستان احساس نرمی بیشتری دارد. نوزاد پس از سیری احساس آرامش می‌کند.

نوزادان، کمی پس از تولد مقداری وزن کم می‌کنند و دو هفته پس از تولد وزن نوزاد باید کم‌کم افزایش یابد.

نوزاد تا ۴ ماهگی باید به‌طور متوسط هفته‌ای ۱۷۰ تا ۲۲۵ گرم افزایش وزن داشته باشد. از ۴ تا ۷ ماهگی نیز باید به‌طور متوسط هفته‌ای ۱۱۵ تا ۱۷۰ گرم افزایش وزن داشته باشد. وزن مناسب نوزاد نشان‌دهنده‌ی تغذیه‌ی کافی اوست.

یکی از نکات مشاوره قبل از بارداری رسیدن به وزن ایده آل است، یعنی اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کاهش دهید تا خطرات چاقی در بارداری کاهش پیدا کند و اگر کمبود وزن دارید وزنتان را بالا ببرید تا خطر زایمان نوزاد کم وزن کاهش یابد.

نحوه رسیدگی کردن به یک نوزاد تازه متولد شده

اگر تا به امروز زمان زیادی را در با نوزادان خانواده سپری نکرده اید، ندانستن بسیاری از مسائل آنها ممکن است ترسناک باشد. در ادامه چند نکته اساسی برای شما مطرح شده است تا بتوانید رسیدگی بهتری به کودک تازه به دنیا آمده خود داشته باشید:

♦ قبل از هر گونه دست زدن به نوزاد دست‌های خود را به خوبی بشویید

یا از یک ضد عفونی کننده دست که در دوران کرونا به وفور استفاده کرده‌اید، استفاده کنید. نوزادان بعد از به دنیا آمدن هنوز سیستم ایمنی قوی ندارند، بنابراین در معرض انواع عفونت‌ها هستند. این موضوع فقط محدود به شما نشده و باید اطمینان حاصل کنید که هر کس کودک شما را در دست خود می‌گیرد دست‌های شسته شده و تمیزی داشته باشد.

♦ از سر و گردن کودک خود محافظت کامل کنید

هنگام حمل نوزاد، سر او را به خوبی نگه دارید و زمانی که نوزاد خود را به زمین می‌گذارید همچنان سر او را نگه دارید تا آسیبی به او وارد نشود.

♦ هرگز نوزادان خود را بی دلیل تکان ندهید، چه در بازی و چه در هنگام خواباندن تفاوتی نمی‌کند

لرزش می‌تواند باعث خونریزی در مغز و حتی مرگ او شود. اگر می‌خواهید نوزاد خود را بیدار کنید، این کار را با تکان دادن او انجام ندهید سعی کنید پای کودکتان را قلقلک دهید یا به آرامی‌ روی گونه‌اش بوسه‌ای بزنید تا راحت از خواب بیدار شود.

♦ از ایمنی کودک خود اطمینان کامل داشته باشید تا زمانی که در کریر، کالسکه یا صندلی ماشین بسته شده است ایمنی او را همواره بررسی کنید

هر فعالیتی را که می‌تواند بیش از حد بزرگ یا پر حادثه باشد انجام ندهید. به یاد داشته باشید که نوزاد شما برای بازی‌های خارج از عرف، مانند تکان دادن روی زانو یا پرتاب شدن به هوا، هنوز آماده نیست.

Caring for a newborn baby - نکات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده
همچنین کودک را از نور خورشید دور نگه داشته و از نزدیک شدن به افراد بیمار در مکان‌های شلوغ مانند مراکز خرید اجتناب کنید

اصول خواب نوزاد تازه متولد شده

به عنوان پدر و مادر باید بدانید و تعجب کنید که نوزاد شما در طول روز حدود ۱۶ ساعت یا بیشتر خواب است در صورتی که شما فکر می‌کنید هر دقیقه از روز به شما نیاز دارد! نوزادان معمولاً ۲ تا ۴ ساعت می خوابند و سیستم گوارشی نوزادان به قدری کوچک است که هر چند ساعت یکبار به تغذیه نیاز خواهد داشت و بعد از تغذیه دوباره می‌خوابد و باید بدانید اگر به مدت چهار ساعت یا بیشتر شیر ​​نخورده‌اند باید آنها را بیدار کنید تا غذای مورد نظر خود را دریافت کرده و مجدد به خواب برود.

بسیاری از نوزادان در طول شب (بین ۶ تا ۸ ساعت) در ۳ ماهگی می خوابند، اما اگر نوزاد شما اینطور نیست، اصلا نگران او نباشید. بنابراین اگر نوزاد شما در حال افزایش وزن است و سالم به نظر می رسد، اگر در طول ۳ ماهگی او در طول شب، شبی را هم نخوابیده است، ناراحت نشوید.

از خواب نوزاد - نکات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده
به‌مرور زمان و پس از گذشت هفته‌های نخست تولد نوزادان زمان بیشتری را بیدار خواهند بود و درعین‌حال طول مدت خوابشان بیشتر می‌شود

نتیجه گیری

شاید به عنوان مادر و پدر کودک تازه به دنیا آمده ندانید که باید چه کاری انجام دهید، مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را از بیمارستان گرفته تا میزان غذا و خواب نوزاد، نحوه حمام کردن، بیرون بردن و… که باید آنها آشنا شوید تا بتوانید بعد از مدتی به تعادل برسید. اطلاعاتتان در مورد رشد کودک از زمان تولد و نیازهای روانشناختی او بالا ببرید تا بتوانید کودک سالمی را تربیت کنید.

برگرفته از:

https://kidshealth.org/en/parents/guide-parents.html
https://www.mattbell.us/parenting-the-easy-way-four-techniques-for-making-having-a-newborn-fun-and-delightful

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *