دکتر سیده سعیده اسدی

شستشوی دوش واژینال | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شستشوی واژن با دوش واژینال؛ مزایا و مضرات دوش واژن

در این مطلب سعی داریم در رابطه با دوش واژینال و مزایا و معایب و مضرات آن صحبت کنیم و سعی کنیم اطلاعات درست و شفافی در رابطه با آن بدانیم و به شنیده های جسته و گریخته ای که از افراد یا در صفحات مجازی می شویم و می بینیم اکتفا نکنیم.

دوش واژینال چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست به شستشوی داخل واژن، یا به اصلاح تمیز کردن واژن توسط وسیله ای که مایع تمیزکننده (مخلوط سرکه با آب ولرم) را به داخل واژن می فرستد (وسیله ای که دارای یک پمپ و یک لوله است)، دوش واژن (دستگاه شستشوی واژن) می گویند.

کاربرد دوش واژینال

بسیاری از خانم ها (مخصوصا خانم هایی که وسواس دارند) به دلایل متنوعی به این شیوه روی می آورند.

  • عده ای تصور می کنند که بهترین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع ترشحات واژن است
  • عده ای تصور می کنند که پس از نزدیکی می توانند با دوش واژن مانع بارداری شوند
  • برخی دیگر باقی مانده های خون و ترشحات را پس از عادت ماهیانه از بین می برند
  • یا فکر می کنند این کار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از راه جنسی، موثر است.

اما اگر بطور ساده تر گفته باشیم دوش واژن در موارد زیر بکار میرود:

  • در درمان التهاب واژن ناشی از کاندیدا، تریکوموناس
  • التهاب غیر اختصاصی یا عفونت واژن
  • شستشوی واژن قبل از عمل جراحی
  • برای شستشوی معمول واژن

طرز استفاده از دوش واژینال

محمول مورد استفاده برای دوش واژینال را درون آن بریزید. سپس هوای داخل آن و کمی محلول را با کمی فشار خالی کنید. نازل (لوله) پمپ واژن را حدود 5 سانتی متر داخل واژن قرار دهید و آن را تا تمام شدن مایع به آرامی بفشارید. دوش واژینال را خارج کرده و آن را بشویید.

مزایا و محاسن استفاده از دوش واژن چیست؟

در قسمت بالاتر ذکر شد که بسیاری از خانم ها مخصوصا خانم هایی که وسواس های شست و شو دارند به این روش تمایل بیشتری نشان می دهند، ولی در رابطه با دوش واژن، تصورات نادرست بسیاری وجود دارند که ممکن است در بین خانم ها رواج زیادی داشته باشد.

شاید فکر کنید که پس از دوش واژن احساس طراوت پیدا خواهید کرد یا این کار می تواند عفونت ها را پاک کند! و یا بوی نامطبوع واژن را از بین ببرد. اما تحقیقات و پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته است نتایج متفاوتی را نشان داده و هیچ کدام از این تصورات را درست ندانسته است و حتی خلاف آن ها را ثابت کرده است.

نکته ی مهمی که باید بسیار مد نظر خانم ها قرار بگیرد و به آن توجه جدی داشته باشند این که بوی بد واژن و ترشحات آن حس می شود نشانه ی ابتلا به عفونت، یا بیماری های دیگری می تواند باشد که باید توسط پزشک درمان شود و خود درمانی اصلا توصیه نمی شود.

پس تا اینجا مزایایی برای استفاه از دوش واژن، که به طور علمی و درست اثبات شده باشد وجود ندارد.

معایب و مضرات دوش واژینال

تا اینجا متوجه شدیم که دوش واژن اگر برای بانوان مضر نباشد قطعا مفید هم نخواهد بود. حال می خواهیم بدانیم معایبی که این روش ممکن است همراه خود داشته باشد چیست؟

واژن طبیعی و نرمال دارای قارچ و باکتری هایی مفید است. هر فاکتوری که منجر به تغییر PH طبیعی واژن شود باعث تکثیر باکتری های مضر و از بین رفتن باکتری های مفید میشود. همچنین میتواند عامل عفونت و ترشحات غیرعادی شود. پس استفاده از دوش واژینال برای عفونت قارچی کار درستی نیست.

با اشاره به چند سطر قبلی، که در ارتباط با لزوم مراجعه به پزشک در صورت استشمام بوی نامطبوع یا زننده از واژن بود؛ این نکته را مد نظر داشته باشید که با شستشوی واژن، منشا بوی بد از بین نمی رود و چه بسا ممکن است بیماریی که بتوان با درمان ساده تری آن را درمان نمود، در صورت عدم مراجعه به پزشک، مزمن می شود و درمان آن ممکن است پیچیده تر گردد.

تماس جهت نوبت دهی٬ مشاوره جراحی زیبایی واژن و اطلاع از هزینه ها
مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
——————————————-
۰۹۰۳۱۷۰۷۴۵۷ – ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸

بیماری التهابی لگن یا عفونت لگن با دوش واژینال:

عفونت هایی وجود دارند که به اصطلاح بالا رونده هستند و می توانند به رحم و تخمدان و لوله های فالوپ برسند و موجب بیماری گردند. دوش واژن احتمال این نوع عفونت ها را بالا می برد چون ممکن که عفونت های قسمت های پایین تر واژن را به قسمت های بالاتر بفرستد.

دوش واژینال می تواند احتمال ایجاد بیماری التهابی لگن را تا بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد.

واژینوز باکتریایی (عفونت باکتریایی واژن) با دوش واژن:

کلا در بدن ما، همین طور در دستگاه تناسلی، باکتری هایی وجود دارند که نه تنها برای بدن ضرری ندارند بلکه برای سلامتی و حفظ سلامت و تعادل ارگان های بدن ما، در صورتی که به اندازه باشند، مفید هستند. دوش واژن این تعادل باکتری در قسمت تناسلی را بر هم می زند و می تواند محیط واژن را، محیطی مستعد برای تکثیر و رشد باکتری های دیگری که مضر است، بکند.

کسانی که به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند بیشتر می توانند در معرض ابتلا به اندومتریوز و عفونت هایی که به طریق جنسی منتقل می شوند و حتی زایمان زودرس قرار بگیرند. باز هم با توجه به مطالب قبل تر، درمان این گونه عفونت ها به مراتب سخت تر می شود و باکتری ها به درمان های معمول جواب نمی دهند.

vaginal douche m - شستشوی واژن با دوش واژینال؛ مزایا و مضرات دوش واژن
عوارض استفاده از دوش واژن

سرطان دهانه ی رحم:

خوب است که بدانیم سرطان دهانه ی رحم چهارمین عامل بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و می توان با رعایت نکات ساده ای تا حدودی از آن پیشگیری کرد٬ یکی از این موارد کمک کننده برای جلوگیری از این سرطان٬ عدم استفاده از دوش واژن است. مطالعات نشان داده که استفاده ی بیش از 1 بار در هفته از دوش واژن با افزایش این نوع سرطان در ارتباط است.

عوارض و مشکلات بارداری:

یکی از عوارض مهمی که دوش واژینال بر روی زنان باردار می تواند داشته باشد، افزایش احتمال ایجاد بارداری خارج از رحم است. این افزایش احتمال با دوش واژن بیش از یک بار در هفته ارتباط تنگاتنگی دارد.

همچنین خانم بارداری که طی حاملگی خود دوش واژن را انجام می دهد، احتمال زایمان زودرس در او افزایش می یابد.

در انتها بار دیگر یادآوری میکنم که اگر از بوی شدید و نامطبوع در واژن خود رنج می برید، بهترین کار مراجعه به پزشک است که علت اصلی آن را درمان کند. در بعضی مواقع دوش واژن می تواند ایجاد آلرژی و حساسیت در واژن کند که محیط آن منطقه را ملتهب می نماید.

پس متوجه شدیم که تا به اینجا هیچگونه مطالعه ی علمی برای استفاده از این روش در خانم ها نکته ی مثبتی را ذکر نکرده و معایب آن را بیشتر دانسته است.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

25 پاسخ

  1. سلام من عفونت قارچی خیلی شدید داشتم رفتم پیش دکتر بهم داروداد واژینال قرص وپماد‌
    وبرام‌‌دوش‌واژینال‌هم‌داده‌گفت‌روزی‌دویاسه‌بار‌استفاده‌‌کنم‌اما‌ یه جا‌خوندم‌که‌خیلی‌ضرر‌داره‌حالا‌من‌چی‌کار‌کنم

  2. سلام من خیلی واژنم ترشح داره و برعکس همه این باعث میشه لذتی نه برای خودم نه شوهرم نداسته باشه چطور میتونم خشکش کنم که ترشح کمتر باشد موقع نزدیکی با کرم یا مواد خاصی

  3. سلام خانم دکتر من وقتی میرم دکتر برام شست و شو رحم انجام میده هرسری آیا لازمه ضرری نداره

  4. سلام خانم دکتر. خدا قوت. من زخم دهانه رحم داشتم و حدود دو هفته پیش فریز کردم دکتر بعد فیریز بهم کرم واژینال دادن و گفتن بعد از تموم شدنش از دوش واژینال استفاده کنم. الان چند روزی از تموم شدن کرم گذشته ولی یه مقداری خارش دارم امروز برای اولین بار از دوش واژینال استفاده کردم به نظرتون ادامه بدم؟

  5. سلام من میخواستم بگم من فقط موقع نزدیکی خیلی در د دارم یه سوزشی میگیرم در غیر این صورت هیچ علایم یا ترشح هیچ چیزی ندارم از معاینه هم خیلی میترسم بنظر شما چکارم کنم

    1. سلام
      سوزش حین رابطه حتی اگر ترشح نداشته باشید میتونه علامت عفونت باشه و باید معاینه بشید.

  6. سلام خانم دکتر لطفا کمکم کنید من عفونت شدید رحم و مثانه گرفتم بهم گفتن که باید رحمم شستشو بدن وخیلی میترسم، میترسم به رحمم آسیب وارد بشه؟ نمیدونم چیکار کنم عفونتم در حدی زیاده که ادرارم خیلی تیره شده 17 سالمه و یه بچه دارم 3 ماهشه بعد زایمان ایطور شدم، میترسم رحممو در بیارن 🤷‍♀️

    1. سلام
      برای عفونت هیچ وقت رحم در آورده نمیشه
      شستشوی رحم هم حرف بی معنی هست. برای عفونت هم براساس مورد باید آنتی بیوتیک استفاده کنید.

  7. سلام خانم دکتر.من زخم دهانه رحم داشتم دکتر برای من ژل پرووآیدین و کرم کلوتریمازول و قرص خوراکی متردنیدازول نوشت.ژل و کرم رو که مصرف کردم لخته های خونی و پوسته پوسته های کدر ازم خارج شد.خیلی نگران شدم.تا قبل از اون من هیچ علایمی نداشتم جز لکه بینی جزیی.پیش دکتر دیگه ای رفتم گفت زخمت بزرگ باید فریز کنی بدون اینکه اصلا سوابق من رو بررسی کنه.من نپذیرفتم چون فریز ضررهایی داره.برام دوش واژینال نوشت اما گفت فقط با آب گرم بشور.آیا من اینکار رو انجام بدم ؟تست پاپ اسمیر هم دادم اما هنوز حوابش آماده نشده.نظر شما چی هست؟به دکتری دیگر مراجعه کنم ؟ دوش لازم هست ؟

    1. سلام و وقت بخیر. من عفونت شدید دارم و دهانه رحمم زخم هست. تا حالا پنج یا شش دوره دارو مصرف کردم. از انواع قرص گرفته تا انواع کرم واژینال و حتی یه بار پنی سیلین هم تزریق کردم ولی همچنان عفونت و زخم پابرجاست. بنابراین دکتر دوش واژینال تجویز کردند. بنظر شما استفاده کنم یا نه؟ و اینکه اگر نظرتون منفی هست چه روشی پیشنهاد میکنید برای مورد من که انقدر به درمان مقاومت نشون میده؟ با تشکر

      1. سلام
        خیر برای عفونتهای شدید و زخم دهانه رحم دوش واژینال مناسب نیست بلکه ممکنه حتی زخم رو بدتر کنه برای موارد این چنینی حتما نمونه برداری از دهانه رحم احتیاجه چون عفونتهای خیلی ماندگار ممکنه علامت سرطان دهانه رحم اولیه باشند و بعد از اینکه این تست انجام شد و نرمال بود میتونید از اوزون درمانی یا پلاسما درمانی استفاده کنید.

  8. پس برای بوی بد واژن چه کنیم؟ مخصوصا یه روز بعد از نزدیکی ٬ بوی بدش خودمو بیشتر ازار میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *