Perineorrhaphy-drasadi-sh

عمل پرینورافی یا تنگ کردن واژن به روش پرینورافی

عمل پرینورافی (پرینوپلاستی) یکی از انواع عمل تنگی واژن است. پرینه، ناحیه ای است که بین مقعد و واژن قرار دارد. این ناحیه کوچک به عنوان یک تکیه گاه اصلی از عضلات و ماهیچه ها به شمار می رود که در بهبود عملکرد لگن و واژن نقش بسزایی دارد. لگن و واژن با تکیه بر این عضله دچار انقباض، شل شدگی و سفت شدن می شوند و در واقع ساختاری است که اندام های اطراف را برای انجام حرکات انقباضی ساپورت می کند.

اگر این عضلات بنا به دلایلی دچار آسیب شوند، عملکرد های انقباضی واژن و لگن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. عواملی مانند؛ زایمان طبیعی که از شایع ترین دلایل آسیب به عضلات پرینه محسوب می شود، می تواند موجب آسیب دیدگی و کاهش انقباض این عضلات شود. پس از زایمان طبیعی اگر فرد دچار پارگی شود، بخیه نامناسب در عضلات پرینه نیز می تواند باعث کاهش کارایی این عضلات گردد.

زایمان های متعدد می تواند شدت آسیب را زیاد تر کند. اگر فرد در اثر زایمان طبیعی و بخیه نامناسب، دچار آسیب دیدگی عضلات پرینه شده باشد، جراح با استفاده از جراحی پرینورافی، آن محل را باز نموده و مجددا با بخیه و برش صحیح، مشکل مربوطه را برطرف می کند. در ادامه با این مقاله همراه باشید.

پرینورافی چیست؟

پرینه پلاستی یا پرینورافی (Perineorrhaphy) یک راه پیشگیری از پرولاپس (بیرون زدگی هایی است که در واژن رخ می دهند) است که باعث بهبود عملکرد جنسی، درمان درد های ناحیه پرینه یا میان دوراه و همچنین زیبایی واژن انجام می شود.

این عمل یک نوع عمل تنگ كردن دهانه واژن است که توسط پزشک متخصص زنان انجام میشود و نتیجه آن منجر به تنگی واژن میشود. همچنین می تواند باعث سفت شدن عضلات و بازسازی آن در ناحیه پرینه گردد که منجر به افزایش تماس با آلت حین رابطه جنسی شود.

ناحیه پرینه بخشی از اندام تناسلی زنانه است که در واقع بین دهانه واژن و مقعد (رکتوم) قرار گرفته است. این قسمت از بدن زن٬ در لذت از رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم نقش مهمی ایفا می کند.

آناتومی و ساختار واژن زنان مانند هر قسمتی از بدن با افزایش سن دچار تغییراتی می شود. پدیده هایی هستند که باعث ایجاد واژن گشاد و شل میگردند. تغییرات واژن ممکن است موجب کاهش رضایت زوجین از رابطه جنسی شده و باعث بروز مشکلات عاطفی شان شود٬ این عوامل شامل:

• افزایش سن
  • زایمان های طبیعی مکرر
    (در بعضی موارد علت آسیب وارد شده٬ به ترمیم واژن نیاز است / مانند زمانی که بیمار را جهت سهولت زایمان اپیزیومی می کنند)
  • رابطه های جنسی متعدد
  • چاقی بیش از اندازه

نحوه انجام عمل پرینورافی چگونه است؟

این عمل جراحی که در دسته عمل های سرپایی قرار می گیرد (نیاز به بستری در بیمارستان ندارد). پس از انجام بیهوشی و یا بی حسی، جراح یک برشی به شکل V در دیواره پشتی واژن ایجاد می کند. سپس بسته به نوع آسیبی که به عضلات واژن و پرینه وارد شده، تغییراتی ایجاد می گردد. اگر بافت هایی مانند اسکار و جای بخیه و زخم وجود داشته باشد پزشک با برداشت آنها و بخیه مجدد، بافت را ترمیم می کند. اگر واژن و عضلات پرینه دچار افتادگی و شل شدگی شده باشند، جراح زیبایی زنان با کشیدن عضلات و برداشتن مقدار اضافی آن و بخیه در محل برش، آن را بازسازی می کند. بنابراین نحوه انجام عمل و روش های به کار برده شده، بسته به نوع آسیب می تواند متفاوت باشد.

بنابرین کلیات عمل به این گونه است:

• با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام میشود
  • حدود یک ساعت طول میکشد
  • این عمل ترمیم قسمت بیرونی واژن و پرینه است و حداکثر تا عمق 2 تا 3 سانتی متری واژن نفوذ می کند.
  • پزشک شما با نزدیک کردن دیواره های پشتی واژن به همدیگر آن ها را به هم وصل نموده و باعث تنگ تر شدن واژن می شود.
  • این عمل واژن می تواند با ترمیم قسمت های پشتی (خلفی / poster vaginal repaer) واژن و یا عمل لابیاپلاستی نیز همراه باشد.
  • این عمل را می توان پس از زایمان طبیعی٬ همزمان انجام داد.
  • پرینورافی با لیزر: پرینورافی با برش جراحی و دوختن مجدد جهت تنگ کردن مدخل واژن انجام میشه ولی لیزر فقط به سفت کردن عضلات و بهتر شدن خشکی واژن کمک میکند.

اقدامات قبل از عمل پرینورافی

• انجام آزمایشات ضروری نظیر انعقاد خون و پاپ اسمیر (ترجیحا مدت زیادی از انجام این آزمایشات نگذشته باشد.)
  • اگر دچار عفونت های باکتریایی و قارچی در واژن هستید، قبل از پرینه پلاستی باید درمان شود.
    (جهت جلوگیری از عفونت زخم پس از عمل جراحی)
  • اگر دارای بیماری خاص یا حساسیت خاصی هستید حتما با پزشک خود مطرح نمایید.

هزینه جراحی پرینورافی چقدر است؟

هزینه اعمال جراحی بسته به برخی عوامل متفاوت است، لذا قبل از معاینه و بررسی های لازم نمی توان هزینه دقیقی را مشخص نمود. به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.

Perineorrhaphy drasadi b - عمل پرینورافی یا تنگ کردن واژن به روش پرینورافی
جراحی تنگ کردن واژن | پرینه پلاستی

تاثیر پرینورافی بر رضایت جنسی بانوان

غریزه جنسی و داشتن رابطه جنسی جزو نیاز های فیزیولوژیک انسان هاست. نکته مهم این جاست که در رابطه جنسی دو طرف باید از این رابطه احساس رضایت داشته باشند و لذت ببرند.

با توجه به توضیحات بالا زایمان های طبیعی مکرر و رابطه های جنسی مکرر با گذر زمان باعث گشادی واژن می شوند.

این امر تاثیر مهمی در تحریک شدن زنان و حتی شریک جنسی مقابل و هم چنین رسیدن به ارگاسم دارد و این مورد را دچار اختلال می کند.
این اتفاقات می تواند روی اعتماد به نفس زنان و احساس آنان نسبت به خود تاثیر منفی بگذارد و آنان را متحمل درد و ناراحتی حین رابطه و پس از آن بکند و به سردی رابطه بی انجامد.
مطالعات و پژوهش های انجام شده نشان داده که اعمالی که جهت تنگ کردن واژن صورت گرفته است تاثیر خوبی بر روی زنان داشته است.

مزایای عمل پرینورافی

• دوره بهبودی و درمان نسبتا کوتاه است.
  • شما می توانید در مدت 6 هفته بهبودی کامل داشته باشید.
  • پس از جراحی بهتر است 6 تا 8 هفته از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • در این شیوه تورم و خونریزی متوجه فرد نخواهد بود.
  • ترمیم واژن با بخیه های جذبی است و نیاز به کشیدن آنها نیست.

چه کسانی نمیتوانند عمل پرینورافی انجام دهند؟

• زنان باردار
  • خانمی که میخواهد پرینورافی کند٬ اجازه بارداری تا 3 ماه آینده را ندارد.
  • زنانی که دچار نقص و ضعف سیستم ایمنی هستند.
    (توجه داشته باشید که هر گونه سابقه بیماری و حساسیتی را با پزشک خود در میان بگذارید.)

چه کسانی میتوانند عمل پرینورافی کنند؟

• افرادی که به صورت ارثی و ژنتیکی دچار شلی بافت های پرینه یا کوتاهی آن هستند.
  • زنانی که به صورت مکرر دچار عفونت های قارچی و باکتریایی واژن (به علت گشاد و باز بودن دهانه واژن) می شوند.
  • زنانی که دچار پرولاپس ارگان های لگنی هستند. (نظیر افتادگی رحم یا مثانه)
  • زنانی که با افزایش سن دچار شلی و گشادی واژن شدند.
  • زنانی که در اثر سرفه های مزمن یا یبوست های شدید و مزمن دچار افتادگی و شلی رحم شدند.
  • زنانی که متعاقب زایمان های طبیعی دچار پارگی پرینه شدند.

عوارض پرینورافی چیست؟

پرینورافی هم مانند سایر عمل های جراحی می تواند با ریسک هایی همراه باشد که این عوارض رابطه مستقیمی با مراقبت های پس از عمل دارد.

۱- سرگیجه و حالت تهوع بعد از عمل پرینورافی
سرگیجه و تهوع از عوارض داروهای بیهوشی است که پس از یک یا دو روز از بین میرود.

۲- درد پس از عمل پرینورافی
داشتن درد پس از عمل٬ عارضه طبیعی است که میتوانید با مصرف مسکن٬ از درد خودتان کم کنید.

۳- خونریزی غیر طبیعی بعد از پرینورافی
در پرینورافی از بخیه های جذبی استفاده میشود اما در اثر فشار و فعالیت جسمی زیاد ممکن به خونریزی بیفتد. بنابرین به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز از فعالیت سنگین خودداری کنید.

۴- ترشح غیر طبیعی واژن پس از پرینورافی
ممکن است پس از عمل٬ دچار ترشح زرد یا قهوه ای شوید که ناشی از واکنش بدن به بخیه هاست. اگر بخیه ها بوی بدی داشت به پزشک مراجعه کنید و اگر ترشح سفید پنیری داشتید٬ ممکن است دچار قارچ واژن شده باشید که با تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک٬‌ میتوانید آن را بهبود دهید.

۵- التهاب یا عفونت پس از پرینورافی
اگر دچار تب و التهاب شدید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت و توصیه های پزشک دچار عفونت و التهاب شده باشید.

prinoraphy problems es - عمل پرینورافی یا تنگ کردن واژن به روش پرینورافی
عوارض پرینوپلاستی

63 پاسخ

1. سلام خانم دکتر من ۴روزه عمل تنگی واژن انجام دادم خیلی ورم وکبودی دارم می خواستم ببینم برطرف میشه ؟

2. سلام .من ۵۰ روزه این عمل رو انجام دادم ولی زمان رابطه خیلی درد دارم ونمیتونم ادامه بدم .حتی باژل لوبریکانت .بنطرتون بهتر میشه یا باید برم که باز کنن ازش؟

3. سلام و عرض خسته نباشید
    من بعداز گذشت ۴ ماه از عمل تنگی واژن، نزدیکی داشتم که ضمن اینکه خیلی دردناک بود و دخول هم کامل انجام نشد، کمی خونریزی هم بعدش داشتم و حتی ۲ روز بعدازون همچنان لکه بینی دارم. این مسئله طبیعیه یا حتما باید برم پیش دکترم معاینه بشم؟؟!

1. سلام، احتمالا دکترتون تنگی رو براتون بیشتر انجام دادن که بعدا که این حالت یه مقدار افت پیدا میکنه باز هم تنگی مناسبی داشته باشه ولی حتما به پزشکتون مراجعه کنید و معاینه شوید.

1. سلام، اگر برداشتن رحم شما به طریق شکمی باشه معمولا نمیشه همزمان عمل تنگ کردن هم انجام داد ولی اگر عمل از طریق واژن باشه میتوان همزمان عمل تنگ کردن هم انجام داد.

4. من می خواهم عمل تنگی واژن انجام بدم پاره گی واژن درجه ۲ایا جواب میده من ۳تا زایمان طبیعی داشتم آیا از داخل هم دوخته میشه؟

5. سلام من سه روز پیش عمل پرینورافی انجام دادم .امروز رفتم دسشویی داخل ادرارم خون بود وقتی داخل اینه خودمو نگاه کردم دیدم از محل ۲تا گره بخیه هام خون میاد .ب نظر شما جوش میخوره؟ چه پمادی استفاده کنم.ممنون

6. سلام خسته نباشید من عمل لابیا و پرینورافی انجام دادم بعد از یک ماه بخیه هامو کشید الان یه هفته از بخیه هام گذشته میتونم نزدیکی داشته باشم ممنون میشم ج بدین

7. سلام خانم دکتر عزیز من دو سال پیش زایمان طبیعی کردم و بخیه هام باز شد ، مجدد بخیه زدن بعد از ۴۰ روز دوباره باز شد الان میخوام عمل کنم ولی از اینکه دوباره بخیه هام پاره شه میترسم چیکار کنم تا بخیه هام باز نشه ،

1. سلام
      شرایط زمان زایمان خیلی متفاوت هست و اون موقع بخیه هاتون باز شده به خاطر شرایط بارداری و فیزیولوژی اون موقع هست هیچ دلیلی نداره الان مجددا بخیه هاتون باز بشه.

8. سلام خانم دکترمن دوهفته هست عمل لیفت واژن انجام دادم بعددوهفته خونریزی داشتم ازدکترم سوال کردم گفتن بافت کشیده شده .
    میخوام بدونم یعنی واژنم به حالت اولیه برگشته بازشده؟

جراحی های واژن با پریود یا خونریزی به این راحتی به حالت اول بر نمیگردن

9. سلام من الان ۳۲ هفته بارداریم میخوام وقتی زایمان میکنم زایمان طبیعی دارم میتونم همراه اون عمل زیبای واژن یا همون تنگی واژن رو انجام بدم

1. سلام
      خیر همراه با زایمان طبیعی نمیشه اعمال زیبایی واژن انجام داد.

10. سلام خانم دکتر عزیز خسته نباشی دکتر من ۳ هفته شده عمل تنگی واژن کردم ولی از نزدیکی خیلی میترسم باید چی کار کنم

برای شروع رابطه 6 هفته صبر کنید
      و در رابطه های اول از ژل نرم کننده یا ژل لوبریکانت استفاده کنید

11. من یه هفته عمل پرینورافی انجام دادم ازدیروزبخیه هام درددارن امکان داره پاره شده باشه بخیه هام؟

1. سلام
      اگر پس از هفت روز بعد جراحی با احساس درد مواجه شدید. حتما به پزشک خود مراجعه نمایید تا تحت معاینه قرار بگیرید زیرا داشتن احساس درد پس از چند روز در صورتی که در ابتدا این درد را نداشته باشید می تواند نشانه ابتلا به عفونت باشد که نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود.

12. با سلام وقت بخیر عقد بودیم ک همسرم با توسل ب زور رابطه مقعدی برقرار کرد بدون خواسته ی من وباکره هستم چند سالی هست جدا شدم ازش بعد از مدتی با فشار آمدن مدفوع دچار خونریزی سوزش وخارش میشم و بافتی از مقعدم بیرون زده و ناراضی ام آیا میشه عمل کرد لطفا راهنمایی کنیدباتشکر

1. سلام
      ممکنه شما فیشر یا هموروئید یا شقاق مقعد داشته باشید به جراح عمومی مراجعه کنید. و اگر مشکل جدی باشه میتونید جراحی کنید.