دکتر سیده سعیده اسدی

عمل واژینوپلاستی

واژینوپلاستی یا تنگ کردن واژن توسط دکتر سعیده اسدی

واژینوپلاستی یک جراحی تنگ کردن کانال واژن، تقویت و نزدیک شدن عضلات واژن به یکدیگر است. این جراحی برای افرادی که حین رابطه جنسی با مشکلاتی مواجه هستند مناسب است. همچنین افرادی که با افزایش سن، زایمان، بارداری و … دچار شلی و افتادگی واژن شده اند این جراحی بهترین گزینه درمانی خواهد بود. در ادامه با این عمل بیشتر آشنا شوید.

واژینوپلاستی چیست؟

واژینوپلاستی (vaginoplasty) یک روش از عمل تنگی واژن است که به منظور تقویت عضلات کف لگن اطراف مهبل (واژن) انجام میشود.

عمل واژینوپلاستی معمولا به هدف های زیر انجام میشود:

  • رفع تغییرات ژنتیک واژن
  • ترمیم دفورمیتی و شل شدگی واژن
  • ترمیم جراحات و پارگی های وارد شده به واژن٬ همچنین کشیدگی های بیش از حد وارد آمده به واژن که اغلب به علت زایمان طبیعی است
  • اغلب زنانی که واژینوپلاستی میکنند احساس مشترک واژن شل و سست در نزدیکی دارند

واژینوپلاستی٬ به لحاظ عملکرد بسیار شبیه عمل پرینورافی است٬ تنها تفاوت در این است که پرینورافی برای تنگ کردن ابتدای واژن است و واژینوپلاستی تمام واژن را تنگ میکند.

علت عمل واژینوپلاستی چیست؟

ارگان و اندام های بدن٬ بعد از گذشت زمان به اندازه ای که در ابتدای تولد جوان و سفت بودند، باقی نمی ماند. عضلات واژن نیز از این قاعده مستثنی نیست و در اثر عواملی قوام و سفتی خود را از دست میدهد٬ این عوامل مثل:

  • زایمان واژینال (زایمان طبیعی)
  • افزایش سن

این دو عامل٬ باعث ایجاد اختلال در خاصیت کشسانی واژن٬ شل شدگی و سست شدن عضلات دیواره واژن میشود. اکثر زنان اظهار می کنند که زندگی جنسی آنها پس از زایمان اولین نوزاد متفاوت شده است، و دیگر احساسی که از رابطه جنسی خود دارند مشابه روابط قبل از زایمان نیست. عده ای از زنان بعد از زایمان، و یا حتی با افزایش سن خود، متوجه کاهش حس لذت جنسی می شوند، یا حس متفاوت شدن شکل واژن نسبت به قبل را تجربه می کنند.

1 - عمل واژینوپلاستی

از عوارض شل شدن واژن

  • بی اختیاری ادرار در زنان
  • مشکل در نگهداری تامپون در سر جای خود
  • کاهش لذت جنسی
  • نفخ شکمی (یا farts fanny) در طول رابطه جنسی یا تمرین های فیزیکی شود.

گاهی عوامی مانند آسیب فیزیکی، بیماری های مادرزادی و سرطان موجب آسیب به عضلات واژن میشود. لذا عمل واژینوپلاستی به عنوان راه حلی برای ترمیم توصیه میشود.
واژینوپلاستی می تواند با دیگر عمل های زیبایی واژن ترکیب شود؛ مانند: عمل لابیاپلاستی یا افزایش حساسیت G-spot
همانطور که در بالا نیز اشاره کردم پس از زایمان نیز زنان ممکن است از سستی و شلی واژن ناشی از کشش بافتها و جداسازی عضلات شکایت کنند، گاهی اوقات تامپون از سر جایش خارج می شود و این می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

پروسه عمل واژینوپلاستی چگونه است؟

یک عمل واژینوپلاستی کامل حدود یک تا دو ساعت طول می کشد. این جراحی معمولا شامل

  • ترمیم عضلات کف لگن برای نزدیک تر شدن به هم
  • از بین بردن هر گونه پوست اضافه شل و بافت اسکار (جای زخم)

گاهی گفته میشود که واژینوپلاستی٬ یک عمل زیبایی واژن حین زایمان است٬ یعنی میتوان حین زایمان انجام داد. دوستان عزیز این گفته بهیچوجه درست نیست و نمیتوان به همراه زایمان٬ عمل زیبایی انجام داد.

tighten vaginoplasty kk - عمل واژینوپلاستی

نتیجه نهایی این عمل٬ واژنی تنگ تر و ترمیم شده است که به طور ایده آل اصطکاک بیشتر و لذت بیشتری را در طول ارتباط جنسی فراهم می کند. اسکار یا جای زخم ها می تواند رخ دهند، اما در طول زمان باید از بین بروند.

جراحان تمایل دارند که محل برش های خود را در جایی انتخاب کنند که کمتر در معرض دید و قابل توجه باشد، این محل ها اغلب در امتداد چین های طبیعی موجود در پوست همان محل است.

عمل واژینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی و یا آرام سازی (sedation) در طول مراحل قرار می گیرند.

اغلب پزشکان اجازه نمی دهند که بیماران هوشیار باشند تا بتوانند حداکثر راحتی بیمار را حین عمل را حفظ کنند.

واژینوپلاستی با لیزر
گاهی شنیده میشه که افراد دنبال عمل واژینوپلاستی با لیزر هستند٬ دوستان عزیز٬‌ در واژینوپلاستی هیچ استفاده ای از لیزر نمیشود.

اقدامات لازم قبل از واژینوپلاستی چیست؟

قبل از عمل، پزشک یک سری معاینه و آزمایش خاص برای بیمار انجام میدهد

  • معایه لگنی برای بررسی وجود عفونت
  • تست پاپ اسمیر (در صورتیکه پزشک لازم بداند)
  • آزمایش انعقاد خون و غلظت خون
  • آزمایش تیروئید
  • آزمایش بارداری
  • آزمایش هپاتیت
  • آزمایش ویتامین دی

دوره نقاهت و مراقبتهای عمل واژینوپلاستی

دوره نقاهت جراحی واژینوپلاستی بسیار کوتاه است و فرد پس از جراحی واژینوپلاستی به مدت یک روز احساس درد خواهد داشت که جایی هیچ گونه نگرانی نیست و در این فاصله زمانی فرد می تواند از مسکن و شیاف های دیکلوفناک جهت تسکین و کنترل درد استفاده نماید.

اما به شکل لیست وار، اقدامات بعد از عمل تنگ کردن واژن و ترمیم واژن به شرح زیر است:

  • مرخصی از بیمارستان بعد از چند ساعت
  • مصرف داروهای تجویزی پزشک برای تسکین درد و یا عفونت احتمالی
  • احتمال کبودی و ورم که نهایت تا ۲ هفته طول میکشد
  • بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید
  • استفاده از ژل های شستشو٬ در صورتیکه پزشک تجویز کرده باشد
  • پرهیز از رابطه جنسی تا بهبودی کامل (تا ۶ هفته)
  • عدم استفاده از تامپون
  • یک هفته استراحت و پس از آن٬ بازگشت به کار با حداقل فشار فیزیکی
  • اگر این واژینوپلاستی را با لابیاپلاستی انجام دهید٬ کمی دوران نقاهت طولانی تر است
  • مناسب است پس از بهبودی کامل٬ ورزش کگل جهت حفظ استحکام عضلات واژن انجام شود. در مقاله ای دیگر گفته ایم که ورزش کگل چیست؛ بهبود رابطه جنسی با تمرینات کگل.

زایمان پس از جراحی واژینوپلاستی

زمان مناسب پس از بهبودی کامل است. برای زایمان حداقل ۶ ماه باید پس از جراحی صبر کرد. به طور معمول پس از جراحی واژینوپلاستی بهتر است فرد در صورت بارداری زایمان سزارین انجام دهد ولی پس از جراحی پرینوپلاستی که تنها پوست و عضلات بیرونی ناحیه تناسلی ترمیم می شود، زایمان طبیعی بلامانع است.

vaginoplasty drasadi1 - عمل واژینوپلاستی

عوارض عمل واژینوپلاستی

خطر عمل واژینوپلاستی مانند بسیاری دیگر از عمل های جراحی٬ عوارض شایع و رایج است٬ مانند:

  • عفونت
  • خونریزی
  • زخم های شدید و لخته های خون است.
    با این حال، این خطرات معمولا تا زمانی که بیمار در ابتدا از سلامت خوبی برخوردار باشد نادر است.

اگر جراح شما از مهارت کافی برخوردار باشد احتمال عوارض بسیار کم است. بهترین راه برای جلوگیری از ناامیدی در نتایج واژینو پلاستی این است که با دقت متخصص زنان خود را انتخاب کنید. قبل از انجام مشاوره های لازم را انجام دهید.

اولا باید به دلایلی که می خواهید این روش انجام دهید با دقت فکر کنید و تعیین کنید که آیا جراحی در واقع مشکل شما را حل خواهد کرد. بعد، جراح خود را باید با احتیاط انتخاب کنید. عاقلانه است که قبل از تصمیم گیری چند توصیه یا مشاوره کسب کنید و بهترین روش آماده سازی و تجربه را با جراح خود انتخاب کنید.

برای بیماران بسیار مهم است که با جراح خود در مورد انتظاراتشان صادق باشند، سوالهای زیادی بپرسند و قبل از شروع آن، روش انجام کار را درک کنند.

vaginoplasty kk - عمل واژینوپلاستی

چه کسانی مجاز به جراحی واژینوپلاستی نیستند؟

جراحی واژینوپلاستی مانند سایر عمل های عمومی و زیبایی٬ برای همه مناسب نیست٬ افرادی که نباید این عمل را انجام دهند شامل:

  • کسانی که عفونت مجاری ادراری یا واژن دارند
  • کسانی که دارای ضایعات تشخیص داده نشده واژینال یا گردن رحم هستند
  • کسانی که سرطان فعال در دستگاه تناسلی دارند
  • تا 3 ماه پس از بارداری٬ مناسب زنان باردار و یا کسانیکه قصد بارداری دارند٬ نیست و در صورت زایمان تاثیر جراحی واژینوپلاستی از بین میرود.

هزینه عمل واژینوپلاستی

هزینه واژینوپلاستی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • بسته به اینکه با بیهوشی انجام شود و یا با بی حسی موضعی
  • بسته به اینکه در بیمارستان یا کلینیک انجام شود
  • گاه این جراحی همزمان با جراحی لابیاپلاستی (جراحی کوچک سازی لابیاهای مینور واژن) انجام میشود٬ بنابرین هزینه متفاوت است.
  • برای اطلاع از هزینه٬ با مطب تماس بگیرید و ضمن اطلاع از هزینه ها٬ مشاوره پزشکی بگیرید.

جراحی واژینوپلاستی همزمان با سایر جراحی ها

گاهی اوقات پیش می آید که زنان تمایل دارند به جای آنکه دو مرتبه تحت بیهوشی و جراحی قرار بگیرند یا حتی دو مرتبه دوران نقاهت و استراحت را طی نمایند، جراحی های زیبایی را به صورت همزمان با یکدیگر انجام دهند. به طور معمول امکان انجام برخی جراحی های زیبایی زنان به صورت همزمان وجود دارد.

جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی

در میان اعمال جراحی زیبایی زنان جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی را می توان به صورت همزمان با یکدیگر انجام داد. جراحی واژینوپلاستی به منظور تنگ کردن واژن انجام می شود و جراحی لابیا پلاستی جهت زیبا کردن لابیاهای مینور که منجر به کوتاه کردن و قرینه سازی لابیاهای مینور انجام می شود.

انجام جراحی های همزمان زیبایی با یکدیگر تفاوت زیادی نخواهد داشت و تنها مدت زمان جراحی همزمان بیشتر خواهد بود. به طور معمول جراحی همزمان واژینوپلاستی و لابیاپلاستی بدین صورت انجام می گردد که در ابتدا جراحی واژینوپلاستی روی قسمت داخلی واژن و سپس جراحی لابیاپلاستی بر روی قسمت بیرونی ناحیه تناسلی انجام می گردد.

جراحی واژینوپلاستی و تزریق ژل و چربی

از میان سایر اعمال جراحی و جوانسازی واژن می توان گفت انجام همزمان جراحی واژینوپلاستی با تزریق ژل و چربی نیز وجود دارد و می توان گفت که ممانعتی انجام این جراحی با روش های جوانسازی نخواهد داشت.

عمل واژینوپلاستی و لابیا ماژورپلاستی

گاها پیش می آید که انجام جراحی واژینوپلاستی با جراحی ماژوروپلاستی انجام می گردد. عمل لابیا ماژوروپلاستی یک جراحی نسبتا بزرگی است و نیاز است که در کلینیک انجام شود. به طور معمول پوست لابیا ماژور که شل شده و حالت کیسه مانند پیدا کرده است را می توان با انجام این جراحی ترمیم نمود.

زمان مناسب جراحی واژینوپلاستی

بهترین و مناسبترین زمان برای انجام جراحی ناحیه ژنیتال مانند جراحی های لابیاپلاستی، تنگ کردن واژن یا واژینوپلاستی، پرینوپلاستی و سایر اعمال جراحی هفته اول پس از اتمام قاعدگی می باشد. زیرا در این فاصله زمانی بدن از لحاظ هورمونی و سیستم ایمنی بدن در بهترین حالت قرار دارد.

علاوه بر این مدت زمان فاصله تا سیکل قاعدگی بعدی بیشتر خواهد بود و فرد مراقبت های دوران قاعدگی همچون پدگذاری و خونریزی را نخواهد داشت به همین خاطر فرد از لحاظ مراقبت های پس از جراحی و مراقبت از زخم دچار مشکل نخواهد شد.

ویدیوی دکتر سعیده اسدی را در این رابطه ببینید

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

28 پاسخ

  1. همسر من چند روز دیگه زایمان داره می‌تونه موقع زایمان تنگ کردن واژن هم انجام بده؟

    1. سلام
      خیر هیچ گونه جراحی رو همزمان با زایمان توصیه نمیکنیم چون مخاط واژن و عضلات واژن و خونرسانی واژن در زمان بارداری و حین زایمان بسیار متفاوت با حالت عادی هست و این باعث میشه جراحی نتیجه خوبی نداشته باشه

    1. ترمیم واژن یک اصطلاح کلی هست که میتونه برای تمام جراحی هایی که در ناحیه واژن صورت میگیره به کار ببریم ولی واژینوپلاستی فقط به جراحی تنگ کردن داخل واژن گفته میشه.

    1. عمل تنگی واژن ممکنه به شکل واژینوپلاستی صورت بگیره البته روش پرینه پلاستی هم تا حدود زیادی واژن رو تنگ میکنه

    1. گاهی وقتها افرادی که زایمان های طبیعی زیاد و در شرایط غیر نرمال و عادی داشته اند دچار افتادگی رحم میشن.
      گاهی وقتها هم کسانی که به علت افزایش وزن یا توده های داخل شکم یا ضعف شدید عضلات کف لگن ممکنه که دچار این مشکل بشند.
      معمولا اینها افراد مسن هستند که زایمانهای زیادی داشتند و وقتی سن بالاتر میره به علت ضعف عضلانی و فاشیا این اتفاق میفته و رحم از جای اصلی خودش پایین تر میاد و گاهی به صورت یک توده در ناحیه واژن احساس میشه. برای از بین بردن این مشکلات از عمل جراحی بالاکشیدن رحم استفاده میشه و معمولا مشکلی نیست که به صورت عادی برای افراد جوان یا افرادی که زایمان زیادی نداشته اند اتفاق بیفته. اگر شما مشکلاتی مثل احساس توده در ناحیه واژن دارید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

  2. خانم دکتر سفت کردن واژن همون واژینو پلاستی هست .
    یعنی همون جراحی واژینو پلاستی ؟

    1. بله یک روش سفت کردن واژن جراحی واژینو پلاستی هست که خب به علت اینکه عضلات تقویت میشن باعث سفت شدن میشه البته جز این سفت کردن واژن توسط RF یا لیزر هم انجام میشه

  3. خانم دکتر من می‌خوام واژینو پلاستی انجام بدم با لیزر به نظر شما با لیزر هم مثل جراحی جواب میگیرم؟

    1. سلام عزیزم
      خیر با لیزر یا RF فقط عضلات واژن سفت میشه ولی مثل جراحی باعث تنگ شدن داخل واژن نمیشه.

  4. خانم دکتر من یکبار تجربه عمل واژینو پلاستی رو داشتم اما اصلا همسرم از جراحی راضی نیست کسی که یکبار این جراحی رو کرده می‌تونه دوباره انجام بده ؟

    1. سلام
      اینکه احتیاج به جراحی مجدد هست یا نه یا اینکه میشه این کارها رو انجام داد یا نه بعد از معاینه مشخص میشه.

  5. من زایمان طبیعی داشتم دوست دارم جراحی واژینو انجام بدم ولی از دردونقاهتش میترسم خانم دکتر میشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام عزیزم
      معمولا کسانی که زایمان طبیعی داشتند احتیاج به این عمل دارند. درد و نقاهت اون ترسناک نیست معمولا به سه روز الی یک هفته استراحت نسبی در منزل احتیاج هست ولی تا شش هفته باید از فعالیتهای ورزشی سنگین و رابطه جنسی پرهیز کنید
      در سه روز الی یک هفته اول ممکنه دردی وجود داشته باشه که با استفاده از داروهای مسکن کاملا قابل کنترل است.

  6. سلام
    اگر لذت جنسی کم شده باشه با واژینوپلاستی خوب میشه یا اول باید علتش کاهش میل پیدا بشه؟

    1. سلام
      عمل واژینوپلاستی هیچ تاثیری بر میل جنسی نداره اما لذت جنسی رو میتونه بالاتر ببره.

        1. اعمالی که برای زیبایی ناحیه واژن صورت میگیره متفاوت هستن.
          یک عمل به نام تنگ کردن واژن که همون واژینو پلاستی هست و طول کانال واژن رو تنگ میکنه. اعمال دیگری که انجام میشه جراحی پرینه پلاستی هست اون هم باعث زیبایی ناحیه تناسلی، جمع شدن ناحیه پرینه و مستحکم شدن ناحیه ابتدایی واژن میشه اعمال دیگه ای که در زمینه زیبایی وجود داره مثل هودوپلاستی، لابیاپلاستی، مونس پلاستی، ماژور پلاستی و تزریق انواع فیلر هست.

      1. عمل تنگی واژن چگونه انجام میشه تو بیمارستان هست و اینکه چند شب باید بستری بشیم

        1. تنگ کردن واژن میتونه بدون بستری باشه.میتونیم در مطب و کلینیک جراحی انجام بدیم.

    1. سلام بله واژینوپلاستی یک جور جراحی زیبایی هم حساب میشود . مخصوصا اگر با پرینه پلاستی انجام شود.

  7. سلام مدتی هست که بی اختیاری ادرار دارم. آیا میتونم جراحی واژینوپلاستی انجام بدم یا اول باید علت این موضوع مشخص بشه؟

    1. سلام
      شما میتونید جراحی تون رو انجام بدید. علت بی اختیاری ادرار بسته به نوع بی اختیاری ادرار باید توسط دکتر اورولوژیست بررسی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره تماس با مطب

021-76700518

رزرو