۵ علامت زودرس سرطان تخمدان - خانم دکتر سعیده اسدی

۵ علامت و علائم سرطان تخمدان که نمیشناسید

اکثر مردم تصور میکنند که کانسر تخمدان (سرطان تخمدان) بدون علامت است و برای تشخیص آن کاری نمیتوانند انجام دهند٬ باید بگیم که این یک باور اشتباه است. هیچ کس دوست ندارد به سرطان فکر کند ولی متاسفانه زنان زیادی مبتلا به سرطان تخمدان می شوند.
خوشبختانه یکسری علائم اولیه تشخیص این بیماری وجود دارد که شروع سرطان را گوشزد میکند. همانطور که میدانیم اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود خیلی راحت تر قابل درمان است.

این نشانه ها، علائم سرطان تخمدان هستند

علائم و نشانه های سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سایر علائم:

نفخ یا تورم شکم
هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری می کند
کاهش وزن
ناراحتی در ناحیه لگن
خستگی
کمر درد
تغییر در عادات روده مانند یبوست
نیاز مکرر به ادرار کردن

در ادامه به توضیح هریک میپردازیم.

۱- احساس فشار در شکم

نفخ، درد شکم و احساس فشار در شکم با هر بیماری دیگری ممکن است اشتباه شود. تمامی بیماری های گوارشی ممکن است چنین علائمی داشته باشند و همینطور در زمان پریود ماهیانه این علائم ممکن است وجود داشته باشند.

با اینحال درد غیر طبیعی شکم و نفخ آن هم در زمان غیر عادت ماهیانه یک علامت هشدار است بنابراین در چنین مواردی باید با پزشک خود مشورت کنید.

۲- نزدیکی دردناک

سرطان تخمدان می تواند کیست هایی در تخمدان ایجاد کند که باعث حساس شدن ناحیه واژن وسرویکس بشود و در نتیجه در هنگام دخول ایجاد درد میکند.

البته بیماری های دیگری مثل عفونت های جنسی و قارچ ناحیه واژن هم میتواند موجب درد هنگام نزدیکی بشود.

بنابراین اگر هنگام نزدیکی و دخول احساس درد میکنید به پزشک خود مراجعه کنید.

۳- سیکل های نامنظم پریودی

در اکثر خانم ها سیکل های ماهیانه هر 25 تا 28 روز اتفاق می افتد و بین 3 تا 7 روز طول میکشد.

یکی از علائم اولیه سرطان تخمدان خونریزی نامنظم عادت ماهیانه است.

نامنظمی قاعدگی ممکن است بدین معنی باشد که سیکل های ماهیانه تا یک ماه عقب بیفتد یا اینکه خیلی پشت سرهم اتفاق بیفتد یا اینکه خونریزی به صورت غیر عادی طولانی یا شدید باشد.
همینطور درد های غیر عادی متوسط تا زیاد هنگام پریودی میتواند یک علامت خطر باشد.

بنابراین همیشه با دقت به عادت ماهیانه خود توجه داشته باشید و هر تغییر یا نامنظمی در آن را به متخصص زنان خود اطلاع دهید.

پیشنهاد میشود بخوانید: درمان تنبلی تخمدان

۴- خونریزی واژینال

منظور خونریزی از خود واژن است نه خونریزی طبیعی عادت ماهیانه که از داخل رحم منشاء میگیرد. خونی که از داخل رحم منشاء میگیرد (خونریزی عادت ماهیانه) غلیظ تر و تیره تر است ولی خونی که از ناحیه واژن باشد از لحاظ رنگ و غلظت تفاوت دارد و همراه با درد است.

پس در صورت وجود خونریزی غیر از عادت ماهیانه و بخصوص اگر از لحاظ رنگ و قوام متفاوت از خون پریود بود سریعا با پزشک خود مشورت کنید. خونریزی واژینال یکی از شایع ترین علائم سرطان تخمدان است.
5sign ovarian cancer buttom - ۵ علامت و علائم سرطان تخمدان که نمیشناسید

۵- کاهش اشتها

اکثر افراد نمیدانند که کاهش اشتها میتواند یک علامت شایع کانسر تخمدان باشد. در چنین مواردی ممکن است فرد احساس سیری زودرس یا احساس اینکه مقدار کمی غذا میتواند بخورد داشته باشد. اکثر افراد احساس ورم در ناحیه شکم را دارند.

اگر چنین علائمی داشتید مخصوصا اگر همراه با علائم قبلی بود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در آخر:
سرطان تخمدان یک نگرانی برای همه ی خانم ها است.

اگر شما سابقه خانوادگی سرطان دارید باید بیشتر مراقب علائم آن باشید .

و به اعتقاد دانشمندان سرطان تخمدان یک قاتل خاموش نیست و اگر به علائم اولیه آن توجه شود احتمال درمان کامل و سریع وجود دارد.

مراجعه سریع به پزشک هنگام بروز اولین علائم میتواند اولین دفاع شما علیه سرطان باشد.