کیست بارتولن باعث نازایی میشود

آیا کیست بارتولن باعث نازایی میشود؟

آیا کیست بارتولن باعث نازایی میشود؟ گاهی بانوان غده ها و برجستگی هایی را در یک ناحیه خاص از اندام تناسلی خود تجربه میکنند که دردناک و گاهی با سوزش همراه است. مساله ای که موجب نگرانی بانوان است این است که این غده ها چیستند و آیا میتواند خطرناک باشد؟ با ما همراه باشید تا با این غده ها که بارتولن نامیده میشود آشنا شوید.

غده بارتولن چیست؟

غدد بارتولن (به انگلیسی: Bartholin’s gland) دو اندام کوچک هستند (در حد و اندازه یک عدس یا نخود ) که در زیر پوست در دو طرف ناحیه تناسلی زنان قرار گرفته اند.

موقعیت قرارگیری این غده ها در دهانه واژن در موقعیت عقربه های ساعت 4 و 8 هستند. (اگر دهانه واژن را مثل یک ساعت در نظر بگیریم) این غدد در هر دو طرف چروکیدگی پوست (لب‌های آلت تناسلی) قرار دارند و واژن و رحم را در بر می گیرند.

اکثر اوقات این غدد قابل احساس و لمس یا دیدن نیستند. وظیفه غدد بارتولن ساخت مقداری مایع مخصوص است که موجب مرطوب شدن قسمت خارجی آلت تناسلی یا فرج می ‌شود و هنگام تحریک جنسی این مایع، به راحتی و رطوبت داشتن واژن در موقع رابطه جنسی کمک می نماید.

این مایع از لوله‌های کوچکی که نزدیک قسمت باز واژن قرار دارند به بیرون ترشح می شوند. این لوله‌ها، که کانال‌های بارتولن نام دارند اگر مسدود شوند موجب تجمع مایع در غدد می‌ شود.

بیماری های غدد بارتولن کدامند؟

• عفونت غده بارتولن (بارتولنیت)
  • آبسه بارتولن
  • کیست بارتولن

حال ببینیم که آیا کیست بارتولن روی باروری زنان تأثیر می گذارد یا خیر.

آیا کیست بارتولن باعث نازایی میشود؟

همانطور که گفتیم٬ کیست بارتولن یکی از بیماری های غده بارتولن است. کیست های بارتولن غالباً کوچک هستند و می توانند به اندازه یک نخود یا به اندازه یک تکه سنگ مرمر کوچک باشند.
برخی از کیست های بارتولن بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی دیگر از کیست های بارتولن٬ کمی پیچیده تر هستند و همین ها هستند که علائم اصلی را نشان می دهند و قطعاً به درمان نیاز دارند.

عفونت، تورم یا مخاط غلیظ می تواند مجاری را مسدود کند و باعث ایجاد کیست شود که ممکن است بعد از مقاربت بزرگتر نیز گردد. همچنین بیماریهای مقاربتی یا STD ممکن است یکی دیگر از دلایل عفونت مجرای غده بارتولین باشد.

به طور کلی، کیست ممکن است علائمی نداشته باشد، اما در موارد پیچیده، فرد ممکن است دارای علائم زیر باشد.

علائم کیست بارتولن

• احساس توده بدون درد در ناحیه ولووا
  • قرمزی یا تورم
  • مشکل در نشستن، راه رفتن یا رابطه جنسی
  • تب و لرز
  • زهکشی از کیست

با وجود مسئله جدی کیست بارتولن، متخصصان با تجربه می گویند که کیست غده بارتولین در باروری یک زن اختلالی ایجاد نمیکند.

با وجود اینکه کیست بارتولن یک عفونت نیست، اما می تواند باعث ایجاد ناراحتی در فعالیت های روزانه یا در حین نزدیکی شود. با وجود این، غده بارتولن در حاملگی دخالتی ندارد. در مقابل، در صورتی که یک زن باردار مبتلا به کیست بارتولین باشد، بسته به شدت مشکل، نیاز به درمان فوری دارد.

از آنجایی که ناحیه تناسلی جریان خون زیادی دارد، احتمال خونریزی از رگهای این ناحیه وجود دارد، از این رو پزشکان ترجیح می دهند که درمان کیست را تا زمان زایمان به تأخیر بیندازد.

اما در مواقعی که کیست بزرگ است، باید هرچه سریع تر برداشته شود تا یک حاملگی ایمن و بی خطر داشته باشیم و یا منجر به به زایمان زودرس نشود.

Bartholin cyst m - آیا کیست بارتولن باعث نازایی میشود؟

علائم عفونت غدد بارتولن

پیشگیری از کیست بارتولین

برای حفظ زندگی سالم، باید اقدامات پیشگیرانه خاصی را دنبال کرد.

• داشتن یک رابطه جنسی بی خطر به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن مثلاً کلامیدیا، سوزاک و سایر عفونتهای باکتریایی که دلیل اصلی کیست غده بارتولین است.
  • انجام غربالگری مهم است و باید برای معاینات منظم عفونت های واژن انجام شود.
  • تمرکز بر بهداشت شخصی. با استفاده از محصولات مختلف، واژن خود را تمیز نگه دارید.

تشخیص کیست بارتولن

یک زن احتمالاً وقتی که از نظر جنسی فعال است، بیشتر به کیست بارتولین مبتلا می شود، هنوز باردار نیست یا فقط یک بارداری داشته است. باید فوراً به پزشک مراجعه کند در صورتیکه:

• کیست حتی بعد از درمان با آب داغ به طور مداوم بزرگ می شود.
  • کیست دردناک است
  • شما درد غیرقابل تحمل دارید.
  • مشکل در راه رفتن، نشستن یا مقاربت دردناک
  • بروز تب
  • اولین قدم در تشخیص کیست بارتولین معاینه لگن یا انجام بیوپسی است.

درمان کیست بارتولن

درمان کیست بارتولن با روش های زیر انجام میشود:

1. درمان با آب
  2. عمل جراحی
  3. درمان با کمک آنتی بیوتیک
  4. مارسوپیالیزیشن (marsupialization)

در ادامه به توضیح هریک میپردازیم.

۱- درمان با آب

این یکی از اصلی ترین روشهای درمانی است که می توان بارها و بارها در روز به مدت ۴-۳ بار در روز انجام داد.
نشستن در لگن آب گرم که به پاره شدن کیست آلوده و تخلیه آن کمک خواهد کرد.

۲- عمل جراحی

در مورد کیست های بزرگ، جراحی ضروری است. در جراحی، برش كوچكی بر روی کیست انجام می شود و موجب تخلیه آن میشود. یک سوند لاستیکی برای مدت حداقل 6 هفته روی آن قرار میگیرد و ثابت میشود.

۳- درمان با کمک آنتی بیوتیک

این یک بخش مهم از درمان است که به منظور درمان عفونت داخلی انجام میشود.

۴- مارسوپیالیزیشن (marsupialization)

این یک روش جراحی است که در آن با یک برش بر آبسه یا کیست٬ یک حفره ساخته می شود و باز می ماند تا مایع جمع شده بتواند آزادانه تخلیه شود. مشکل کیست های بارتولین می تواند واقعاً ناامید کننده باشد زیرا علائم در وهله اول قابل مشاهده نیست و ثانیا، مبارزه با ناراحتی در زندگی روزمره بسیار ناامید کننده است.

بنابراین، لازم است با تشخیص به موقع، بررسی این مشکل انجام شود. کیست ها مشکلی در باروری یا بارداری ایجاد نمی کنند. با این حال، تشخیص روتین یک ضرورت برای حل این مسئله است.

برگرفته از:

6 پاسخ

1. سلام.باردار بودم و کیست بارتولن به وجود آمده بود و متاسفانه در ۶ماهگی سقط کردم تو سایت دیگه خوندم همون عاملی ک باعث کیست بارتولن میشه باعث زایمان زودرس هم میشه آیا درسته؟ممکنه دلیل سقطم بوده باشه؟

1. سلام
      کیست بارتولن ربطی به سقط نداره ولی یکی از علل زایمان زودرس میتونه عفونت باشه. که میشه اینطور توجیه کرد که عفونتی که باعث کیست بارتولن شده ممکنه باعث زایمان زود رس هم شده باشه. ولی قطعا نمیتوان گفت حتما این دلیل بوده. خیلی وقتها دلیل زایمان زودرس ناشناخته است.

2. یک کیست توبغل واژن من درمیاددوسال یک بارخیلی دردداره رفتم کشیدنش باسوزن حالاتهش مونده دوباره حالاخطری داره یان