جراحی درمانی زنان

جراحی درمانی زنان | دکتر سعیده اسدی متخصص زنان

جراحی زنان به معنای استفاده از تکنیک‌ها و فرآیندهای جراحی برای درمان بیماری‌ها، صدمات و اختلالات مختلف در بدن انسان است. هدف از انجام جراحی‌ها، بهبود و تسکین علائم بیماری‌ها و بهبود کیفیت زندگی بیماران است. بعضی از جراحی‌های درمانی زنان زمانی توسط پزشک توصیه می‌شود که بیماری و علائم آن از طریق تغییر سبک زندگی و تجویز دارو قابل درمان نباشد. قبل از انجام هرگونه جراحی حتما از مهارت و تبحر پزشکی که قرار است فرآیند جراحی را انجام دهد، اطمینان حاصل کنید.

بدین منظور، توصیه می‌شود که حتما به سایت و یا پیج پزشک مورد نظر مراجعه کنید و در مورد تجربه‌های قبلی و نظرات افرادی که جراحی‌های مشابه نزد ایشان انجام داده اند و مدارک و گواهینامه‌های دوره‌های تخصصی که ایشان گذرانده‌اند بررسی کنید. گاهی اوقات با پرس‌و‌جو کردن از بیماران قبلی این پزشک و اطلاع از کیفیت روند درمان آن‌ها، می‌توانید در مورد میزان تبحر و تخصص این پزشک اطمینان حاصل کنید. بعد از اطمینان کامل از مهارت ایشان، نسبت به مشاوره و انجام جراحی نزد آن‌ها اقدام کنید.

در ادامه برخی از خدمات جراحی درمانی ارائه شده توسط خانم دکتر سعیده اسدی، به عنوان متخصص پزشک زنان متبحر در تهران (ناحیه تهرانپارس) فعالیت می‌کند را بررسی می‌کنیم.

کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی یک روش جراحی زنان برای تشخیص و بررسی بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با رحم و تخمدان‌ها است. در این روش، با استفاده از یک وسیله ابزاری به نام کورتاژ، نمونه ای از بافت‌های داخل رحم یا تخمدان‌ها برداشته می‌شوند. این نمونه‌های برداشت شده در آزمایشگاه‌های معتبر و توسط متخصصان پاتولوژی بررسی می‌شوند و نتایج آن به تشخیص موارد زیر کمک می‌کند:

• تشخیص علل خونریزی رحمی‌بی دلیل و نامعلوم تا احتمال تومورهای رحمی، فیبروئیدها، پلیپ‌های رحمی‌و عفونت‌های رحمی‌بررسی شود.
  • تشخیص علل ناتوانی در باروری برای بررسی ناهنجاری‌های ساختاری رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ
  • تشخیص علل عدم قاعدگی: در صورت قاعدگی منظم یا عدم قاعدگی از روش کورتاژ تشخیصی برای بررسی عفونت‌های رحمی‌استفاده می‌شود.
  • و موارد دیگر

برای انجام عمل کورتاژ تشخیصی فرد باید آمادگی لازم را کسب کند و مراقبت‌های لازم قبل از عمل را انجام دهد. این جراحی عمدتا در بیمارستان یا کلینیک به شکل سرپایی انجام می‌شود و زمان زیادی برای بستری نیاز ندارند. البته به ندرت ممکن است که پس از انجام کورتاژ تشخیصی عفونت‌هایی بروز پیدا کند که باید موارد را به پزشک اطلاع دهید تا فورا درمان شود.

برای این که بیشتر در مورد آمادگی‌های لازم قبل از عمل، مراقبت‌های لازم بعد از عمل، عوارض کورتاژ و غیره اطلاعات کسب کنید، حتما مطلب “کورتاژ تشخیصی” را مطالعه کنید.

banner jarahi - جراحی درمانی زنان

جراحی کیست بارتولن

غدد بارتولن به اندازه عدس یا نخود هستند و در دو طرف واژن قرار می‌گیرند. این غدد مایع شفافی که وظیفه مرطوب نگه داشتن واژن را به عهده دارند را تولید می‌کنند. این مایع باید از طریق مجراها وارد واژن شوند و در صورتی که این مجراها (به دلایل ذکر شده در زیر) مسدود شود، مایع تشکیل شده در این غده باقی می‌ماند و کیست‌هایی بوجود می‌آید.

از جمله دلایلی که باعث مسدود شدن عده بارتولن می‌شود ترشحات غلیظ، تورم و یا عفونت زیاد در واژن است که باعث بسته شدن مجرای بارتولن و در نتیجه ایجاد کیست می‌شود.

گاهی اوقات این بیماری بدون درد و علایم است. با رشد بیماری ممکن است فرد درد شدیدی و عفونت‌هایی را احساس کند. این درد هنگام برقراری رابطه و راه رفتن بیشتر خواهد بود.

هنگام رابطه جنسی مایع بیشتری درغدد بارتولن تولید می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که در شرایط این بیماری از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید، چون ضمن وجود امکان انتقال عفونت، برقرای رابطه جنسی باعث بزرگتر شدن این کیست می‌شود.

پزشک برای تشخیص کیست بارتولن در صورت نبود علائم ظاهری، از روش نمونه‌برداری ترشحات واژنی و یا بافت‌برداری استفاده خواهد کرد. در نتیجه، پس از تشخیص کیست بارتولن، برای درمان از روش درمان‌های خانگی مانند نشستن در آب گرم، مصرف داروهای مسکن یا درمان‌های دارویی با آنتی‌بیوتیک اقدام می‌شود. اگر سایز کیست بزرگ باشد یا به هر دلیلی روش‌های گفته شده موثر نباشند، پرشک روش جراحی کیست بارتولن تحت بیهوشی به شکل کیسه سازی، به شکل قرار دادن کاتتر یا فتیله، و یا از طریق ایجاد برش و خروج آبسه عفونی را توصیه خواهد کرد.

برای این که جزئیات بیشتری از انواع بیماری‌های غده بارتولن یا در مورد روش‌های جراحی کیست بارتولن بدانید، حتما مطلب “جراحی کیست بارتولن” را با دقت مطالعه کنید.

1 - جراحی درمانی زنان

عمل و درمان پولیپ رحم

پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر یک رشته چربی‌مانند است که در داخل رحم و به دلایل هورمونی، التهابی یا وراثتی شکل می‌گیرد. این پولیپ‌ها معمولاً به صورت نرمال در دیواره داخلی رحم وجود ندارند. سایز و تعداد و حتی محل دقیق پولیپ‌های رحمی ‌در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

افراد مبتلا به پولیپ رحم معمولا علائمی ‌مثل لکه بینی، پریودهای نامنظم، خونریزی بعد از رابطه جنسی، درد ناحیه لگن، و یا در موارد نادر خونریزی شدید، خونریزی پس از یائسگی را تجربه می‌کنند.

پزشک معمولا برای تشخیص پولیپ رحمی‌ بعد از ارزیابی سابقه بیمار، از روش‌های سونوگرافی واژینال، هیستروسکوپی، بیوپسی رحم یا آندومتر، کورتاژ تشخیصی، سونوهیستروگرافی استفاده می‌کند. جهت درمان پولیپ رحمی ‌وابسته به سن و شرایط فیزیکی فرد و موارد دیگر ممکن است از جراحی پولیپکتومی‌ استفاده می‌شود.

برای این که اطلاعات جزئی تر در مورد دلایل، علائم، روش‌های تشخیص و درمان پولیپ رحم داشته باشید، مقاله مفصل تر ما در رابطه با “عمل پولیپ رحم” را مطالعه کنید.

جراحی زنان، درمان و تشخیص بیماری‌های زنان در تهرانپارس

جراحی‌های زنان اغلب با هدف تشخیص و درمان بیماری انحام می‌شود. این جراحی‌ها ضمن رفع بیماری‌ها، کیفیت زندگی بیمار را افزایش می‌دهد و از بروز مشکلات بیشتر و حاد شدن بیماری جلوگیری می‌کند. مهم است بدانید که هر جراحی همراه با ریسک‌ها و عوارض احتمالی است و قبل از تصمیم به انجام هر جراحی، باید با پزشک متخصص مشورت شود. یک پزشک متخصص اطلاعات دقیق‌تری درباره روش جراحی، ریسک‌ها و مزایا، و نحوه آمادگی قبل از جراحی خواهد داد. در زمینه جراحی بیماری‌های زنان، پیشنهاد می‌شود از خدمات جراحی و درمانی یک پزشک زنان متبحر و متخصص مانند خانم دکتر سعیده اسدی بهره مند شوید.

خانم دکتر سعیده اسدی، متخصص زنان، زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان شهر تهران در زمینه درمان بیماری‌ها و انجام جراحی‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌های زنان فعالیت می‌کند. ایشان با اتکا به دانش، تخصص و تجربه خود به عنوان یک پزشک متخصص و متبحر شناخته می‌شود و به فعالیت پزشکی و خدمات رسانی به بانوان در شرق تهران منطقه تهرانپارس مشغول است. برای گرفتن نوبت و مشاوره در مورد انواع بیماری‌های زنانه و جراحی‌های درمانی مربوطه می‌توانید بصورت حضوری، آنلاین و تلفنی با مطب ایشان در ارتباط باشید.