درمان خشکی واژن

آنچه باید در مورد خشکی واژن بدانید:

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن (به انگلیسی: Vaginal dryness) نشان دهنده نازک شدن و التهاب دیواره واژن در اثر کاهش هورمون استروژن و یا ابتلا به برخی عفونت ها و بیماری ها است و یکی از مشکلات شایع در هنگام دوران یائسگی و یا بعد از آن در زنان است.

خشکی واژن در هر سنی میتواند رخ دهد و با علائمی همچون سوزش و خارش یا تحریک اندک واژن همراه است. کاهش رطوبت واژن بر روی زندگی زناشویی نیز تاثیر می‌ گذارد.

در حالت طبیعی لایه نازکی از مایع شفاف که توسط واژن ترشح می شود دیواره‌ها آن را لغزنده و مرطوب نگه می‌دارد. هورمون استروژن به وجود این مایع کمک می‌کند و لایه پوششی واژن را سالم، ضخیم و با قابلیت ارتجاعی نگه می ‌دارد.

کم شدن سطح استروژن یکی از عوارض یائسگی است که رطوبت واژن را کاهش می‌ دهد و آن را باریک‌ تر کرده و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می ‌دهد. به این عارضه آتروفی واژن نیز می گویند.

مرطوب بودن واژن برای انجام نزدیکی و لذت بردن از رابطه جنسی ضروری است. زنانی که دچار عارضه خشکی واژن هستند، هنگام نزدیکی متحمل درد و ناراحتی می‌ شوند.

همچنین تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، زایمان، یائسگی، افزایش سن و شیردهی روی میزان و غلظت رطوبت واژن موثر می باشند. خوشبختانه درمان‌ های متعددی برای رفع خشکی واژن وجود دارد که در ادامه اشاره میکنیم.

علت خشکی واژن

اصلی ترین علت را می توان کاهش سطح هورمون استروژن در بدن دانست؛ که می تواند به دلایلی از جمله:

1. زایمان یا شیردادن
  2. پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای سرطان
  3. جراحی جهت برداشتن تخمدان ها
  4. مصرف داروهای ضد استروژن که برای درمان فیبروئیدهای رحم یا اندومتریوز تجویز می شوند
  5. یائسگی
  6. مصرف مواد مخدر

از دیگر علل خشکی واژن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔺 سندروم شوگرن یا (نشانگان شوگرن Sjögren’s syndrome)
که یک اختلال خود ایمنی است که به سلول های تولید کننده رطوبت در بدن حمله می کند.

🔻 آلرژی و مصرف داروهای سرماخوردگی
داروهای سرما خوردگی حاوی آنتی هیستامین هستند که می توانند باعث ایجاد خشکی در مخاطات بدن گردند.

🔺 مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی
از عوارض این دارو ها می تواند خشکی برخی غشاهای مخاطی در بدن باشد.

🔻 دوش واژینال
شسشوی واژن با برخی مواد

🔺 عدم ارتباط عاطفی و نوازش قبل از شروع نزدیکی.

🔻 استرس و اضطراب و مشکلات روحی
استرس باعث مشکلات بسیاری می شود؛ خشکی واژن نیز یکی از این مشکلات است. استرس میل جنسی را نیز کاهش می دهد. زمانی که استرس از بین برود، کاهش میل جنسی و خشکی واژن نیز برطرف می شوند.

🔺 حساسیت به مواد موجود در کاندوم

🔻 استفاده از دستمال توالت معطر

🔺 استفاده از دئودورانت ها

علائم خشکی واژن

• احساس خارش در قسمت های پایین واژن
  • سوزش شدید
  • درد همراه با خونریزی به علت خشکی واژن هنگام دخول
  • تکرر ادرار و نیاز فوری به دفع ادرار
  • التهاب و عفونت مجرای ادراری (به صورت مکرر)
  • ترشحات واژن

تشخیص خشکی واژن

همان طور که در بالا علائم خشکی واژن را ذکر کردیم، هر گاه فردی این علائم را در خود مشاهده کرد بهتر است که به پزشک متخصص حتما رجوع کند.

شرح حال و معاینه

پزشک پرسش‌ هایی در رابطه با سابقه مشکلات خانم، مدت زمان ابتلاء وی به علایم خشکی واژن، و شرایط تشدید کننده این اختلال را مطرح می‎کند.

پس از این پزشک به معاینه واژن و لگن شما می پردازد.

تست پاپ اسمیر

برای بررسی دیوارۀ واژن یا گردن واژن (سرویکس) و انجام تست پاپ اسمیر پزشک ممکن است به نمونه‎گیری از واژن اقدام کند.

آزمایش

– آزمایش ادرار یا آزمایشات هورمونی نیز شاید مورد نیاز باشند.

درمان خشکی واژن

رایج‎ ترین درمانی که برای خشکی واژن بر اثر کمبود میزان استروژن استفاده می شود:

۱- درمان دارویی با استروژن موضعی

این درمان باعث جایگزینی آن مقدار از هورمونی می شود که دیگر در بدن تولید نمی ‎شود.

درمانی که گفته شد، کمک می‎کند تا علایم واژینال کاهش پیدا کنند.

اکثر خانم ها یکی از سه شیوه زیر را برای دریافت استروژن واژینال مورد استفاده قرار می‎ دهند:

حلقه (استرینگ):

خود خانم یا پزشک متخصص ایشان این حلقۀ نرم و انعطاف ‌پذیر را به داخل واژن فرو می‎ برد تا جریان ملایم و مداومی از استروژن به صورت مستقیم به بافت ‎های واژن برسد.

حلقۀ مورد استفاده هر سه ماه یک بار تعویض می‎ گردد.

قرص (واژیفم):

زنان از یک اپلیکاتور یک بار مصرف برای گذاشتن یک قرص به داخل واژن در هر روز برای دو هفته اول درمان استفاده می‎کنند.

سپس همین کار به میزان دو بار در هفته انجام می‎شود تا زمانی که دیگر نیازی به استفاده از درمان وجود نداشته باشد.

کرم استروژن واژینال (استریس، پریمارین):

پماد برای درمان خشکی واژن که حاوی استروژن و یا فاقد آن باشد در داروخانه ها موجود است٬ اما چیزی که اینجا مدنظر ماست پمادهای حاوی استروژن است.

• زنان می‎توانند با استفاده از یک اپلیکاتور کرم را به درون واژن خود پخش کنند
  • معمولا این کار یک بارتا دو بار در طول هفته انجام می ‎شود
  • پس از آن بر حسب دستورالعمل پزشک متخصص این روند برای مدت یک تا سه هفته قطع می ‎گردد
  • تمامی فرآورده‎های استروژن می‎توانند عوارض جانبی مانند خونریزی از واژن و درد سینه ها به همراه داشته باشند

معمولا استروژن موضعی در موارد زیر تجویز نمی گردد:

• خانم مبتلا به سرطان پستان به ویژه اگر در حال حاضر از مهار کننده اروماتاز استفاده کند
  • اگر خانم دارای سابقه ابتلا به سرطان اندومتریوز باشد
  • اگر خانم دچار خونریزی واژن باشد که علت آن هنوزمشخص نشده باشد
  • اگر خانم حامله باشد یا در دوران شیردهی از سینه ها قرار داشته باشد

گاهی علت خشکی واژن در خانم های جوان میتواند یکی از موارد بالا باشد.

در رابطه با اثرات طولانی مدت استفاده از استروژن موضعی هنوز مطالعات کافی در دست نیست، اما متخصصان استفاده از آن را ایمن تلقی می ‎کنند.

۲- کربوکسی تراپی

اثرات تزریق گاز CO2 یا همان کربوکسی تراپی یکی از بهترین پاسخگوهای درمان خشکی واژن است.

۳- اوزن تراپی

درمان توسط گاز اوزن یا اکسیژن در درمان خیلی بیماری ها یخصوص خشکی واژن بسیار موثر است.

۴- استفاده از لیزر مونالیزا تاچ

لیزر مونالیزا در درمان خشکی واژن و جوانسازی افراد یائسه بسیار خوب جواب میدهد.

۵- استفاده از مرطوب کننده یا لوبریکانت واژن

قبل از دخول٬ هنگامیکه تحریک پذیری اتفاق افتاده، از این مرطوب کننده‌ های بر پایه آب استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که استفاده از دستمال های معطر٬ دوش واژینال و … نه تنها کمکی به مرطوب شدن واژن نمیکنند بلکه میتوانند ناحیه واژن را ملتهب کنند.

۶- برای درمان خشکی واژن هنگام دخول٬ داشتن رابطه جنسی مرتب است٬ موثر است.

خدمات زیبایی واژن در مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان و فلوشیپ زیبایی زنان در شرق تهران
جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.

vagina dryness back - درمان خشکی واژن

سوالات متداول درباره خشکی واژن

اگر بدن کم آبی دارید، پوست واژن شما مانند پوست سایر اعضاء بدنتان٬ ممکن است دچار خشکی باشد اما مهمترین علت خشکی واژن نیست.

هنگامی که بدن شما به طور صحیح آبرسانی نشده باشد، پوست بیرونی واژن شما (از جمله لابیا ماورورا و لابیا مینورا) خشک است.

بله، خشکی واژن در زنان در هر سنی از جمله قبل از یائسگی رخ می دهد. این ممکن است به دلیل داروهای مختلفی باشد که مصرف می کنید و یا به این دلیل که شما قبل از رابطه جنسی تحریک نشده اید و یا مقدمه کافی ندارید. البته خشکی واژن در طول روز٬ زندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهد و فقط مربوط به رابطه جنسی نیست.

برخی خانمها نسبت به استفاده از استروژن واژن واکنش و نگرانی دارند. اما نکته این است که بین مصرف خوراکی استروژن با مصرف کرم دارویی آن متفاوت است.

اما اگر اخیرا شما مشکل سرطان داشته اید٬ این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بهتر است از محصولی استفاده کنید که مخصوص خشکی واژن باشد، زیرا در واقع مرطوب کننده ای که کار محافظت از مهبل شما را نیز برعهده دارد. به گونه ای طراحی شده اند که هم در روز و هم در طول رابطه جنسی مورد استفاده قرار گیرد و روغن کاری می کند، مرطوب می کند و به جلوگیری از سوزش بیشتر کمک می کند.

پزشک در این زمینه شما را بهتر میتواند راهنمایی کند.

در یائسگی٬ استروژن کمتری در بدن تولید میشود. این کاهش منجر به خشکی واژن و نازک تر شدن دیواره های واژن می شود. این به این معنی است که بدن به طور طبیعی روغن کمتری در دهانه رحم خود تولید می کند.

جهت اطلاع از هزینه های درمان خشکی واژن با روش های لیزر٬ کربوکسی تراپی و اوزون تراپی با تلفن های مطب تماس بگیرید.

شماره مطب: ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸

جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.