درمان واژینیسموس

واژینیسموس

عناوین اصلی

انواع واژینیسموس یا واژینیسم

• واژینیسموس (واژینیسم) اولیه: یک وضعیتی است که همیشه درد در آن وجود داشته است.
  • واژینیسموس ثانویه: بعد از عملکردهای جنسی طبیعی اتفاق می افتد و قبل از آن وجود نداشته است.
  • واژینیسموس عمومی: در هیچ موقعیتی اجازه دخول هیچ گونه وسیله ای داده نمی شود.
  • واژینیسموس موقعیتی: تنها در برخی از موقعیت ها به وجود می آید، مثلا فقط در هنگام رابطه جنسی رخ می دهد و هنگام استفاده از تامپون یا معاینات زنانه بروز نمی کند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم بیماری واژینیسموس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و عبارتند از:

• تماس جنسی دردناک است.
  • داخل شدن آلت به واژن امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می شود.
  • درد درازمدت هنگام نزدیکی که علت دارد یا علت آن مشخص نیست.
  • دردی که هنگام استفاده از تامپون به وجود بیاید.
  • درد هنگام معاینات زنانه داشته باشد.
  • اسپاسم (انقباض) کلی عضلات یا مشکلات تنفسی هنگام رابطه جنسی داشته باشد.
  • احساس سوزش وقتی که چیزی وارد واژن شود، داشته باشد.

واژینیسموس ممانعتی جهت برانگیخته شدن میل جنسی افراد ایجاد نمی کند و زنانی که دچار این مشکل هستند هیچ مشکلی در این مراحل ندارند. ولی علائم واژینیسموس ممکن است باعث شود تا فردی که میخواهد رابطه جنسی برقرار کند، دچار استرس و اضطراب و تنش شود و این حس در فرد به وجود بیاید که باید از رابطه جنسی یا دخول واژن پرهیز کند. این انقباض عضله هنگام ورود آلت به صورت غیر ارادی رخ می دهد و شخص کنترلی بر آن ندارد.

vaginysmous m - درمان واژینیسموس
مسائل روحی و روانی در رخداد واژینیسموس تاثیر دارد

چرا واژینیسموس اتفاق می افتد؟

ترس٬ یکی از علل این بیماری است:
عوامل فیزیکی و آناتومیکی می توانند از علت واژینیسموس باشند٬ از عوامل فیزیکی می‌توان ترس را نام برد.

• ترس از آسیب اعضای لگن و ناحیه تناسلی
  • پارگی و خونریزی بافت‌های بدن
  • ترس از باردار شدن
  • تجربه ناخوشایند قبلی
  • سوء استفاده جنسی در کودکی یا هر برهه ای از زندگی
  • دیدن فیلم‌هایی که صحنه‌های خشونت‌آمیز جنسی داشته
  • یا مشاهده منظره واقعی از تجاوز جنسی
    از لحاظ روانی دچار اضطراب‌های شدید می‌شوند.

عوامل آناتومیک واژینیسموس

از عوامل آناتومیک می‌توان به ناهنجاری‌ هایی که افراد در سیستم تناسلی خود دارند که سبب کوتاهی یا تنگی بیش از حد واژن آنها می‌شود یا افرادی که از همان ابتدا سیستم تناسلی ‌شان به دلیل اختلال ژنتیکی اصلاً درست ساخته نشده است، اشاره کرد. البته این عوامل بسیار نادر هستند.

1 - درمان واژینیسموس

خشکی دستگاه تناسلی مانع ارتباط جنسی

برخی بیماری‌ها مانند آندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم) همیشه با درد لگنی همراه است که می‌تواند یکی از عوامل دخیل در ایجاد واژینیسموس یا دخول غیرممکن باشد.

زنانی که تازه زایمان کرده‌اند و دچار خشکی واژن می‌شوند یا کسانی که نزدیک به سنین یائسگی یا پس از یائسگی هستند و به علت تغییرات هورمونی و خشکی دستگاه تناسلی، مقاربت‌ شان با درد همراه می‌شود و لذا دچار واژینیسموس می‌شوند.

بنابراین ممکن است خانمی سال ‌ها تجربه جنسی موفق داشته باشد، اما اکنون که نزدیک زمان یائسگی است یا حتی یائسه شده است، دچار این مشکل شود.

سایر عوامل که باعث واژینیسموس میشوند

• برخی داروها می توانند به عنوان عارضه جانبی، واژینیسموس ایجاد کنند.
  • افرادی که سابقه پرتو درمانی لگن دارند.
  • وجود برخی از عفونت های تناسلی مثل کاندیدیاز
  • زخم های موجود در دهانه واژن
  • ترس از حامله شدن
    و…

چه زمان برای درمان واژینیسم به پزشک مراجعه کنیم؟

بیمار عزیز در صورت وجود علائمی که در قسمت های بالاتر این مطلب ذکر شد در خودتان مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک چه سوالاتی چه سوالاتی از شما میپرسد؟

پزشک ابتدا مراحل زیر را تکمیل میکند:

• شرح حال کلی در رابطه با علائم
  • بیماری های گذشته
  • داروهای مصرفی
  • حساسیت های دارویی

سپس سوالاتی همانند سولات زیر از شما پرسیده می شود و پاسخ آن ها در معاینات کمک کننده است.

• آیا قادر هستید تامپون یا انگشت خود را وارد واژن کنید یا انجام این عمل برای شما همراه با درد فراوانی است؟
  • آیا فکر کردن به ورود چیزی در واژن، برای شما استرس زا است؟
  • آیا در گذشته رابطه جنسی ای داشته اید که احساس بدی نسبت به آن داشته باشید؟

پس از شرح حال نوبت به معاینه می رسد و با توجه به اطلاعات به دست آمده پزشک اقدامات بعدی را با توجه به شرایط شما درخواست می کند.

روش های درمان واژینیسموس

درمان اسپاسم واژن شامل موارد عاطفی و روانی و سپس فیزیکی است.

درمان فیزیکی

• استفاده از dilator ها می تواند موثر باشد تا عادت کنید چیزی را در واژن خود نگه دارید بدون اینکه احساس درد کنید.
    میتوانید داروهای بی حس کننده بر روی آنها بزنید تا موجب آزار شما نشوند
  • تزریق بوتاکس واژن
  • درمان واژینیسموس با لیزر
  • درمان واژینیسموس با دستگاه rf
  • استفاده از پروتز
  • استفاده از وان دارای آب ولرم
  • استفاده از ژل های مرطوب کننده یا لوبریکانت
  • درمان هر وضعیت پزشکی که منجر به ایجاد درد می شود، مانند عفونت یا تحریک پوستی.
  • ورزش کردن برای کمک به ریلکس کردن عضلات سفت شده. (انجام تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس)
  • درمان فیزیکی برای نرم کردن عضلات اطراف واژن شما.
    دستگاههایی وجود دارند که “dilators” نامیده می شوند. این دستگاه در محل واژن قرار می گیرد.
    این روش می تواند به شما در عادت کردن به اینکه چیزی در واژن وجود داشته باشد کمک کند.

درمان روحی و عاطفی بیمار

•  مدیریت استرس و مسائل مربوط به رابطه
  • استرس
  • عدم حفظ حریم خصوصی
  • ارزش های شخصی و باورهای مذهبی می توانند همگی بر روی مسائل جنسی تاثیر بگذارد.
  • درگیری در روابط و مشکلات ارتباطی نیز یکی از دلایل مهم کاهش میل جنسی و پاسخ نامناسب جنسی در زنان است.

کار با یک سکس پراپیست یا متخصص مسائل جنسی می تواند به افراد و زوج کمک کند تا استرس را کاهش دهند و روابط خود را تقویت کنند.
اکثر زوج ها در هنگام تعطیلات از رابطه جنسی بهتری برخوردار هستند، که نشان دهنده اهمیت کاهش استرس و خستگی برای بهبود رضایت جنسی است.

vaginysmous b - درمان واژینیسموس
روش های متعددی برای درمان دخول غیر ممکن وجود دارد

سوالات متداول درباره واژینیسموس (دخول غیرممکن)

واژینیسم چیست؟

واژینیسم همان واژینیسموس است و هنگامی رخ میدهد که عضلات واژن هنگام ورود تامپون یا آلت تناسلی هنگام مقاربت، دچار اسپاسم میشود. این حالت می تواند اندکی و یا بسیار دردناک باشد.

چه کسانی به واژینیسموس مبتلا میشوند؟

زنان در هر سنی٬ پیر یا جوان٬ چه آنهایی که تجربه جنسی داشته اند و یا آنهایی که اصلا نداشته اند ممکن است دچار واژینیسموس شوند.
این بیماری همچنین می تواند با سایر عوامل درد ، عمل جراحی یا زایمان ایجاد شود و عوارض گیج کننده ای را برای سایر مشکلات درد لگن ایجاد کند.
علائم واژینیسموس از یک زن به زن دیگر میتواند متفاوت باشد.

چند درصد زنان به واژینیسموس دچار هستند؟

برخی آمارها میگویند که از هر ۱۰۰۰ نفر خانم٬ ۲ نفر به واژینیسموس دچار هستند. برخی منابع٬ آماری بین ۸ الی ۲۲ درصد را اعلام میکنند. آمار میتواند از این مقدار بیشتر باشد. علت آن این است که خیلی از خانمها به دلیل ترس و خجالت هرگز به دنبال درمان آن نیستند و این بیماری میتواند عامل طلاق خیلی از زوجین باشد.

آیا ممکن است که علت واژینیسموس٬ کوچکی واژن باشد؟

زنانیکه واژینیسموس را تجربه میکنند٬ به ندرت به دلیل کوچکی واژن است زیرا کوچکی یا غیر طبیعی بودن واژن خیلی نادر است. خانم هایی که برای اولین بار در رابطه جنسی مشکل دخول دارند و یا در وارد کردن تامپون یا قرار دادن اسپکولوم پزشک درمعاینات واژن دچار مشکل هستند٬ اغلب به اشتباه تصور میکنند که دارای واژن کوچکی هستند.  اما در اکثریت قریب به اتفاق آنها انقباضات غیر ارادی عضلات واژینال (واژینیسموس) عامل اصلی مشکل است.

آیا واژینیسموس میتواند به علت پرده بکارت ایجاد شود؟

پرده بکارت به ندرت موجب دخول غیر ممکن است. کسانیکه پرده بکارت غیر معمول ضخیم دارند ممکن است دچار مشکل شوند اما خیلی نادر هستند. با این حال در عمل ، بیشتر زنانی که معتقدند پرده بکارت باعث ایجاد مشکل نفوذ می شود، در واقع واژینالیسم دارند. واژینیسموس یک علت بسیار شایع در مشکلات نفوذ است، و علائم می تواند تقریباً مشابه با یک مشکل پرده بکارت باشد.

آیا واژینیسموس ارثی است؟

خیر. گرچه ممکن است که مادر و دختری هر دو دچار واژینیسموس باشند اما علت آن جنبه ارثی بودن این بیماری نیست.

چرا بوتاکس برای معالجه واژینیسموس استفاده می شود؟

استفاده از بوتاکس در موارد دیگر پزشکی برای رهاسازی عضلات شناخته شده است. بنابرین بوتاکس میتواند موجب آرام سازی عضلات واژن شود و از اسپاسم و دخول ناممکن جلوگیری کند. معمولا بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و اکثرا یکبار تزریق کافی است.

آیا بوتاکس به واژن٬ مانع از بارداری یا باعث سقط جنین میشود؟

بوتاکس نه در باروری تاثیر دارد و نه نقشی در سقط جنین یا رشد کودک

چگونه بفهمیم که واژینیسموس داریم؟

هیچ آزمایش پزشکی قطعی برای تشخیص واژینیسموس وجود ندارد. تشخیص پزشکی به طور معمول از طریق تاریخچه بیمار و شرح مشکل / درد ، معاینه زنان و زایمان و رد احتمال سایر شرایط تعیین می شود.

تفاوت واژینیسموس اولیه با ثانویه چیست؟

واژینیسموس اولیه: فرد هرگز دخولی را تجربه نمی کند٬ تلاشهای فراوانی میکند اما دخول با دشواری و درد همراه است و دخول انجام نمیشود.

واژینیسموس ثانویه: فرد قبلا دخول را تجربه کرده اما تکرار آن برایش ممکن نیست. علت آن میتواند آتروفی واژن باشد که در زنان یائسه شایع است. همچنین مشکلاتی نظیر عفونت های مخمر، سرطان یا نازک شدن دیواره های واژینال به دلیل یائسگی می تواند وضعیت واژینیسموس را تحریک کند.
هر دو نوع واژینیسموس٬ درمان دارد.

آیا ممکن است واژینیسموس خود به خود درمان شود؟

واژینیسموس یک بیماری خود پایدار است که برای از بین بردن درد و برطرف کردن کامل نیاز به درمان دارد. از آنجا که واژینیسموس یک وضعیت غیر ارادی است٬ معمولا به طور خودجوش برطرف نمی شود.

معمولاً درد ادامه دار است تا وقتی که زن یاد بگیرد چگونه محرکهای درد را کنترل کند. اما به هر حال هر قدر  هم زن بخواهد این کار را انجام ده ، واژینیسموس به راحتی و به تنهایی از بین نمیرود. اما خوشبختانه درمان آن از میزان موفقیت بالایی برخوردار است و بهبودی کامل بدون درد امکان پذیر است.

آیا واژینیسموس تنها میتواند در ذهن باشد؟

پاسخ این است که واژینیسموس یک واکنش سیستم لیمبیک است و تحت کنترل زن نیست. بنابراین، صرف نظر از علل واژینیسموس ، همیشه جنبه فیزیکی قضیه و فلج کننده جنسی وجود دارد. در این شرایطی باید عوامل مختلف جسمی و عاطفی در فرایند درمان مورد بررسی قرار گیرند.

آیا این ممکن است که قبلا رابطه خوبی با همسرم داشته ام اکنون با واژینیسموس صدمه ببیند؟

واژینیسموس می تواند بعدها در زندگی ایجاد شود حتی بعد از داشتن تجربه های جنسی بی دردی که پیش از این داشته اید. این مدل واژینیسموس که بعدا پیش میاید٬ مدل ثانویه است. این مشکل میتواند از یک ناراحتی ساده تا احساس سوزش شدید هنگام نفوذ تا ناتوانی در نفوذ پیش بیاید.

گاهی ممکن است علت آن مشخص نباشد اما به طور معمول از یک روانکاری ناکافی تا تجربیات دردناک تر مانند زایمان، جراحی، تغییرات هورمونی (آتروفی واژن) یا سایر موارد بهداشتی یا حتی در پاسخ به یک وضعیت عاطفی آسیب زا مانند خیانت همسر، میتواند برانگیخته شود.

آیا با وجود واژینیسموس میتوان باردار شد؟

قبل از بارداری٬ رسیدگی به موضوع واژینیسموس الویت دارد. گرچه میتوان با روش های IVF یا IUI باردار شد٬ اما این روشها هم دشوار و هم پر هزینه هستند. ضمن اینکه مشکل بزرگتر هنوز پابرجاست.

آیا واژینیسموس نوعی اضطراب است؟

واژینیسموس نوعی اضطراب نیست. ممکن است که کسی که دچار شده باشد اضطراب نیز داشته باشد اما تنها علت نیست. گاهی افرادی به آن دچار میشوند که در وضعیت مطلوب اجتماعی قرار دارند و گاهی نیز افرادی دچار میشوند که دچار سوءاستفاده جنسی یا عاطفی قرار گرفته اند.

فرق واژینیسموس با دیسپارونیا چیست؟

گاهی به اشتباه بیماری دیس پارونیا با واژینیسموس اشتباه گرفته میشود٬ این درحالی است که این دو کاملا با هم متفاوت هستند.

دیس پارونیا یک اختلال جنسی است و به معنای مقاربت دردناک است. درد میتواند حین مقاربت یا بعد از مقاربت اتفاق بیفتد. علت آن میتواند وجود کیست، بیماری التهابی لگن یا آتروفی واژن باشد. اما واژینیسموس به علت قفل شدن عضلات واژن هنگام دخول است.