خونریزی های غیر طبیعی عادت ماهیانه | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان

درمان خانگی اختلالات قاعدگی

اختلالات قاعدگی یعنی چه

اختلالات قاعدگی، مشکلات مربوط به چرخه عادت ماهانه یک خانم است. این امر یکی از شایع ترین دلیل مراجعه بانوان به متخصص زنان است. اختلالات قاعدگی و علائم آن ها می تواند زندگی روزمره را مختل کنند. همچنین می توانند بر توانایی وی در بارداری تأثیر بگذارند.

یک عادت ماهیانه نرمال طیف وسیعی از تغییرات را نشان می دهد مثلا طول سیکل ماهیانه از حدود ۲۲ روز تا حدود ۴۰ روز متفاوت است.

همچنین روزهای خونریزی بین ۳ تا ۱۰ روز نرمال تلقی می شود. میزان خونریزی های هر فرد هم از حدود ۳۵ تا ۸۰ میلی لیتر خون طبیعی است.

بیشتر بخوانید: فرق لکه بینی با پریود چیست؟

انواع اختلالات قاعدگی

۱- آمنوره:
قطع خونریزی های قاعدگی به جز در مورد حاملگی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود

۲- دیسمنوره
دیسمنوره با درد های شدید و مکرر قاعدگی مشخص می شود. علت دیسمنوره بستگی به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد. با وجود دیسمنوره اولیه، زنان دچار انقباضات غیرطبیعی رحم ناشی از عدم تعادل شیمیایی در بدن می شوند.

۳- سندروم قبل از قاعدگی (PMS)
هر علامت ناخوشایند یا ناراحت کننده در طول سیکل قاعدگی

۴- منوراژی:
میزان خونریزی های ماهیانه خیلی زیاد (بیش از ۸۰ میلی لیتر) یا میزان تامپون و یا پد های استفاده شده بیش از حد طبیعی
طول سیکل های ماهیانه کمتر از ۳ هفته و یا بیشتر از ۵ هفته در صورتی که این شکل بیش از ۶ ماه طول کشیده باشد

۶- هیپومنوره یا هیپر منوره:
اگر طول مدت خونریزی کمتر از ۲ روز یا بیش از ۱۰ روز باشد

۷- خونریزی قاعدگی نامنظم طوری که فاصله هر پریود تا پریود بعدی غیرقابل پیش بینی باشد.

۸- spoting:
لکه بینی بین دو قاعدگی

۹- post coital bleeding:
لکه بینی یا خونریزی بعد از هر نزدیکی جنس

۱۰- هرگونه لکه بینی یا خونریزی در دوران حاملگی و یائسگی غیرطبیعی تلقی می شود.
هر خونریزی که بیش از یک سال از آخرین دوره قاعدگی طبیعی در یائسگی رخ دهد.

پیشنهاد میشود بخوانید: بهداشت قاعدگی

anormal bleeding m1 - درمان خانگی اختلالات قاعدگی
میزان خونریزی طبیعی قاعدگی

تشخیص اختلالات قاعدگی:

۱- اولین راه تشخیص یک شرح حال دقیق است و فرد باید جزئیات و علایم قاعدگی های خود را یادداشت کند.

۲- قدم بعدی تشخیص، یک معاینه فیزیکی است. پزشک با معاینه، انواع عفونت ها، زخم ها و سایر مسائل را تشخیص میدهد.

۳- آزمایشات خون شامل:

• تست خون جهت تشخیص کم خونی ناشی از خونریزی همینطور تشخیص اختلالات انعقادی
  • تست های هورمونی

۴- سونوگرافی: برای تشخیص فیبروم ها، پولیپ رحم یا کیست تخمدان

۵- هیستروسکوپی: در این روش پزشک با یک دوربین کوچک داخل رحم را بررسی میکند

۶- نمونه برداری: پزشک یک نمونه کوچک از بافت اندومتر رحم برداشته و جهت بررسی به پزشک پاتولوژیست ارجاع می دهد

۷- MRI: اگر راههای تشخیص قبلی راهگشا نباشد ممکن است MRI آدنومیوزهای کوچک را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: سندروم پیش از قاعدگی یا (پی ام اس) pms چیست؟

درمان اختلالات قاعدگی:

درمان اختلالات قاعدگی یک فرمول کلی ندارد و بسته به علت ایجاد کننده درمان متفاوتی مد نظر قرار میگیرد. همینطور نوع درمان به سن فرد و اینکه در آینده قصد بارداری دارد یا خیر ارتباط دارد.

۱- درمان علت های زمینه ای

مثل بیماری های تیروئید، بیماری های خونی، متعادل کردن وزن، میانه روی در ورزش، رفع نواقص مادرزادی، درمان هایپرپرولاکتیمنی و کاهش استرس های روحی

۲- درمان جراحی

در شرایطی که علت ثانویه باعث ایجاد آن شده باشد و به درمان های دیگر جواب ندهد جراحی را می توان انجام داد. یعنی در بعضی از موارد خونریزی های غیر عادی، جراحی مورد نیاز است شامل:

۳- کورتاژ درمانی تشخیصی

۴- Endometrial ablation: در این روش از الکتریسیته یا لیزر برای نابودی اندومتر استفاده می شود.

۵- میومکتومی یا آمبولیزه کردن شریان رحمی

۶- هیسترکتومی

۷- لاپاروسکوپی

۸- روش استفاده از تکنیک های قدیمی برش شکم
anormal bleeding m - درمان خانگی اختلالات قاعدگی

انواع اختلالات قاعدگی

درمان های خانگی

بسته به علت ایجاد اختلالات قاعدگی درمان آن متفاوت است، اما درمان های خانگی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید تا چرخه های ماهانه شما منظم شود. روش های زیر را می توانید امتحان کنید:

۱. یوگا تمرین کنید

نشان داده شده است که یوگا یک درمان مؤثر برای مسائل مختلف قاعدگی است. یک مطالعه نشان داد که ۳۵ تا ۴۰ دقیقه یوگا، ۵ روز در هفته به مدت ۶ ماه سطح هورمون مربوط به قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش درد قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی مانند افسردگی و اضطراب می شود و باعث بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه می شود. زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه درد شدید قبل و در دوره قاعدگی خود را تجربه می کنند.

۲. وزن سالم خود را حفظ کنید

تغییر در وزن می تواند بر روی دوره های قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کند.

از طرف دیگر، کاهش شدید وزن نیز می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود. به همین دلیل حفظ وزن سالم مهم است. زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر از زنان دچار وزن سالم خونریزی و درد را تجربه می کنند. این امر به دلیل تأثیر سلول های چربی بر هورمون ها و انسولین است.

۳. به طور مرتب ورزش کنید

ورزش مزایای سلامتی بسیاری دارد که می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی نیز کمک کند. ورزش می تواند به شما در رسیدن یا حفظ وزن سالم کمک کند و معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) توصیه می شود.

PCOS می تواند باعث بی نظمی در قاعدگی شود. نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر نشان داده است که ورزش می تواند به طور موثری دیسمنوره اولیه را درمان کند.

۴. به غذاهای خود زنجبیل اضافه کنید

زنجبیل به عنوان داروی خانگی برای درمان دوره های نامنظم قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این امر در دست نیست. به نظر می رسد زنجبیل فواید دیگری در رابطه با قاعدگی نیز دارد.

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل های زنجبیل روزانه ممکن است به کاهش میزان خون از دست رفته در دوران قاعدگی کمک کند. هم چنین نشان داده شده است که مصرف ۷۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم پودر زنجبیل در ۳ یا ۴ روز اول دوره قاعدگی باعث کاهش درد می شود.

مصرف زنجبیل به مدت هفت روز قبل از شروع دوره قاعدگی باعث کاهش علائم خلقی، جسمی و رفتاری از سندرم قبل از قاعدگی می شود.

۵. به غذاهای خود دارچین اضافه کنید

به نظر می رسد دارچین برای انواع اختلالات قاعدگی مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که دارچین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و یک گزینه درمانی مؤثر برای زنان مبتلا به PCOS است.

همچنین نشان داده شده است که درد و خونریزی قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و حالت تهوع و استفراغ در ارتباط با دیسمنوره اولیه را کاهش می دهد.

۶. ویتامین های مورد نیاز خود را روزانه مصرف کنید

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ سطح پایین ویتامین D به دوره های نامنظم قاعدگی ارتباط دارد و نشان می دهد که مصرف ویتامین D ممکن است به تنظیم قاعدگی کمک کند.
مطالعه دیگری نشان داد که در درمان بی نظمی قاعدگی در زنان مبتلا به PCOS مؤثر است.

ویتامین D همچنین مزایای سلامتی دیگری دارد، از جمله کاهش خطر برخی از بیماری ها، کمک به کاهش وزن و کاهش افسردگی.

ویتامین D اغلب به برخی غذاها از جمله شیر و سایر لبنیات و غلات افزوده می شود. همچنین می توانید ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا از طریق مکمل دریافت کنید.

ویتامین B اغلب به زنانی که سعی به باردار شدن دارند، تجویز می شود و ممکن است به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کنند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعاها لازم است.

ویتامین B همچنین ممکن است علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد كه زنانی كه از منابع غذایی ویتامین B استفاده می كنند، خطر ابتلا به PMS به طور قابل توجهی در آن ها كمتر است.

یک مطالعه دیگر از سال ۲۰۱۶ نشان می دهد، زنانی که روزانه ۴۰ میلی گرم ویتامین B-6 و ۵۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کرده اند، علائم PMS در آن ها کاهش یافته است.

۷. روزانه سرکه سیب بنوشید

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که نوشیدن ۰.۵۳ اونس (۱۵ سی سی) سرکه سیب روزانه ممکن است تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS بازگرداند.

رای اعتبارسنجی این نتایج، تحقیقات بیشتری لازم است. سرکه سیب همچنین ممکن است به شما در کاهش وزن و کاهش قند خون و انسولین کمک کند.

سرکه سیب دارای طعم تلخی است که مصرف آن برای برخی افراد دشوار است. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، می توانید آن را با آب رقیق کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

۸. آناناس میل کنید

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. این ماده حاوی برملین است، آنزیمی است که پوشش رحم را نرم می کند و دوره های قاعدگی را تنظیم می کند، هرچند این اثبات نشده است.

بروملین دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده درد است، اگرچه هیچ مدرک واقعی برای اثربخشی آن در کاهش گرفتگی و سردردهای قاعدگی وجود ندارد.
یک فنجان (۸۰ گرم) آناناس ممکن است به عنوان یک وعده میوه شمرده شود.

مشاهده ویدیو

ویدیوی اول: توضیحات خانم دکتر سعیده اسدی در مورد خونریزی های غیرطبیعی قاعدگی

ویدیوی دوم: پاسخ به سوالات رایج مانند

۱- اگر بعد از چند سال٬ تعداد روزهای دوران پریودی کمتر از حالت همیشگی شود٬ آیا میتواند علت بیماری باشد؟ همچنین در مورد حجم خون پریودی

۲- اگر بعد از چند سال٬ سیکل ماهیانه مثلا از ۲۸ به ۲۶ تغییر کند٬ علت بیماری است؟

۳- آیا این باور درسته که خوردن قرص اهن در دوران قاعدگی٬ باعث افزایش خون پریودی میشه؟

۴- قاعدگی بعد از سقط جنین به چه شکل است؟

۵- چرا گاهی قاعدگی ها زودتر از موعد اتفاق میفتد

۶- عقب افتادگی قاعدگی

۷- قاعدگی ها بعد از عمل بستن لوله رحم به چه شکل است؟

لطفا در صورتی که جواب سوال خودتون رو نگرفتید کامنت بذارید و یا با شماره 02176700518 تماس بگیرید.

ویدیوی اول

ویدیو دوم

1. سلام
    خانم دکتر ، دختر هستم پریود میشم خونریزی خیلی کمی دارم و همراه سوزش و بدن درد.قبلا اینجور نبودم،دلیلش لطف میکنید؟
    درمان خانگی داره؟

2. سلام خسته نباشین این ماه پریودشدم ۴روزاول لک دیدم خیلی پریودیم شدیدنبودازروز۵شروع شدالان ۱۰روزه هنوزتموم نشد چه کارکنم ممنون میشم راهنمایی کنین