ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی HPV چیست؟ علائم و درمان آن

در تعریف ویروس اچ پی وی یا ویروس HPV (Human Papilloma Virus) آمده است که ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. این ویروسها بیش از 150 نوع ویروس مرتبط هستند. بعضی از از آنها هیچ مشکلی ایجاد نمیکنند ولی بعضی از انواع دیگر زگیل و نوع های خاصی از سرطان را ایجاد میکنند.

ویروس اچ پی وی چیست

ویروس اچ پی وی (HPV) رایج‌ترین بیماری ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد. انواع تناسلی اچ‌پی‌وی می‌توانند ناحیه تناسلی زنان، از جمله فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن) و همچنین ناحیه تناسلی مردان، از جمله آلت تناسلی مردانه، را آلوده کنند.

توضیحات ویدیویی دکتر سعیده اسدی در خصوص ویروس HPV

راه های انتقال ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوست با پوست منتقل میشود و شایع ترین نوع عفونت قابل انتقال جنسی است.
تقریبا تمام کسانی که از لحاظ جنسی فعال هستند حداقل یک نوع از HPV را دارند. اگر همسر شما HPV داشته باشد حتی اگر علامت نداشته باشد می تواند آن را به شما منتقل کند.

علائم بیماری اچ پی وی – HPV

شایع ترین علامت زخم های کوچک و سفتی هستند که زگیل نامیده می شود ولی این طورنیست که تمام افرادی که HPV دارند به زگیل هم مبتلا بشوند.
زگیل ممکن است برجسته ،صاف یا شبیه گل کلم باشد و سایز های مختلفی داشته باشد. زگیل ممکن است بسته به نوع ویروس اچ پی وی در ناحیه تناسلی و یا در سایر قسمت های بدن باشد. زگیل ها اغلب خود به خود برطرف می شوند ولی دارو ها و روشهای مختلفی برای از بین بردن آنها وجود دارد.

پیشنهاد میشود بخوانید: لیزر زگیل تناسلی
Cherry blossom nature presentation widescreen - ویروس اچ پی وی HPV چیست؟ علائم و درمان آن

درمان ویروس HPV

هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. در بیشتر موارد افراد اطلاعی از ابتلا به این عفونت ندارند. اگر HPV  باعث یک مشکل شود پزشک شما آن مشکل را درمان خواهد کرد.

سرطان و ویروس اچ پی وی – HPV

حدود 90 درصد موارد عفونت HPV خود به خود در عرض یک تا دو سال از بین میرود، ولی آنهایی که پا برجا میمانند میتوانند باعث تغییراتی در بعضی از سلولها بشوند که در نهایت منجر به سرطان بشود. این موضوع بین 10 تا 30 سال بعد اتفاق می افتد. پس در جواب این سوال که آیا ویروس HPV باعث ایجاد سرطان میشود؟ باید بگوییم بله.

انواعی از سرطان که با اچ پی وی (HPV) مرتبط هستند:

hpv involve - ویروس اچ پی وی HPV چیست؟ علائم و درمان آن
خطرات ابتلا به بیماری اچ پی وی
  • انواع سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • این اتفاق ممکن است در واژن، ولو و آلت تناسلی مردان هم به وجود بیاید.
  • همینطور عامل 70% موارد سرطان حنجره هم به علت HPV است.

چه چیزی خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد؟

مواردی که در ادامه می آوریم از جمله مواردی است که خط ابتلا به سرطان را افزایش میدهند:

• استفاده از قرصهای جلوگیری به مدت طولانی
  • عدم بهداشت دندان
  • افرادیکه سیستم ایمنی ضعیف دارند
  • افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن

بیشتر بخوانید: درمان تبخال تناسلی

اچ پی وی در دهانه رحم

تنها تستی که عفونت HPV را تشخیص می دهد مرتبط با سرطان دهانه رحم است.
بنابراین پزشکان از سلولهای این ناحیه برای تشخیص علائم پیش سرطانی قبل از اینکه تغییرات سلولی خطرناک ایجاد شود استفاده می کنند.
در زنان 30 سال به بالا این تست باید قسمتی از چک آپ سالیانه باشد.

درمان تغییرات سلولی در دهانه رحم

اگر پزشکتان سلولهایی را که تحت تاثیر HPV دچار تغییرات پیش سرطانی شده باشد را پیدا کند ممکن است برای شما از کرایوسرجری (فریزدرمانی) برای نابودی سلولهایی که آن شکل را دارند استفاده کند.

این کار باعث از بین رفتن بافت و جلوگیری از پخش سلولهای غیرعادی و ایجاد سرطان میکند. راه دیگر برداشتن کامل بافت است. برای این کار پزشک از تیغ جراحی و یا لیزر یا لوپ سیمی (الکترو سرجری) استفاده میکند.

آیا اچ پی وی (HPV) قابل پیشگیری است؟

واکسن گارداسیل اگر قبل از فعالیت جنسی استفاده شود میتواند جلوی ابتلا به ویروس HPV را بگیرد.

cdc پیشنهاد میکند دختران سنین 11 تا 12 سال واکسیناسیون را انجام دهند ولی اگر فردی در حال حاضر تماس جنسی دارد و به یک نوع از HPV مبتلا است، واکسن میتواند علیه سایر انواع HPV مقاومت ایجاد کند.
بنابراین مردان تا سن 21 و زنان تا سن 26 و تمام افراد با ضعف سیستم ایمنی هم میتوانند واکسن را استفاده کنند ولی زنان باردار نباید واکسیناسیون را انجام دهند.

آیا کاندوم میتواند از بیماری اچ پی وی (HPV) جلوگیری کند؟

با اینکه کاندوم کمک کننده است ولی به طور کامل نمیتواند از HPV جلوگیری کند. زیرا پوستی که توسط کاندوم پوشیده نیست ممکن است آلوده به ویروس باشد.

2 پاسخ

1. کلا زگیل به وسیله ویروس hpv ایجاد میشه. اگر پزشک تشخیص بده که اون ضایعه، زگیل هست حتما با hpv ایجاد شده. ضایعه ای که با hpv ایجاد نشده باشه اصلا زگیل نیست.
      چیزی که مهمه اینه که آیا نوع Hpv که وارد بدن شده کم خطر هست یا پرخطر و آیا این hpv وارد دهانه رحم شده یا خیر