اوزون تراپی چیست؟

چه بیماری هایی با اوزون تراپی درمان میشود؟

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی (به انگلیسی: Ozone therapy) درمانی است که می تواند سیستم های التیام دهنده بدن را فعال کند. به زبان ساده اوزون یک مولکول حاوی سه اتم اکسیژن است. اوزون اغلب به دلیل تاثیرات خود در لایه استراتوسفر جو زمین و مسدود کردن پرتو های فرابنفش شناخته می شود.

با این حال، این گاز در زمینه پزشکی به شکل استریل و درمانی به کار رفته و دارای بیش از یک قرن سابقه در درمان موفق بیماری ها و عوارض متعدد است. چندین دهه است که اوزون در زمینه پزشکی به کار گرفته شده و استفاده از آن در اروپا رایج است.
پلاسما اولین بار توسط آقای لانگر در سال ۱۹۳۰ به عنوان نوع چهارم ماده توضیح داده شد پلاسمایی که در فیلد الکتریکی ایجاد می شود یون های دارای انرژی بالا دارند آفتاب و رعد و برق مثال هایی از پلاسمای طبیعی هستند نان ترمال دی الکتریک باریر دیسشارژ پلاسما یا همان دی بی دی بیش از یک قرن شناخته شده است و اولین بار توسط ورنر زیمنس به عنوان تولید اوزون معرفی شد.
دی بی دی می تواند بر روی بافت زنده استفاده شود که باعث تولید آب اکسیژنه، اوزون و یون سوپر اکساید می شود در تحقیقات ثابت شده است دی بی دی نقش مثبتی بر سلولهای سرطانی دارد و آنها را نابود میکند.

کاربرد درمانی اوزون تراپی

• سفید کردن دندان
  • بهبود زخم
  • درمان چروک های سطحی
  • درمان کراتوز اکتینیک
  • درمان کراتوز سبوره
  • درمان اگزما
  • درمان ویروس پاپیلوما همان اچ پی وی
  • بهبود عفونت های باکتریال ویروسی و قارچی
  • عفونت های مزمن
  • بیماری های مرتبط با پیری
  • دژنراسیون (تحلیل روی) ماکولا
  • آرتریت روماتوئید
  • استئوآرتریت
  • سرطان

نمونه های زیر مواردی هستند که ما شاهد بهبود آن ها در درمان های خود بوده ایم:

• ابتلا به قارچ یا قرار گیری در معرض آن (سندرم پاسخ التهابی مزمن)
  • بیماری لایم و دیگر عفونت های همراه با آن
  • خستگی مزمن
  • فیبرومیالژی
  • دیگر بیماری های خود ایمنی
  • مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)
  • اختلالات نورولوژیک
  • اختلال در عملکرد ایمنی
  • درد مزمن

روش های اوزون تراپی

اوزون تراپی به ۴ روش مختلف انجام می شود:

• اوزون تراپی درون وریدی (اتوهموتراپی)
  • حمام یا سونا با گاز اوزون
  • تزریق اوزون به مفصل و بافت نرم (پرولوزون)
  • اوزون درمانی واژن و مقعد
روش های اوزون تراپی چیست؟ | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
روش های اوزون تراپی چیست؟

اتوهموتراپی

در این فرایند مقداری از خون فرد گرفته شده، با اوزون ترکیب شده و دوباره به بدن تزریق می شود. این روش در درمان بیماری های مزمنی موثر است که شامل علائم اختلال عملکرد دستگاه گردش خون بوده یا سبب بروز التهاب وسیعی شده که رفع سریع آن الزامی است.

سونا با گاز اوزون

در سونا با گاز اوزون هر دو روش اوزون تراپی و درمان با سونا بخار با یکدیگر ترکیب می شوند. سونا به دلیل افزایش تعریق یکی از بهترین تکنیک های سم زدایی بدن است. افزایش تعریق سبب افزایش جریان خون، کاهش درد و التهاب و دفع سموم از طریق پوست می شود.

گاز اوزون موجود در سونا از طریق منافذ پوست به جریان خون می رسد. هوای مرطوب منافذ پوست را باز کرده و ورود اوزون به بدن را آسان تر می کند. اوزون از طریق پوست وارد جریان خون، بافت چربی و سیستم لنفاوی می شود.

این مورد یک روش فوق العاده و غیر تهاجمی برای تجربه کردن اوزون تراپی است. هنگامی که سونا دمای بدن را بالا می برد تعریق صورت می گیرد. در این درمان اوزون به فضای سونا دمیده شده و سبب افزایش جریان مایع لنف در سیستم لنفاوی می شود. سیستم لنفاوی در سم زدایی بدن نقش مهمی ایفا می کند.

اوزون تراپی مفصل و بافت نرم (پرولوزون)

پرولوزون نواحی از بدن را هدف می گیرد که نیازمند کاهش سریع درد و التهاب هستند. این روش مخصوصا برای افرادی مفید است که به آسیب، ضربه یا بیماری های ایجاد کننده درد مفصلی دچار شده اند. از جمله این بیماری ها می توان به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت اشاره کرد.

اوزون تراپی واژن و مقعد

در این روش گاز اوزون از طریق یک کاتتر کوچک و متصل به کیسه ای پر از گاز به صورت مستقیم به مقعد و واژن وارد می شود. اوزون تراپی واژن و مقعد شبیه به انما یا دوش واژینال بوده با این تفاوت که به جای مایع از گاز استفاده می شود.

همچنین، در حین انجام فرایند حریم خصوصی بیمار در مطب رعایت خواهد شد. چنین گزینه درمانی می تواند برای درمان برخی بیماری های مادرزادی، فیشر، بدخیمی های مرتبط با بیماری های زنان یا لوله گوارش، هموروئید، فیستول و موارد دیگر استفاده شود.

اوزون تراپی مقعدی تنها به درمان بیماری های مقعد محدود نشده و می تواند برای سم زدایی بدن و درمان بیماری های کبدی نیز مفید باشد. ورید باب (پورت) گاز اوزون را به صورت مستقیم از مجرای گوارش به کبد می رساند.

اوزون تراپی واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
فواید اوزون تراپی واژن

• عفونت های واژن ناشی از ویروس، باکتری یا قارچ
  • درد بدون علت در اطراف یا درون واژن
  • درد لب های واژن
  • درد در حین رابطه جنسی

نحوه عملکرد اوزون تراپی

اوزون تراپی با فعال کردن سیستم ایمنی، فعال سازی مجدد سیستم آنتی اکسیدانی و تحریک متابولیسم٬ اکسیژن تاثیر خود را بر جای می گذارد. این درمان خاصیت ضد عفونی بالایی داشته و به درمان عفونت های ناشی از باکتری، قارچ، مخمر، ویروس و تک یاخته ها کمک می کند.

علاوه بر این موارد، اوزون تراپی در کاهش التهاب نیز بسیار موثر بوده و هدف قرار دادن نواحی در معرض خطر التهاب را ممکن می سازد. بسته به روش اوزون تراپی بیمار از مزایای اختصاصی آن بهره مند می شود.

مزایای اوزون تراپی

یکی از دلایل عمده استفاده از این درمان فعال شدن مکانیسم های خود ترمیمی بدن است. به بیان ساده، اوزون تراپی به بدن این فرصت را می دهد تا خود را بهبود داده و بازسازی کند.

این گزینه درمانی علاوه بر ارتقا فرایند های طبیعی التیام بدن، سلول های غیر طبیعی و عوامل مهاجم خارجی را نیز هدف قرار می دهد. مزایای بسیار زیادی برای این درمان بیان شده که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش التهاب
  • اکسیژن رسانی به عضلات
  • تحریک پاسخ های آنتی اکسیدانی
  • مقابله با عفونت ها
  • بهبود التیام زخم
  • بازسازی اعصاب آسیب دیده
  • غیر فعال سازی ویروس ها، تک یاخته ها و قارچ ها
  • التیام زخم ها
  • درمان فتق دیسک کمر
  • کاهش آسیب کبدی
  • تسکین تاول و آفت های دهان
  • درمان التهاب روده (کولیت)
  • تسکین درد کمر
  • فعال سازی مجدد سیستم آنتی اکسیدان
  • کاهش آسیب روده ای ناشی از شیمی درمانی
  • تسکین بیماری های پوستی همچون اگزما
  • تحریک تولید گلبول های سفید خون
  • افزایش اکسیژن سلول های خونی
  • افزایش انعطاف پذیری گلبول های قرمز خون
  • افزایش دفع رادیکال های آزاد
  • تسریع چرخه کربس و افزایش تولید انرژی

آیا اوزون تراپی خطرناک است؟

نوع درمانی گاز اوزون مولکولی متشکل از سه اتم اکسیژن است که توسط دستگاه های پزشکی مخصوص تولید می شود. این اوزون خالص و عاری از آلاینده ها است. همانطور که قبلا اشاره شد، چندین دهه است که نوع درمانی گاز اوزون به صورت ایمن برای افراد استفاده می شود. بنابرین این

آیا اوزون تراپی واژن دردناک است؟

خیر. هیچ درد و فشار اضافی در این درمان تجربه نخواهد شد. در صورت تجربه ناراحتی یا درد می توان این مساله را با پزشک در میان گذاشت تا فشار گاز را کاهش دهد.

شرایط انجام اوزون تراپی

هزینه اوزون تراپی

هزینه این درمان به روش و تعداد جلسات درمانی و همینطور روش انجام اوزون تراپی بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت با شماره تلفن های مطب دکتر سعیده اسدی تماس بگیرید.

تعداد جلسات درمانی

معمولا تا زمان رفع مشکل بیمار، جلسات درمانی به صورت ۲ تا ۳ بار در هفته انجام می شود.

مدت زمان هر جلسه اوزون تراپی

مدت هر جلسه بین ۵ تا ۱۵ دقیقه است.

منبع:

دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران