تنبلی تخمدان و بارداری | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان

آیا با وجود تنبلی تخمدان میشود باردار شد؟

چاچاقی می تواند یک علامت رایج از ابتلا به تنبلی تخمدان باشد. با این حال، این مورد یک علامت قطعی نبوده و بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری، بدنی با مقدار چربی اندک دارند. متاسفانه، در حدود 50 درصد زنان مبتلا ابتلا به این بیماری هیچ وقت تشخیص داده نمی شود. به همین علت، سندرم تخمدان پلی کیستیک گاهی اوقات قاتل خاموش نامیده می شود.

تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یک اختلال هورمونی است که ۶ تا ۱۵ درصد زنان واقع در سن باروری را به آن مبتلا میشوند. این بیماری با تولید مقادیر زیاد هورمون های مردانه (آندروژن ها) شناخته شده و ابتلا به آن را نمی توان از طریق یک آزمایش خاص تشخیص داد.

تنبلی تخمدان می تواند سبب رشد مو های زائد، بروز آکنه، ایجاد کیست در تخمدان ها و اختلال در چرخه طبیعی قاعدگی شود. تنبلی تخمدان به دلیل دشوار بودن تشخیص آن اغلب در زنان ناشناخته باقی می ماند. علائم این بیماری مختلف بوده و در گروه های مختلفی از زنان بروز می دهند.

علائم تنبلی تخمدان

• بروز کیست هایی همچون زنجیره ای مرواریدی در تخمدان
  • مقاومت به انسولین
  • آکنه، ریزش مو با الگوی مردانه و رشد زیاد مو در اثر تستوسترون بالا
  • سرکوب تخمک گذاری
  • افزایش وزن شدید
  • افزایش وزن در ناحیه کمر
  • پدیدار شدن نواحی تیره و ضخیم بر روی گردن، بازو ها، سینه ها و ران ها
  • بروز اسکین تگ های (منگوله) پوستی در زیر بغل و ناحیه گردن
  • درد لگنی
  • اضطراب و افسردگی

درمان تنبلی تخمدان برای بارداری

زنان مبتلا به تنبلی تخمدان به سختی می توانند باردار شوند. همچنین در صورت باردار شدن، این افراد در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض حین بارداری، زایمان و تولد قرار دارند. احتمال سقط جنین در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان نسبت به زنان دیگر ۳ برابر بیشتر است. به همین دلیل زنان باید درمان تنبلی تخمدان را جدی بگیرند.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری، تولد نوزاد بزرگ و زایمان زودرس در این افراد بالاتر است. این موارد می توانند زایمان طبیعی یا سزارین را با دشواری همراه کنند. با اینکه تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداشته اما مدیریت علائم آن امکان پذیر است. مانند:

• دارو های ضد بارداری
  • اسپیرونولاکتون
  • دیگر دارو های ضد آندروژن

همچنین، پزشکان در کنار دارو های باروری از متفورمین نیز جهت القای تخمک گذاری استفاده می کنند. متفورمین دارویی است که برای کنترل قند خون مصرف می شود.

نکته: در صورت باردار شدن افراد باید مصرف برخی از این دارو ها را قطع کنند. افراد باید به متخصص زنان مراجعه کرده تا یک برنامه درمانی مطابق با نیاز های خود دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: انواع کیست‌ تخمدان: چند نوع کیست تخمدان وجود دارد؟

خطراتی که برای زنان باردار مبتلا به تنبلی تخمدان وجود دارد

ابتلا به تنبلی تخمدان باردار شدن را دشوار می کند. عامل این دشواری را می توان عدم تعادل در مقدار هورمون ها دانست. زنان مبتلا به این سندرم بیشتر مستعد چاقی بوده و جهت باردار شدن نیازمند تکنولوژی های بارداری هستند. همیشه برای مبتلایان به تنبلی تخمدان یک سوال هست که ایا تنبلی تخمدان باعث چاقی میشود؟

یک مطالعه بیان دارد که ۶۰ درصد زنان مبتلا به این سندرم چاق بوده و نزدیک به ۱۴ درصد جهت باردار شدن به تکنولوژی های بارداری نیازمندند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در طول زندگی خود در معرض خطر بالای ابتلا به برخی بیماری ها از جمله موارد زیر هستند:

• مقاومت به انسولین
  • دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • آپنه خواب
  • سرطان آندومتریال

تنبلی تخمدان در زنان باردار می تواند با خطر بالای بروز عوارض همراه باشد. یکی از این عوارض پره اکلامپسی است که یک بیماری خطرناک برای مادر و جنین به شمار می رود. درمان توصیه شده برای رفع علائم، زایمان نوزاد و جفت می باشد.

pcos pregnancy m - آیا با وجود تنبلی تخمدان میشود باردار شد؟
خطر بارداری برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

پزشک بر اساس شدت علائم و سن جنین مزایا و خطرات زمان بارداری را برای مادر بیان می کند. در صورت ابتلا به پره اکلامپسی در حین بارداری، مادر تحت نظارت و مراقبت ویژه ای قرار می گیرد. نگرانی های دیگر شامل دیابت و فشار خون بالای ناشی از بارداری می شوند. ابتلا به دیابت بارداری می تواند به تولد نوزادی بزرگ تر از حد طبیعی و بروز مشکلات متعدد منجر شود.

برای مثال، نوزادان بزرگ از نظر ابتلا به دیستوشی شانه در معرض خطر بالا تری هستند. دیستوشی شانه به وضعیتی گفته می شود که شانه نوزاد در حین زایمان در کانال زایمانی گیر کند. اغلب علائم تنبلی تخمدان را می توان با مراقبت مناسب درمان کرد. در صورت ابتلا به دیابت بارداری امکان دارد جهت کنترل میزان قند خون به مصرف انسولین نیاز باشد.

خطراتی که برای نوزاد در صورت مادر مبتلا به تنبلی تخمدان وجود دارد

متاسفانه، ابتلا به تنبلی تخمدان، دوران بارداری را اندکی دشوارتر می کند. در این شرایط مادر و نوزاد نیازمند مراقبت بیشتری هستند. خطرات احتمالی موجود برای نوزادی که مادری مبتلا به تنبلی تخمدان است شامل موارد زیر است:

• زایمان زودرس
  • بزرگ بودن نسبت به سن بارداری
  • سقط
  • پایین بودن نمره آپگار

تحقیقات بیان دارند در صورتی که نوزاد دختر باشد، تا ۵۰ درصد احتمال دارد که او نیز در آینده به این بیماری ابتلا یابد. زنان مبتلا به این سندرم به دلیل بزرگ تر بودن اندازه جنین، بیش از زنان دیگر تحت عمل جراحی سزارین قرار می گیرند. امکان دارد در حین زایمان و تولد نوزاد عوارض دیگری نیز بروز دهند.

بیشتر بخوانید: سرطان تخمدان چیست؟ علائم و درمان آن

باردار شدن با وجود ابتلا به تنبلی تخمدان

گاهی خانمها تا مدتها متوجه بیماری خود نیستند تا وقتی که تلاش آنها برای بارداری با شکست مواجه میشود. این سندرم گاهی اوقات به صورت پنهان باقی می ماند. در صورتی که فرد پس از یک سال تلاش کردن موفق به بارداری نشود، باید جهت انجام آزمایش به پزشک مراجعه کند.

پزشک می تواند برنامه ای را جهت باردار شدن به فرد ارائه دهد. برخی راهکار ها همچون کاهش وزن، تغذیه سالم و در برخی موارد مصرف دارو می توانند احتمال باردار شدن را افزایش دهند.

pcos pregnancy n - آیا با وجود تنبلی تخمدان میشود باردار شد؟
آیا با وجود تنبلی تخمدان میشود باردار شد

تنبلی تخمدان و شیردهی

در صورت تشخیص ابتلا به تنبلی تخمدان، امکان دارد حتی پس از بارداری نیز نیاز به مدیریت علائم باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است شدت و علائم متفاوت باشند. گاهی اوقات نوسانات هورمونی پس از بارداری و شیردهی علائم را تغییر می دهند.

به همین دلیل، امکان دارد بازگشت به حالت طبیعی مدتی طول بکشد. حتی در صورت مصرف دارو های انسولینی جهت کنترل قند خون، شیردهی در مادران مبتلا به تنبلی تخمدان ایمن است. زنان مبتلا به دیابت بارداری، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده قرار دارند.

شیر دهی می تواند به کاهش این خطر کمک کند. شیردهی مزایای بسیاری برای مادر و نوزاد دارد. زنان می توانند با پرسش و کمک گرفتن از دیگر زنان خانواده یا آشنایان خود تجربه موفقی را در شیردهی برای خود رقم زنند.

توصیه ای برای مبتلایان به تنبلی تخمدان

مهم ترین نکته در زمینه تنبلی تخمدان و بارداری، جدی و واقعی دانستن عوارض است. به همین دلیل، ضروری است که افراد جهت داشتن یک بارداری سالم اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند. افراد باید با پزشک خود مشورت کرده، تمرینات مناسب با بارداری را انجام داده، از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کرده و دارو های خود را به گونه تجویز شده مصرف کنند. تمامی این موارد برای کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک در حین بارداری الزامی هستند.

برگرفته از:

PCOS and Pregnancy