آیا از خشکی واژن رنج میبرید؟

خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟ | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
خشکی واژن چیست؟ علت٬ علائم و درمان خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن (به انگلیسی: Vaginal dryness) نشان دهنده نازک شدن و التهاب دیواره واژن در اثر کاهش هورمون استروژن و یا ابتلا به برخی عفونت ها و بیماری ها است و یکی از مشکلات شایع در هنگام دوران یائسگی و یا بعد از آن در زنان است.

خشکی واژن در هر سنی میتواند رخ دهد و با علائمی همچون سوزش و خارش یا تحریک اندک واژن همراه است. کاهش رطوبت واژن بر روی زندگی زناشویی نیز تاثیر می‌ گذارد.

در حالت طبیعی لایه نازکی از مایع شفاف که توسط واژن ترشح می شود دیواره‌ها آن را لغزنده و مرطوب نگه می‌دارد. هورمون استروژن به وجود این مایع کمک می‌کند و لایه پوششی واژن را سالم، ضخیم و با قابلیت ارتجاعی نگه می ‌دارد.

کم شدن سطح استروژن یکی از عوارض یائسگی است که رطوبت واژن را کاهش می‌ دهد و آن را باریک‌ تر کرده و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می ‌دهد. به این عارضه آتروفی واژن نیز می گویند.

مرطوب بودن واژن برای انجام نزدیکی و لذت بردن از رابطه جنسی ضروری است. زنانی که دچار عارضه خشکی واژن هستند، هنگام نزدیکی متحمل درد و ناراحتی می‌ شوند.

همچنین تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، زایمان، یائسگی، افزایش سن و شیردهی روی میزان و غلظت رطوبت واژن موثر می باشند. خوشبختانه درمان‌ های متعددی برای رفع خشکی واژن وجود دارد که در ادامه اشاره میکنیم.

علت خشکی واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
علل خشکی واژن

علت خشکی واژن

اصلی ترین علت را می توان کاهش سطح هورمون استروژن در بدن دانست؛ که می تواند به دلایلی از جمله:

1. زایمان یا شیردادن
  2. پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای سرطان
  3. جراحی جهت برداشتن تخمدان ها
  4. مصرف داروهای ضد استروژن که برای درمان فیبروئیدهای رحم یا اندومتریوز تجویز می شوند
  5. یائسگی
  6. مصرف مواد مخدر

از دیگر علل خشکی واژن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سندروم شوگرن یا (نشانگان شوگرن Sjögren’s syndrome) که یک اختلال خود ایمنی است که به سلول های تولید کننده رطوبت در بدن حمله می کند.
  2. آلرژی و مصرف داروهای سرماخوردگی (داروهای سرما خوردگی حاوی آنتی هیستامین هستند که می توانند باعث ایجاد خشکی در مخاطات بدن گردند).
  3. مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی (از عوارض این دارو ها می تواند خشکی برخی غشاهای مخاطی در بدن باشد).
  4. دوش واژینال (شسشوی واژن با برخی مواد).
  5. عدم ارتباط عاطفی و نوازش قبل از شروع نزدیکی.
  6. استرس و اضطراب و مشکلات روحی
    (استرس باعث مشکلات بسیاری می شود؛ خشکی واژن نیز یکی از این مشکلات است. استرس میل جنسی را نیز کاهش می دهد. زمانی که استرس از بین برود، کاهش میل جنسی و خشکی واژن نیز برطرف می شوند.)
  7. حساسیت به مواد موجود در کاندوم
  8. استفاده از دستمال توالت معطر
  9. استفاده از دئودورانت ها

علائم خشکی واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
علائم خشکی واژن

• احساس خارش در قسمت های پایین واژن
  • سوزش شدید
  • درد همراه با خونریزی به علت خشکی واژن هنگام دخول
  • تکرر ادرار و نیاز فوری به دفع ادرار
  • التهاب و عفونت مجرای ادراری (به صورت مکرر)
  • ترشحات واژن

[🔗 بیشتر بخوانید: انواع ترشحات واژن چگونه است؟]

روش تشخیص خشکی واژن

همان طور که در بالا علائم خشکی واژن را ذکر کردیم، هر گاه فردی این علائم را در خود مشاهده کرد بهتر است که به پزشک متخصص حتما رجوع کند.

شرح حال و معاینه:

پزشک پرسش‌ هایی در رابطه با سابقه مشکلات خانم، مدت زمان ابتلاء وی به علایم خشکی واژن، و شرایط تشدید کننده این اختلال را مطرح می‎کند.

پس از این پزشک به معاینه واژن و لگن شما می پردازد.

تست پاپ اسمیر

برای بررسی دیوارۀ واژن یا گردن واژن (سرویکس) و انجام تست پاپ اسمیر پزشک ممکن است به نمونه‎گیری از واژن اقدام کند.

آزمایش

– آزمایش ادرار یا آزمایشات هورمونی نیز شاید مورد نیاز باشند.

درمان خشکی واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
درمان خشکی واژن

رایج‎ ترین درمانی که برای خشکی واژن بر اثر کمبود میزان استروژن استفاده می شود:

۱- درمان با استروژن موضعی

این درمان باعث جایگزینی آن مقدار از هورمونی می شود که دیگر در بدن تولید نمی ‎شود.

درمانی که گفته شد، کمک می‎کند تا علایم واژینال کاهش پیدا کنند.

اکثر خانم ها یکی از سه شیوه زیر را برای دریافت استروژن واژینال مورد استفاده قرار می‎ دهند:

• حلقه (استرینگ):

خود خانم یا پزشک متخصص ایشان این حلقۀ نرم و انعطاف ‌پذیر را به داخل واژن فرو می‎ برد تا جریان ملایم و مداومی از استروژن به صورت مستقیم به بافت ‎های واژن برسد.

حلقۀ مورد استفاده هر سه ماه یک بار تعویض می‎ گردد.

• قرص (واژیفم):

زنان از یک اپلیکاتور یک بار مصرف برای گذاشتن یک قرص به داخل واژن در هر روز برای دو هفته اول درمان استفاده می‎کنند.

سپس همین کار به میزان دو بار در هفته انجام می‎شود تا زمانی که دیگر نیازی به استفاده از درمان وجود نداشته باشد.

• کرم استروژن واژینال (استریس، پریمارین):

پماد برای درمان خشکی واژن که حاوی استروژن و یا فاقد آن باشد در داروخانه ها موجود است٬ اما چیزی که اینجا مدنظر ماست پمادهای حاوی استروژن است.

– زنان می‎توانند با استفاده از یک اپلیکاتور کرم را به درون واژن خود پخش کنند

– معمولا این کار یک بارتا دو بار در طول هفته انجام می ‎شود

– پس از آن بر حسب دستورالعمل پزشک متخصص این روند برای مدت یک تا سه هفته قطع می ‎گردد

– تمامی فرآورده‎های استروژن می‎توانند عوارض جانبی مانند خونریزی از واژن و درد سینه ها به همراه داشته باشند

معمولا استروژن موضعی در موارد زیر تجویز نمی گردد:

– خانم مبتلا به سرطان پستان به ویژه اگر در حال حاضر از مهار کننده اروماتاز استفاده کند

– اگر خانم دارای سابقه ابتلا به سرطان اندومتریوز باشد

– اگر خانم دچار خونریزی واژن باشد که علت آن هنوزمشخص نشده باشد

– اگر خانم حامله باشد یا در دوران شیردهی از سینه ها قرار داشته باشد

گاهی علت خشکی واژن در خانم های جوان میتواند یکی از موارد بالا باشد.

در رابطه با اثرات طولانی مدت استفاده از استروژن موضعی هنوز مطالعات کافی در دست نیست، اما متخصصان استفاده از آن را ایمن تلقی می ‎کنند.

۲- استفاده از لیزر مونالیزا تاچ:

امروزه استفاده از آن مرسوم شده و اثرات خوبی در پی داشته است.

[🔗 بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن لیزر جوانسازی مونالیزا تاچ ]

۳- استفاده از مرطوب کننده یا لوبریکانت واژن

قبل از دخول٬ هنگامیکه تحریک پذیری اتفاق افتاده، از این مرطوب کننده‌ های بر پایه آب استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که استفاده از دستمال های معطر٬ دوش واژینال و … نه تنها کمکی به مرطوب شدن واژن نمیکنند بلکه میتوانند ناحیه واژن را ملتهب کنند.

۴- یک راه درمان خشکی واژن هنگام دخول٬ داشتن رابطه جنسی مرتب است.

دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان٬ زایمان و نازایی | فلوشیپ زیبایی زنان
مطالب آموزش پزشکی زنان با دکتر سعیده اسدی