آیا جوش واژن خطرناک است؟

جوش واژن چیست؟

جوش های واژن برآمدگی هایی متورم و پر از چرک هستند که در زیر پوست ناحیه واژن به وجود می آیند. این جوش های قرمز ملتهب ناحیه تناسلی می توانند در بیرون از واژن، در ناحیه عانه (شرمگاهی) یا بر روی لب های واژن پدیدار شوند. جوش در واژن و یا جوش های اطراف کلیتوریس معمولا در اثر یک فولیکول مو فشرده شده بوجود می آیند و یا هنگامی که به عفونتی ابتلا شده باشید.

این جوش ها ابتدا به صورت برآمدگی هایی کوچک و قرمز رنگ بوده که با گذشت چند روز به نقاطی متورم، دردناک و دارای چرک هایی به رنگ سفید یا زرد تبدیل می شوند. در صورت ابتلا به ضایعاتی در ناحیه واژن و عدم اطمینان از ماهیت آن باید به پزشک مراجعه کرد. جوش در واژن اغلب اوقات نگران کننده نبوده و اکثر آن ها ظرف مدت ۱ تا ۲ هفته رفع می شوند.

با این حال، امکان دارد برخی از جوش ها نیاز به درمان داشته باشند. درمان می تواند منجر به

• رفع سریع جوش
  • تسکین درد
  • کاهش عفونت
    کمک کند. در موارد شدیدتر
  • پزشک با هدف تخلیه عفونت، جوش ها را سوراخ کرده یا برش می دهد.

انواع جوش واژن

درماتیت تماسی

به انگلیسی: Contact dermatitis
درماتیت٬ به پوست ملتهب٬ قرمز و گاه همراه خارش گفته میشود. معمولا جوش در واژن به علت درماتیت تماسی بوجود میایند. ممکن است پوست واژینال در تماس با چیزی قرار گرفته باشد که به آن حساسیت داده و درماتیت تماسی رخ دهد: مثلا حساسیت به

• برخی شوینده ها٬ صابون و کف حمام بخصوص صابون های معطر
  • دستمال مرطوب زنانه، دئودورانت ها، لوسیون ها، پودرها یا عطرها
  • تامپون یا پدهای بهداشتی (بخصوص از نوع معطر)
  • دوش واژینال
  • ژل های اسپرم کش، کاندوم ها، روان کننده های واژن یا داروهای موضعی تحریک کننده جنسی
  • پمادهای موضعی خصوصا وقتی پزشک تجویز نکرده باشد
  • شوینده های لباس

غیر از موارد ذکر شده٬ گاهی پوست به دلایل فاکتورهای طبیعی دچار التهاب میشود مانند:

• تعریق
  • ترشحات واژن
  • ادرار
  • مایع منی
  • هرگونه سوزش پوستی می تواند منجر به ایجاد جوش در واژن شود.
جوش واژن چیست؟ راههای درمان | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
جوش واژن بر اثر فولیکولیت

فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو)

به انگلیسی: Folliculitis
جوش واژن ممکن است بخاطر عفونت فولیکول مو بخاطر باکتری ها ایجاد شود. شیو کردن و اصلاح موهای ناحیه تناسلی٬ یکی از علل احتمالی آن است.
هنگامی که موهای پوست از داخل فولیکول شروع به رشد می کند، به جای اینکه از پوست خارج شود به عقب فر میخورند و موجب تحریک شدگی و التهاب پوست میشود.

همچنین زبری تیغ به روی پوستهای حساس نیز می تواند مشکلات پوستی زیر را ایجاد کند مثل:

• تیغ سوختگی (سوختن پوست بر اثر تیزی تیغ)
  • دانه های برجسته
  • تاول زدن
  • جوش ها

هیدرآدنیت چرکی

به انگلیسی Hidradenitis suppurativa یا HS که به آن آکنه نیز میگویند یک بیماری مزمن غدد عرق پوست است. این بیماری معمولا در قسمتهای چین دار بدن مثل زیر بغل (هیدرانیت زیر بغل) ایجاد میشود و موجب ضایعات جوش مانند در بدن، از جمله ناحیه ولور می گردد. علت این بیماری التهابی نادر خیلی مشخص نیست.

مولوسکوم کانتوژیوزوم

به انگلیسی Molluscum contagiosum یا زگیل آبکی که یک عفونت ویروسی است که می تواند در هر مکانی از بدن از جمله دستگاه تناسلی ایجاد جوش کند. درمان همیشه لازم نیست، اما می توان آن را با داروهای موضعی یا خوراکی درمان کرد. در صورت لزوم، پزشک شما می تواند جوش ها را نیز خارج کند.

کیست بارتولن

برخی ضایعات پوستی ممکن است شبیه به یک جوش بوده اما در واقع کیست، زگیل یا زوائدی دیگر باشند. از جمله این موارد می توان به کیست بارتولن اشاره کرد.
 کیست های بارتولن معمولا در نزدیکی یک سمت مجرای واژن پدیدار می شوند. در صورتی که این کیست ها ظرف مدت چند روز رفع نشده یا دردناک شوند باید به پزشک مراجعه کرد. کیست ها بزرگ را می توان تخلیه کرد.

در مورد جراحی کیست بارتولن اینجا بخوانید

آیا ترکاندن جوش روی واژن خطرناک است؟

در حالت کلی هیچ گونه جوشی را نباید ترکاند زیرا میتواند باعث گسترش باکتری ها در ناحیه زیر پوست شده و منجر به عفونت گردد. با ترکاندن جوش٬ این ناحیه از پوست بسیار تحریک پذیر و ملتهب میشود و میتواند وضعیت جوش را بدتر کند.
جوش هایی که در ناحیه تناسلی قرار دارد احتمالا خود به خود پاره میشود. اما با ویزیت پزشک میتوانید از بروز عفونت جلوگیری کنید.

درمان جوش واژن

جوش هایی که در اثر تحریک های اندک به وجود آمده اند معمولا به صورت خود به خودی رفع می شوند. در صورت رفع نشدن یا بدتر شدن این موارد باید به پزشک مراجعه کرد. دارو های موضعی می توانند جوش های واژن ناشی از درماتیت تماسی را درمان کنند.

در صورت ابتلا به درماتیت تماسی، باید علت آن را بررسی کرد. برای انجام این کار افراد باید از مصرف تمامی محصولات مربوط به ناحیه تناسلی خودداری کرده و با مصرف مجدد یک به یک آن ها عامل درماتیت را شناسایی کنند.

با یافتن عوامل بروز درماتیت تماسی می توان از تماس با آن ها در آینده اجتناب کرد. جوش های ناشی از مو های زیر پوستی در این ناحیه معمولا به صورت خود به خودی رفع می شوند. تشخیص و درمان اولیه جوش های ناشی از هیدرآدنیت چرکی می تواند از بدتر شدن آن ها جلوگیری کند.

در صورتی که جوش روی واژن به صورت خود به خودی رفع نشوند، پزشک می تواند دارو های خوراکی یا موضعی را برای فرد تجویز کند. در صورت عدم آگاهی از علت جوش های خود باید مصرف دارو های بدون نسخه را متوقف و به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی جوش واژن

با اینکه اغلب جوش روی واژن ظرف مدت چند روز تا چند هفته رفع می شوند اما با انجام این درمان های خانگی می توان به تسکین علائم و سرعت بخشی به فرایند بهبود کمک کرد.
قبل از لمس جوش ها یا نواحی اطراف آن ها باید دست های خود را به خوبی شسته و از آب گرم و صابون استفاده کرد.

انجام ندادن این مرحله با خطر وارد کردن باکتری های بیشتر به جوش همراه بوده و می تواند عفونت را تشدید کند. همچنین، پس از انجام درمان نیز باید دست های خود را شستشو داد تا از انتشار باکتری ها به دیگر نواحی بدن جلوگیری شود.

۱- از سوراخ کردن یا ترکاندن جوش ها اجتناب کنید
افراد باید در مقابل وسوسه سوراخ کردن یا ترکاندن جوش های خود مقاومت کنند. انجام این موارد منجر به آزاد شدن باکتری ها و انتشار عفونت می شود. همچنین، ممکن است درد و حساسیت به لمس در این نواحی تشدید شود.

فشار دادن جوش واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
عوارض فشار دادن جوش واژن

۲- کمپرس گرم اعمال کنید
یک پارچه را در آب گرم فرو برده و پس از بیرون آوردن فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. کمپرس را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بر روی جوش قرار دهید. این فرایند را تا زمان رفع کامل جوش ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید. گرمای ناشی از کمپرس به افزایش جریان خون در این ناحیه کمک کرده و در نتیجه آن گلبول های سفید خون می توانند با عفونت باقی مانده مقابله کنند.

۳- در مدت التیام جوش ها از لباس های آزاد استفاده کنید
یکی از رایج ترین عوامل بروز جوش ها لباس های تنگی هستند که سبب ایجاد سایش و مالش در پوست حساس ناحیه شرمگاهی می شوند. افراد باید تا زمان رفع شدن جوش اطراف واژن از لباس های آزاد استفاده کنند. همچنین، پس از ورزش کردن باید لباس های زیر خود را با لباس هایی خشک و تمیز عوض کرد.

۴- استفاده از پماد
پماد وازلین (پترولیوم) می تواند به محافظت در برابر ساییدگی ناشی از شلوار و لباس زیر کمک کند. همچنین، در صورت ترکیدن جوش باید جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت های دیگر از پماد های آنتی بیوتیک استفاده کرد. از جمله این پماد ها می توان به ترکیبی از باسیتراسین، نئومایسین و پولی میکسین B (نئوسپورین) اشاره کرد.

۵- از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید
امکان دارد مصرف مسکن های بدون نسخه برای تسکین درد و التهاب ناشی از جوش ها مورد نیاز باشند. افراد می توانند مسکن هایی همچون استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (آدویل) را طبق راهنمای دارویی آن ها مصرف کنند.
در صورتی که این درمان های خانگی مفید نبوده یا جوش ها ظرف مدت ۲ هفته رفع نشوند باید به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه شود.

مدت زمان بهبود جوش اطراف واژن چقدر است؟

جوش اطراف واژن معمولا ظرف مدت ۱ تا ۲ هفته رفع می شوند. در حالی که برخی جوش ها به مرور کوچک و محو می شوند، برخی دیگر قبل از رفع شدن ابتدا ترکیده و تخلیه می شوند. در صورت ترکیدن جوش آن ناحیه را به طور کامل تمیز کرده و یک گاز استریل یا بانداژ چسبی بر روی آن اعمال کنید.

ناحیه جوش را تمیز نگه داشته و پانسمان را به صورت روزانه تعویض کنید. دست ها باید قبل و بعد از تعویض پانسمان شسته شوند. بروز یک جوش احتمال بروز جوش های دیگر را بیشتر نمی کند. با این حال، برخی عوامل خطر می توانند سبب شوند که یک جوش بروز جوش های دیگر را رقم بزند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سایش و اصطکاک ناشی از لباس های تنگ
  • بروز مو های زیر پوستی در اثر تراشیدن مو ها
  • عفونت های استافیلوکوکی

از آنجایی که امکان دارد بروز جوش های واژن ناشی از یک علت زمینه ای باشند مراجعه به پزشک به افراد توصیه می شود. درمان علت اصلی جوش واژن می تواند از بروز جوش های بیشتر در آینده پیشگیری کند.

چه وقت برای جوش واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی علائم بیانگر نیاز به دریافت درمان پزشکی هستند که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

• لرز و عرق سرد
  • رشد سریع یک برآمدگی
  • احساس درد شدید در یک برآمدگی
  • وجود یک برآمدگی به پهنای بیش از ۵ سانتی متر
  • بروز جوش بر روی صورت
  • محو نشدن جوش پس از ۲ هفته
  • بازگشت یک جوش یا ابتلا به جوش های متعدد

در صورتی که درمان های خانگی بر جوش واژن موثر نباشند پزشک دو گزینه درمانی را برای فرد تجویز می کند. این دو گزینه عبارتند از:

1. سوراخ کردن و تخلیه جوش:

در صورتی که جوش بسیار بزرگ یا دردناک باشد، پزشک جهت تخلیه چرک و مایعات، آن را برش داده یا سوراخ می کند.
    پزشک جهت انجام این کار از ابزار های استریل استفاده می کند بنابراین افراد نباید این کار را در خانه انجام دهند. جوش هایی که به عفونت های شدید ابتلا دارند ممکن است به بیش از یک بار تخلیه شدن نیاز داشته باشند.

2. دارو های آنتی بیوتیک:

امکان دارد جهت پیشگیری از بروز جوش های جدید ناشی از عفونت های شدید یا عود کننده به مصرف دارو های آنتی بیوتیک نیاز باشد. همچنین، پزشک با هدف پیشگیری از بروز یک عفونت ثانویه، پس از تخلیه کردن جوش روی واژن این دارو ها را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

منبع: https://www.healthline.com/

دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران