درمان زگیل تناسلی

آنچه باید در مورد زگیل تناسلی بدانید:

زگیل (وارت) تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (به انگلیسی: Genital Warts) یکی از شایع‌ ترین انواع عفونت‌ های مقاربتی می‌باشند که هم مردان و هم زنان را درگیر میکند٬ اما درصد ابتلای آن در زنان بیشتر از مردان است. به صورت کلی افراد بالغ که دارای رابطه جنسی هستند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
همانطور که نام بیماری پیداست، زگیل تناسلی، شبیه جوش ناحیه تناسلی و به رنگ گوشت و یا شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی و مقعد هستند.

در بیشتر موارد این زگیل‌ها آنقدر کوچک هستند که دیده نمی‌شوند. زگیل (وارت) تناسلی در نتیجه آلوده شدن با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود.

نکته: ویروس های پاپیلومای انسانی یا موجب بروز زگیل های تناسلی می‌شوند، یا منجر به ابتلای سرطان میگردد.

چه کسانی بیشتر در معرض زگیل تناسلی هستند؟

کسانیکه

• کمتر از ۳۰ سال سن دارند
  • سیگاری هستند
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • فرزندانی که هنگام زایمان از واژن آلوده به ویروس دنیا آمده اند

زگیل تناسلی در زنان

در زنان زگیل تناسلی خفیف در نواحی زیر ظاهر میشود:

• فرج
  • دیواره‌های واژن
  • ناحیه بین آلت تناسلی
  • مقعد
  • گردنه رحم

زگیل تناسلی در مردان

در مردان این زگیل ها

• دور آلت تناسلی
  • روی کیسه بیضه
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • کشاله ران
    ظاهر می‌شوند.

نکته مهم: زگیل تناسلی در دهان و یا روی زبان افرادیکه رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته‌اند، میتواند ظاهر شوند.

علائم زگیل تناسلی:

• زائده های متورم کوچک
  • توسی رنگ یا به رنگ پوست
  • ازدحام چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می‌دهند
  • خارش
  • درد و ناراحتی
  • و خونریزی
  • سوزش
  • گاهی زگیل های تناسلی آنقدر کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های کوچک خود را نشان می‌دهند.

علت زگیل تناسلی (اچ پی وی)

علت بروز وارت ژنیتال hpv یک ویروس است. انواع خاصی از این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر از آنها باعث تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم و سرطان دهانه رحم می شوند.

راههای انتقال زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی می تواند از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی محسوب می شوند.

عوارض زگیل تناسلی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم: زگیل تناسلی میتواند باعث بروز بیماری های جدی تری شود:

• منجر به سرطان های ناحیه تناسلی مانند سرطان رحم٬ سرطان دهان و گلو شود
  • ممکن است برای خانم باردار مشکلاتی را حین ادرار کردن و زایمان طبیعی ایجاد کند. زیرا باعث کم شدن استحکام بافت واژن میشود.

تشخیص زگیل تناسلی

دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی با معاینه بالینی و مشاهده ناحیه تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل (وارت) تناسلی را تشخیص دهد.

ممکن است پزشک در مورد علائم شما و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان با تست پاپ اسمیر

• خود خانم متوجه زگیل شود
  • چکاپ دوره ای و تشخیص توسط پزشک متخصص

اکیدا توصیه میکنیم که خانمها جهت حفظ سلامتی خود٬ چکاپ های دوره ای نزد متخصص زنان داشته باشند تا از شیوع گسترده زگیل یا احتمال شروع هر بیماری دیگری در این ناحیه جلوگیری کنند.

پزشک متخصص زنان در درمان زگیل تناسلی تست پاپ اسمیر انجام میدهد:

• نمونه ای از بافت رحم را برمیدارد
  • نمونه به پاتوبیولوژی ارسال میشود برای تشخیص بیشتر

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر٬ غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش تشخیص ویروس HPV را تجویز می کند.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان از طریق نمونه برداری

در مورد آقایان نیز با نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه برای اطمینان از وجود یا عدم وجود ویروس اچ پی وی٬ اقدام به تشخیص بیماری میکند.
نکته مهم اینست که آقایان نیز مانند خانمها نیاز دارند که چکاپ های روتین داشته باشند تا از ابتلا به بیماری های احتمالی سرطان جلوگیری کنند.

درمان زگیل تناسلی

۱- درمان زگیل تناسلی با پودوفیلین

پودوفیلین یک ترکیب شیمیایی است که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل تناسلی که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

۲- درمان زگیل تناسلی به کمک لیزر

لیزر٬ نور شدید و متمرکزی است که استفاده های کاربردی زیادی در پزشکی دارد. استفاده از لیزر در درمان وارت ژنیتال در مواقعی که زگیل های گسترده و مقاومی وجود دارد استفاده میشود.

۳ – درمان زگیل تناسلی با استفاده از کوتر

کوتر٬ دستگاهی است که با استفاده از جریان الکتریکی برق کار میکند. شیوه کار به این شکل است که ضایعات زگیل را میسوزاند٬ اما دارای معایبی هم هست:
– گاه زگیل عود میکند
– گاهی جای زگیل٬ جای سوختگی و تخریب باقی میماند

۴- جراحی برای از بین بردن زگیل تناسلی

در این روش٬ پزشک با بی حسی موضعی اقدام به جراحی سراپایی زگیل ها میکند.

۵- درمان زگیل تناسلی با ایمی گومید

پماد ایمی گومید راه دیگری برای درمان است که به علت اثر ضعیفش خیلی در درمان موثر نیست. شیوه کار آن از طریق تحریک سیستم ایمنی است.

۶- درمان زگیل تناسلی به کمک کرایوتراپی (کرایوسرجری)

کرایوسرجری یعنی انجماد با نیتروژن مایع٬ که برامدگی های زگیل را از بین میبرد و باعث تشکیل پوست جدید در ناحیه میشود.

• در یک جلسه و در برخی ۱۰-۵ دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد
  • باعث پخش زگیل (وارت) تناسلی نمی شود
  • معمولا نیاز به تکرار درمان ندارد
  • از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد
  • سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر است.

پزشک با توجه به نوع زگیل و گستردگی آن و شرایط بیمار بهترین روش مناسب را برای درمان زگیل به کار میبرد.

راههای پیشگیری از زگیل تناسلی (وارت ژنیتال)

۱- پیشگیری بهتر از درمان است

سعی کنید از رفتارهای پرخطر جنسی اجتناب نمایید تا آلوده به ویروس HIV نشوید.

۲- استفاده از کاندوم

ابتلا به ویروس زگیل تناسلی را کاهش میدهد اما قطعی نیست.

۳- واکسن گارداسیل

این واکسن فقط برای افراد غیر مبتلا توصیه می گردد پس از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق واکسن گاردافیل برای درمان زگیل تناسلی بی فایده است.

بهترین زمان برای تزریق این واکسن٬ در دوران کودکی و قبل از شروع رابطه جنسی است.

تزریق واکسن در دختران تا ۲۶ سال (جهت جلوگیری از آلودگی به ویروس HPV ) و در مردان تا ۲۱ سالگی است٬ اما برخی تحقیقات تا ۴۵ سالگی را نیز توصیه میکنند.

۴- مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هر گونه برجستگی گوشتی در پوست ناحیه تناسلی بخصوص بعد از رفتار پرخطر جنسی

۵- پرهیز از دستکاری و کندن

از دستکاری و کندن هر گونه ضایعه پوستی آلت
تناسلی بدون معاینه پزشک خودداری کنید.

۶- عدم استفاده از تیغ در صورت ابتلا به ویروس تناسلی

در صورت ابتلا به ویروس تناسلی جهت اصلاح موی منطقه آلت تناسلی به هیچوجه از تیغ شیو استفاده نکنید چرا که باعث منتشر شدن زگیل ها می گردد.

استفاده از موبرهای شیمیایی و ماشین بهترین روش دفع موهای زائد منطقه تناسلی است.

اقدامات قبل و بعد از فریز و کرایو درمانی

١- قبل از کرایو شما پماد بی حس کننده به زگیل ها می زنید تا ان ها را بی حس کند.

٢- بهتر است جهت رویت همه زگیل ها موهای منطقه با کرم های موبر ٢۴ ساعت قبل پاکسازی شود.

٣- زمان کرایو بسته به تعداد زگیل است، ولی به طور متوسط کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد.

۴- بعد از کرایو سوزش مختصر قابل تحمل خواهید داشت که بلافاصله ازبین می رود.

۵- بعد از کرایو تراپی هر ١٢ ساعت پماد التیام دهنده باید به محل مالیده شود.

۶- می توانید استحمام کنید و منطقه را با صابون بشویبد.

۷- بهتر است تا التیام زخم ها موقع نزدیکی از کاندوم استفاده شود.

۸- در طول یک هفته وارت های کرایو شده سیاه رنگ شده و میریزند از کندن آنها اجتناب نمایید.
دکتر اسدی٬ دکتر زنان متخصص زگیل ناحیه تناسلی در درمان زگیل تناسلی یکی از روشهای فوق را بسته به نوع زگیل انجام میدهند.

خدمات زیبایی واژن در مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان و فلوشیپ زیبایی زنان در شرق تهران
جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.

genital wart back - درمان زگیل تناسلی

سوالات متداول درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی٬‌ برچستگی های پوستی سفیدی هستند که گاهی شبیه گل گلم دیده میشوند. هر برآمدگی ای زگیل تناسلی نیست.

زگیل تناسلی در زنان و مردان | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
زگیل تناسلی در زنان و مردان

بسته به نوع HPV، ویروس می تواند سالها در بدن بماند. در بیشتر موارد ، بدن می تواند پادتنهایی علیه ویروس تولید کرده و ویروس را طی یک تا دو سال پاک کند. بیشتر سویه های HPV بدون درمان به طور دائم از بین می روند.

اما گاهی هم خلاص شدن از شر زگیل ها ممکن نیست. این بخاطر این است که زگیل های تناسلی فقط علائم HPV هستند که ممکن است برای بعضی از افراد به یک عفونت مزمن و مادام العمر تبدیل شود.

در این صورت ممکن است زگیل ها خود به خود از بین بروند یا بزرگتر و بیشتر شوند. اگر زگیل بدون درمان بمانند ممکن است مشکلی برای بدن پیش نیاید اما در صورت درمان٬‌ باعث کاهش انتقال آن به سایر افراد میشود. ضمن اینکه زگیل ها احساس ناخوشایند و ظاهر بدی دارند.

بیشتر عفونت های HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند به خودی خود از بین می روند و ماندگاری آنها از مدت چند ماه تا دو سال طول میکشد.
موضوعی که وجود دارد این است که حتی اگر زگیل های تناسلی بدون درمان از بین بروند، اما هنوز هم ممکن است ویروس در بدن باقی مانده بماند. در صورت عدم درمان، زگیل های تناسلی می توانند بسیار بزرگ و در خوشه های بزرگ رشد کنند.

زگیل های تناسلی در اثر HPV ایجاد می شوند که یک ویروس پاپیلومای انسانی است. برخی از انواع ویروس HPV ٬ منجر به سرطان میشوند اما شامل همه ویروس ها نیست. زگیل های تناسلی در بین انسانها خیلی رایج است و قابل درمان است.

بله با تست پاپ اسمیر میتوان تشخیص داد.
ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود می تواند نتایج غیرطبیعی در پاپ اسمیر ایجاد کند.
سپس تست HPV DNA مشخص تر میکند که آیا کدام نوع HPV پرخطر را دارید.

جهت اطلاع از هزینه درمان زگیل تناسلی با تلفن های مطب تماس بگیرید.

شماره مطب: ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸

جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.