درمان تبخال تناسلی

آنچه باید در مورد تبخال تناسلی بدانید:

تبخال چیست؟

تبخال به انگلیسی: Herpes است که در فارسی نیز گاهی بجای تبخال از واژه هرپس استفاده میکنیم. برخی از ویژگی های تبخال:

🔻 تبخال یک بیماری ویروسی است که به به شکل آبله های کوچک دردناک هستند، که حالت زخم های کم عمق به خود می گیرد و بعد زخم شده و سپس التیام می یابد.

🔺 اولین بروز تبخال معمولاً وخیم تر است و ممکن است دو هفته طول بکشد. برخی دوباره به آن مبتلا نمیشوند.

🔻 معمولاً عود مجدد آن خفیف تر بوده و میتواند به خاطر فشار روحی و درمان ناقص و ناکامل بیماری باشد.

🔺 با آنکه درد زایل می شود، ولی ویروس برای همیشه در بدن ماندگار می شود.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی (به انگلیسی: Herpes Genital) یک بیماری منتقله جنسی است، این بیماری باعث بروز زخم های هرپسی در ناحیه ژنیتال می شود که تاول های بسیار دردناکی هستند.

این تاول ها ممکن است بترکند و مایع داخل آن ها به خارج راه پیدا کند. حدود ۱۶ درصد از خانم ها بین سنین ۱۴ تا ۴۹ سال این بیماری را دارند.

تبخال تناسلی بیماری بسیار شایعی محسوب می شود و اغلب افراد از مبتلا شدن به آن احساس شرم و یا ترس می کنند.

علت بروز هرپس تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس HSV میتواند باعث هرپس تناسلی شود:

۱- HSV یا ویروس هرپس سیمپلکس تایپ یک که معمولاً باعث زخم های سرد می شود.

۲- HSV یا ویروس هرپس سیمپلکس تایپ دو که اغلب باعث هرپس تناسلی می شود.

ویروس از طریق غشای مخاطی وارد بدن فرد میشود. غشای مخاطی لایه نازکی است که روی ورودی های بدن مانند دهان، بینی و واژن را می پوشاند.

وقتی ویروس وارد بدن بیمار می شود؛ با سلول های بدن یکی می شود، سپس در سلول های اعصاب لگن ماندگار می گردد.

ویروس ها به سرعت تکثیر می شوند و به راحتی با محیط خود سازگار میگردند، بنابراین درمان آنها بسیار مشکل است.

HSV-1 و HSV-2 در مایعات بدن فرد عفونی شامل موارد زیر یافت می شوند:

• بزاق
  • مایع منی
  • ترشحات واژن

نحوه انتقال ویروس تبخال

• با تماس پوست با پوست با فرد مبتلا به ویروس مانند بوسیدن و فعالیت های جنسی مخصوصا آمیزش از طریق دهان
  • اگر فرد مبتلایی که زخم دارد و زخم های خود را لمس کند و بلافاصله قسمت های دیگر بدن خود را لمس کند امکان دارد که ویروس به ناحیه دیگری از بدن نیز سرایت یابد.
  • خانم هایی که در اواخر ماه های بارداری خود مبتلا به نوع فعال بیماری می شوند؛ می توانند ویروس را در حین زایمان طبیعی به فرزند خود انتقال دهند.

علائم هرپس تناسلی

ظهور تبخال ها به عنوان طغیان بیماری است. اولین طغیان ۲ روز بعد از تماس با ویروس یا حتی تا ۳۰ روز بعد رخ می دهد (به طور متوسط ۶ روز).

• تبخال تناسلی در مردان٬ روی آلت تناسلی یا باسن (نزدیک و اطراف مقعد) است.
  • تبخال تناسلی در زنان٬ اطراف یا نزدیک واژن، مقعد و باسن است.

اما در ناحیه های دیگری از بدن نیز ظاهر میشود٬ مانند:
در دهان یا لب ها، صورت و هرجای دیگری که با محل های عفونی تماس داشته است ایجاد شود.

علائم و نشانه ها در افراد مختلف متفاوت و با شدت های متغییری بروز می یابد. برخی افراد ممکن است به دلیل بروز بسیار ملایم بیماری حتی متوجه ابتلای خود به این ویروس نشوند. برخی دیگر نیز تا سالیان دراز بیماری را نشان نمی دهند.

ظهور علائم تبخال به شکل زیر است:

• شروع به خارش، احساس سوزن سوزن شدن٬قبل از ظهور تبخال ها.
  • تبخال ها ممکن است زخمی شوند و مایع داخل آنها به خارج نشت کند.
  • بعد از یک هفته از طغیان بیماری ممکن است روی زخم ها کبره (پوسته) ببندد.
  • غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند. غدد لنفاوی بر علیه عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند.
  • در ضمن فرد ممکن است دچار سر درد، بدن درد و تب شود.

ظهور علائم تبخال ممکن است با علامت های زیر همراه باشد:

• تب و علائم شبه آنفولانزا
  • حالت تهوع یا احساس ضعف و بی حالی
  • دردهای عضلانی
  • ادرار دردناک
  • احساس سوزش یا خارش در منطقه ای که تاول ها می خواهند ظاهر شوند.

علائم تبخال در نوزاد

نوزادی که از طریق زایمان طبیعی و مادر آلوده به هرپس به دنیا آمده است٬ ممکن است شامل زخم هایی در صورت، بدن و ناحیه تناسلی باشد.

نوزادانی که با تبخال تناسلی متولد می شوند ممکن است عوارض خیلی شدیدی را نشان بدهند مانند:

• کوری
  • مشکلات مغزی
  • مرگ

بنابراین بسیار مهم است که اگر فرد حامله ای که مبتلا به هرپس تناسلی است پزشک خود را در جریان بگذارد تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از ابتلای نوزاد صورت بگیرد و ترجیحاً به جای زایمان طبیعی نوزاد از طریق سزارین به دنیا بیاید.

تشخیص تبخال تناسلی

• مشاهده زخم و تبخال
  • آزمایش برای تشخیص قطعی

در آزمایش خون ویروس هرپس سیمپلکس قبل از طغیان بیماری قابل تشخیص است.

نکته مهم: اگر با فرد آلوده ای تماس داشته اید قبل از ظهور علائم به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان تبخال تناسلی

درمان می تواند طغیانهای بیماری را کاهش دهد ولی هرگز نمیتواند بدن بیمار را از شر ویروس HSV کاملاً نجات دهد.

داروها:

داروهای ضد ویروس میتوانند سرعت بهبود ضایعات و درد آنها را کاهش دهند.

دارو می تواند قبل از ظهور طغیان در مرحله خارش و سایر علائم استفاده شود.

حتی در بیمارانی که طغیان را پشت سر گذاشته اند استفاده از دارو خطر طغیان های بعدی را کاهش می دهد.

مراقبت خانگی

هنگام استحمام باید از شوینده های ملایم استفاده شود.

محل عفونی باید تمیز و خشک نگهداری شود.

استفاده از وان آب گرم در تسکین درد ضایعات کمک کننده است.

لباس های آزاد پنبه ای در ناحیه عفونی باید پوشیده شود تا احساس ناخوشایند و درد کمتر شود.

چطور خطر ابتلا به تبخال تناسلی را کاهش دهیم؟

فردی که به تبخال تناسلی مبتلا می شود ، هنگام تماس جنسی باید از کاندوم استفاده کند تا این ویروس ها را به شریک جنسی خود انتقال ندهد.

هیچ درمان قطعی برای ویروس ها وجود ندارد و فقط عوارض و علائم بیماری درمان می شود.

طغیانها در شرایط استرس های روحی یا فیزیکی، بیماری یا خستگی، ضربه به ناحیه تناسلی، تغییرات هورمونی (مانند یائسگی )، قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش مانند سولاریوم ممکن است عود کنند.

• ایجاد سبک زندگی سالم
  • به کار بردن رژیم غذایی خوب
  • داشتن خواب و استراحت کافی
  • تمرین و ورزش
  • و کاهش استرس ممکن است به کاهش ابتلای این بیماری کمک کند.
  • استفاده از روان کننده آبپایه در هنگام آمیزش جنسی میتواند به کاهش خارش و اذیت پوستی که میتواند باعث تحریک شیوع در برخی مردم شود کمک کند.

عواملی که باعث فعال شدن ویروس تبخال در بدن میشوند

• مالیدن یا ضربه خوردن به ناحیه تناسلی
  • استرس
  • تغییرهای هورمونی (مانند یائسگی)
  • قرارگرفتن در معرض نور فرابنفش (مانند تخت های برنزه کننده)
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف شده (مانند شیمی درمانی، HIV)

عوارض تبخال

تبخال به ندرت دارای عوارض است، اما در برخی افراد به ویژه کسانی که دارای سیستمهای ایمنی ضعیفی هستند، مانند افراد مبتلا به HIV ممکن است برای مبارزه با این ویروس مشکل داشته باشند.

و در ناحیه چشم، انگشتان، مفاصل، گلو، روده بزرگ، کبد، شش ها یا مغز دچار عفونت ثانوی شوند.

نکته مهم: اگر باردار هستید و شما یا شریک جنسیتان دارای سابقه تبخال هستید٬ لازم است که پزشک خود را در جریان گذاشته تا اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس به کودک را انجام دهد.

این حالت به احتمال زیاد هنگامی روی میدهد که مادر در سه ماه سوم بارداری مبتلا به نخستین شیوع مقدماتی شود.

تبخال میتواند برای کودک عوارض شدیدی، از جمله مرگ داشته باشد.

زنانی که قبل از بارداری تبخال تناسلی دارند احتمال خیلی کمی دارد که آن را به نوزادشان منتقل کنند.

خدمات زیبایی واژن در مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان و فلوشیپ زیبایی زنان در شرق تهران
جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.

herpes back - درمان تبخال تناسلی

سوالات متداول درباره تبخال تناسلی

مصرف بلند مدت استروژن امروزه مورد بحث و اختلاف است، اما گروه هایی هستند که کلا منع مصرف استروژن دارند شامل:

• خانم های مبتلا به سرطان پستان و سرطان اندومتر رحم می باشند.
  • خانم هایی که خونریزی توجیه نشده دارند یا دفع لخته یا سابقه ی آن را دارند.
  • خانم هایی که در حال حاضر بیماری کبدی فعال دارند یا مدت هاست که مبتلا می باشند.

در یائسگی٬ استروژن کمتری در بدن تولید میشود. این کاهش منجر به خشکی واژن و نازک تر شدن دیواره های واژن می شود. این به این معنی است که بدن به طور طبیعی روغن کمتری در دهانه رحم خود تولید می کند.

جهت اطلاع از هزینه های درمان خشکی واژن با روش های لیزر٬ کربوکسی تراپی و اوزون تراپی با تلفن های مطب تماس بگیرید.

شماره مطب: ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸

جهت مشاوره٬ با مطب تماس بگیرید.