آیا کیست بارتولن باعث نازایی میشود؟

کیست بارتولن و بارداری

غده بارتولن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران

غده بارتولن چیست؟

غدد بارتولن (به انگلیسی: Bartholin’s gland) دو اندام کوچک می باشند (در حد و اندازه یک عدس یا نخود ) که در زیر پوست در دو طرف ناحیه تناسلی زنان قرار گرفته اند.

موقعیت قرارگیری این غده ها در دهانه واژن در موقعیت عقربه های ساعت ۴ و ۸ هستند. (اگر دهانه واژن را مثل یک ساعت در نظر بگیریم) این غدد در هر دو طرف چروکیدگی پوست (لب‌های آلت تناسلی) قرار دارند و واژن و رحم را در بر می گیرند.

اکثر اوقات این غدد قابل احساس و لمس یا دیدن نیستند. وظیفه غدد بارتولن ساخت مقداری مایع مخصوص است که موجب مرطوب شدن قسمت خارجی آلت تناسلی یا فرج می ‌شود و هنگام تحریک جنسی این مایع، به راحتی و رطوبت داشتن واژن در موقع رابطه جنسی کمک می نماید.

[🔗 بیشتر بخوانید: اگر از خشکی واژن رنج میبرید٬ این مقاله را بخوانید. ]

این مایع از لوله‌های کوچکی که نزدیک قسمت باز واژن قرار دارند به بیرون ترشح می شوند. این لوله‌ها، که کانال‌های بارتولن نام دارند اگر مسدود شوند موجب تجمع مایع در غدد می‌ شود.

بیماری های غدد بارتولن کدامند؟

• عفونت غده بارتولن (بارتولنیت)
  • آبسه بارتولن
  • کیست بارتولن

حال ببینیم که آیا کیست بارتولن روی باروری زنان تأثیر می گذارد یا خیر.

آیا کیست غده بارتولین بر باروری زنان تاثیر میگذارد؟

همانطور که گفتیم٬ کیست بارتولن یکی از بیماری های غده بارتولن است. کیست های بارتولن غالباً کوچک هستند و می توانند به اندازه یک نخود یا به اندازه یک تکه سنگ مرمر کوچک باشند.
برخی از کیست های بارتولن بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی دیگر از کیست های بارتولن٬ کمی پیچیده تر هستند و همین ها هستند که علائم اصلی را نشان می دهند و قطعاً به درمان نیاز دارند.

عفونت، تورم یا مخاط غلیظ می تواند مجاری را مسدود کند و باعث ایجاد کیست شود که ممکن است بعد از مقاربت بزرگتر نیز گردد. همچنین بیماریهای مقاربتی یا STD ممکن است یکی دیگر از دلایل عفونت مجرای غده بارتولین باشد.

به طور کلی، کیست ممکن است علائمی نداشته باشد، اما در موارد پیچیده، فرد ممکن است دارای علائم زیر باشد:

• احساس توده بدون درد در ناحیه ولووا
  • قرمزی یا تورم
  • مشکل در نشستن، راه رفتن یا رابطه جنسی
  • تب و لرز
  • زهکشی از کیست

با وجود مسئله جدی کیست بارتولن، متخصصان با تجربه می گویند که کیست غده بارتولین در باروری یک زن اختلالی ایجاد نمیکند.

با وجود اینکه کیست بارتولن یک عفونت نیست، اما می تواند باعث ایجاد ناراحتی در فعالیت های روزانه یا در حین نزدیکی شود. با وجود این، غده بارتولن در حاملگی دخالتی ندارد. در مقابل، در صورتی که یک زن باردار مبتلا به کیست بارتولین باشد، بسته به شدت مشکل، نیاز به درمان فوری دارد.

از آنجایی که ناحیه تناسلی جریان خون زیادی دارد، احتمال خونریزی از رگهای این ناحیه وجود دارد، از این رو پزشکان ترجیح می دهند که درمان کیست را تا زمان زایمان به تأخیر بیندازد.

اما در مواقعی که کیست بزرگ است، باید هرچه سریع تر برداشته شود تا یک حاملگی ایمن و بی خطر داشته باشیم و یا منجر به به زایمان زودرس نشود.

علائم عفونت غدد بارتولن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران

علائم عفونت غدد بارتولن

پیشگیری از کیست بارتولین

برای حفظ زندگی سالم، باید اقدامات پیشگیرانه خاصی را دنبال کرد.

• داشتن یک رابطه جنسی بی خطر به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن مثلاً کلامیدیا، سوزاک و سایر عفونتهای باکتریایی که دلیل اصلی کیست غده بارتولین است.
  • انجام غربالگری مهم است و باید برای معاینات منظم عفونت های واژن انجام شود.
  • تمرکز بر بهداشت شخصی. با استفاده از محصولات مختلف، واژن خود را تمیز نگه دارید.

تشخیص کیست بارتولن

یک زن احتمالاً وقتی که از نظر جنسی فعال است، بیشتر به کیست بارتولین مبتلا می شود، هنوز باردار نیست یا فقط یک بارداری داشته است. باید فوراً به پزشک مراجعه کند در صورتیکه:

• کیست حتی بعد از درمان با آب داغ به طور مداوم بزرگ می شود.
  • کیست دردناک است
  • شما درد غیرقابل تحمل دارید.
  • مشکل در راه رفتن، نشستن یا مقاربت دردناک
  • بروز تب
  • اولین قدم در تشخیص کیست بارتولین معاینه لگن یا انجام بیوپسی است.

درمان کیست بارتولن

درمان با آب

این یکی از اصلی ترین روشهای درمانی است که می توان بارها و بارها در روز به مدت ۴-۳ بار در روز انجام داد.
نشستن در لگن آب گرم که به پاره شدن کیست آلوده و تخلیه آن کمک خواهد کرد.

عمل جراحی

در مورد کیست های بزرگ، جراحی ضروری است. در جراحی، برش کوچکی بر روی کیست انجام می شود و موجب تخلیه آن میشود. یک سوند لاستیکی برای مدت حداقل ۶ هفته روی آن قرار میگیرد و ثابت میشود.

[جراحی غده بارتولن در مطب دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان]

درمان با کمک آنتی بیوتیک

این یک بخش مهم از درمان است که به منظور درمان عفونت داخلی انجام میشود.

مارسوپیالیزیشن (marsupialization)

این یک روش جراحی است که در آن با یک برش بر آبسه یا کیست٬ یک حفره ساخته می شود و باز می ماند تا مایع جمع شده بتواند آزادانه تخلیه شود. مشکل کیست های بارتولین می تواند واقعاً ناامید کننده باشد زیرا علائم در وهله اول قابل مشاهده نیست و ثانیا، مبارزه با ناراحتی در زندگی روزمره بسیار ناامید کننده است.

بنابراین، لازم است با تشخیص به موقع، بررسی این مشکل انجام شود. کیست ها مشکلی در باروری یا بارداری ایجاد نمی کنند. با این حال، تشخیص روتین یک ضرورت برای حل این مسئله است.

برگرفته از:

دکترسعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران