گاز واژن چیست | دکتر سعیده اسدی متخصص زنان

گاز واژن چیست، چرا باد واژن ایجاد می‌شود و آیا درمان دارد؟

گاز واژن، نفخ واژینال یا کویفینگ زمانی است که گاز را از واژن خود دفع می‌کنید. صدایی که می‌شنوید هوای به دام افتاده‌ای است که از واژن خارج می شود. این رخداد معمولا بی ضرر است و در اثر رابطه جنسی، ورزش یا ضعف عضلات کف لگن ایجاد می‌شود. البته در موارد نادر، نشانه فیستول واژن است.

گاز واژن (Vaginal Gas) چیست؟

گاز واژن زمانی است که گاز از واژن عبور می‌کند. این رخداد زمانی اتفاق می‌افتد که واژن هوای محبوس شده داخل خود را آزاد می‌کند. چنین اتفاقی یک عملکرد غیرارادی بدن است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید. هنگامی که هوا خارج می‌شود، صدایی شبیه نفخ از رکتوم ایجاد می‌کند. در حالی که چنین اتفاقی ممکن است برای افراد خجالت‌آور باشد، باید بدانید که بسیار رایج و معمولا بی ضرر است. با این حال، اگر با سایر علائم جدی‌تر رخ دهد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

علائم گاز واژن چیست؟

علامت اصلی گاز واژن، شنیدن و احساس خروج هوا از واژن است، شبیه به شنیدن صدای خروج باد از راست روده خواهد بود. حتی ممکن است قبل از خروج گاز در واژن خود احساس کنید که گاز به دام افتاده است. یک queef فقط چند ثانیه طول می‌کشد. برخلاف گاز روده، گاز واژن بو نمی‌دهد، زیرا به سیستم گوارش مربوط نیست.

دلایل ایجاد گاز واژن چیست؟

هوا به طرق مختلف داخل کانال واژن حبس می‌شود. کانال واژن (یا کانال تولد) ناحیه عضلانی داخل بدن است که در آن تامپون را در طول قاعدگی قرار می‌دهند. هوای حبس شده جایی برای خروج ندارد – صدایی که می شنوید هوای بیرون رانده شدن از واژن است.

عوامل متعددی باعث می‌شود که هوا داخل واژن به دام بیفتد. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

فعالیت‌های جنسی

رابطه جنسی یکی از بزرگ‌ترین علل گازهای واژن است. هنگامی که آلت تناسلی، اسباب بازی جنسی یا انگشت به داخل و خارج واژن حرکت می کند، هوا می‌تواند به داخل فشار وارد آورد. هنگامی که از واژن خارج می‌شود، هوا آزاد خواهد شد. گاز واژن در موقعیت‌های خاص یا زمانی که در حین رابطه جنسی تغییر وضعیت می‌دهید بیشتر اتفاق می‌افتد.

استفاده از تامپون

مانند رابطه جنسی، فشار دادن تامپون یا کاپ قاعدگی به داخل واژن در طول قاعدگی ممکن است هوا را وارد کانال واژن کند. وقتی تامپون یا کاپ را بردارید، هوا خارج می‌شود و صدای queef را می‌شنوید.

ضعف عضلات کف لگن

یائسگی، زایمان و سایر علل اختلال عملکرد کف لگن، شانس افراد را برای نفخ واژن افزایش می‌دهد، زیرا عضلات کف لگن را ضعیف می کنند.

معاینات واژینال

خروج گاز از واژن در طول معاینه لگن معمول است. هنگامی که پزشک یک اسپکولوم را در واژن وارد می‌کند، این اجازه را می‌دهد تا هوا وارد شود. اسپکولوم دستگاهی برای دیدن داخل واژن است.

فیستول واژن

فیستول سوراخی است بین کانال واژن و اندام‌های ادراری یا گوارشی (مانند مثانه یا روده). فیستول‌های واژن معمولا نتیجه تروما، جراحی یا سایر بیماری‌ها هستند. به غیر از گاز واژن، علائم فیستول واژینال شامل ترشح ادرار، ادرار بدبو و بی‌اختیاری مدفوع است. گاز خارج شده از فیستول واژن مانند گاز روده بد بو میباشد.

حرکات بدنی

یوگا، ورزش و سایر حرکات مانند دویدن می‌توانند باعث گیر افتادن هوا داخل واژن شوند؛ زیرا واژن در طول این فعالیت‌ها کمی باز یا کشیده می‌شود.

اگر هوا به طور تصادفی وارد واژن شود، خوب است. شما نباید عمدا هوا را به واژن فشار دهید یا باد کنید، زیرا می‌تواند باعث گیر افتادن هوا در رگ‌های خونی شود (آمبولی هوا).

آیا گاز واژن می‌تواند باعث درد شود؟

گاز به دام افتاده داخل واژن معمولا باعث درد نمی‌شود. در صورت وجود درد، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند فیستول واژن باشد. اگر در واژن خود احساس درد می‌کنید یا علائم فیستول واژینال را دارید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا او بررسی کند.

درمان گاز واژن چیست؟

نفخ واژینال یا نفخ شکم طبیعی و شایع است. نیازی به درمان ندارد، زیرا در بیشتر موارد فعالیت جنسی یا ورزش باعث آن می‌شود. خودداری یا کاهش این فعالیت‌ها یا تغییر پوزیشن در رابطه جنسی تنها راه درمان گاز واژن است.

از آنجایی که ضعف عضلات کف لگن یکی دیگر از علل شایع گاز واژن است، تمرینات قدرتی برای کمک به تقویت و سفت کردن عضلات لگن ممکن است به کاهش دفعات گاز واژن کمک کند. بهترین راه برای انجام این کار انجام تمریناتی مانند کگل یا کار با یک فیزیوتراپیست متخصص در درمان کف لگن است. برای انجام کگل، ماهیچه‌هایی را که برای توقف ادرار استفاده می‌کنید، منقبض کرده یا به مدت 10 ثانیه چندین بار در روز نگه دارید.

چگونه می‌توانم از گاز واژن جلوگیری کنم؟

گاز واژن یک اتفاق طبیعی است و شما نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید. با این حال، فعالیت‌های خاصی مانند رابطه جنسی، ورزش یا زایمان می‌تواند باعث شود که گاز واژن بیشتر اتفاق بیفتد. پرهیز از فعالیت‌ها یا موقعیت‌های جنسی که باعث می‌شود بیشتر شما را به این حالت درآورد نیز ممکن است کمک کند.

اگر گاز مزمن واژن باعث درد یا مختل کردن زندگی شما شود، احتمال دارد پزشک بهداشتی شما بتواند کمک کند. در موارد نادر، گاز واژن نشانه یک بیماری زمینه‌ای است.

چه زمانی یک پزشک باید گاز واژن را درمان کند؟

خروج گاز از واژن به خصوص در حین یا بعد از فعالیت جنسی رایج است. این طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال، اگر به طور منظم گاز از واژن خود دفع می‌کنید و به رابطه جنسی ربطی ندارد، ممکن است زمان تماس با متخصص زنان فرا رسیده باشد. آن‌ها می‌توانند معاینه لگنی را انجام دهند تا بررسی کنند که آیا یک بیماری زمینه‌ای، مانند فیستول واژن، باعث ایجاد گاز واژن شما می‌شود یا خیر.

معمولا گاز واژن به دلیل شل بودن عضلات کف لگن و واژن است، یکی از انجام کارهای موثر آر اف واژینال است.

کلام پایانی درباره گاز واژن

گاز واژن یک عملکرد عجیب بدن است که معمولا هیچ خطری برای سلامتی ندارد. گاز واژن در حالی که برای گروهی از افراد ناراحت کننده است، معمولا جای نگرانی ندارد و بسیار رایج است. امکان دارد در حین رابطه جنسی و ورزش، گاز از واژن خارج شود. ضعیف بودن کف لگن پس از زایمان و بارداری نیز می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. در موارد نادر، گاز واژن به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند فیستول ایجاد می‌شود. اگر درد و سایر علائم جدی همراه با گاز واژن را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید.