بعد از لابیاپلاستی چه عارضه ای عادی نیست؟

عمل لابیاپلاستی٬ یک جراحی امن و بی خطر است. اما مانند هر عمل دیگری دارای عوارضی است که برخی از این عوارض طبیعی و برخی غیر عادی است. که در این متن به مهمترین عارضه ها اشاره میکنیم.

خونریزی بعد از لابیاپلاستی

معمولا خانمها در بین قاعدگی ها٬ لکه بینی هایی را تجربه میکنند اما لکه بینی پس از عمل لابیاپلاستی مربوط به لکه بینی قاعدگی نیست و ناشی از بریدگی جای عمل است. بهتر است که از پد بهداشتی استفاده کنید و نگران نباشید این موضوع طبیعی است. اما اگر خونریزی خیلی شدید یا مداوم باشد باید با پزشک در میان گذاشته شود.
در خونریزی شدید عوامل مختلفی تاثیر دارند. مانند هر عمل دیگری٬ اگر جای بخیه های جراحی باز شود٬ خونریزی رخ میدهد.

فشار روی بخیه ها

فشار بر روی بخیه ها مهمترین علت خونریزی است.
برای اینکه از فشار روی بخیه ها جلوگیری کنیم رعایت موارد زیر ضروری است.

دستکاری کردن جای عمل

گاهی وسواس خانمها برای دیدن نتیجه عمل٬ تقارن لابیاها و غیره٬ باعث فشار روی بخیه ها شده و آماده خونریزی میشوند.

پوشش دوران نقاهت لابیاپلاستی

قبلا در مقاله مراقبت های پس از عمل لابیاپلاستی در مورد پوشش توضیح دادیم که لباس زیر و شلواری که استفاده میکنید باید آزاد و رها باشد و هیچگونه فشاری به ناحیه عمل وارد نکند

فعالیتهای فیزیکی

هر گونه فشاری که بر ناحیه واژن به هر طریقی که وارد کنید موجب باز شدن بخیه ها میشود. این فعالیتها میتواند ورزش سنگین باشد یا حتی دویدن٬ بلند کردن اشیاء سنگین و …

یبوست

یکی از مهمترین مواردی که به واژن فشار طبیعی وارد میکند یبوست است. در حالت عادی این فشار قابل تحمل است اما زمانیکه لابیاپلاستی انجام داده اید٬ یبوست علاوه بر ایجاد درد در ناحیه عمل٬ موجب باز شدن بخیه ها نیز میشود. راه حل این موضوع مشخص است٬ مصرف زیاد مایعات و مواد غذایی فیبردار و در صورت لزوم استفاده از ملین ها

بی مهارتی پزشک در بخیه زدن

یکی از مهمترین مواردی که باید قبل از عمل لابیاپلاستی در نظر بگیرید٬ پزشک و جراح متبحر است که در زمینه عمل های زیبایی واژن تخصص داشته باشد. گاهی بیمارانی به مطب مراجعه میکنند که در اثر بی مهارتی پزشک٬ دچار مشکلات مختلفی از جمله خونریزی٬ عدم تقارن خیلی واضح٬ کوتاه شدن زیاد لابیاها و غیره … شده اند.
بخیه های اشتباه هنگام عمل لابیاپلاستی یکی از این اشتباهات پزشک بی تجربه است که موجب خونریزی پس از عمل میشود.

داروهای مصرفی بیمار

همانطور که قبلا در مورد اقدامات قبل از عمل لابیاپلاستی توضیح دادیم٬ بیمار باید قبل از عمل٬ شرح کاملی از داروهایی که در حال حاضر مصرف میکند و یا میکرده است به پزشک اطلاعات کافی دهد. گاهی مصرف برخی داروها مانند آسپرین میتواند عمل را با مشکل خونریزی روبرو کند.
همچنین داروهایی که پزشک برای بهبود جای زخم تجویز میکند باید به موقع مصرف شوند تا احتمال خونریزی کاهش یابد.

تورم بعد از لابیاپلاستی

پس از عمل٬ تورم در ناحیه عمل شده اتفاقی طبیعی است که در روزهای و هفته های اول رخ میدهد. طی ۳-۲ روز به اوج خود میرسد و در هفته های بعدی به تدریج فروکش میکند
به کمک کمپرس سرد میتوانید از تورم و التهاب عمل کم کنید. کمپرس سرد باید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در هر ساعت باشد. مدت طولانی استفاده از کمپرس سرد میتوانند به پوست واژن صدمه بزند. اگر تورم جای عمل با تب بالای بدن همراه باشد باید با پزشک در میان گذاشته شود.

ترشح بعد از لابیاپلاستی

ممکن است ترشح بعد از لابیاپلاستی با ترشح واژن اشتباه گرفته شود. این ترشح مربوط به بخیه هاست و ربطی به واژن ندارد. مراقب رنگ و بوی ترشح باشید. اگر بوی بد قابل توجه و رنگ زرد یا سبز پیدا کرد با پزشک خود تماس بگیرید

درد بعد از عمل لابیاپلاستی | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران
درد بعد از عمل لابیاپلاستی

بعد از عمل٬ درد و حساسیت ناحیه واژن یک اتفاق طبیعی است. واژن دارای پایانه های عصبی زیادی است و زمانی که عمل روی آن انجام میشود درد ایجاد شده و برای مدتی ادامه دارد. پزشک برای کاهش درد٬‌داروهای مسکن تجویز میکند. این علائم پس از مدتی از بین میرود اما اگر درد رو به افزایش باشد و احتمالا با علائم دیگری چون تب یا ترشحات زرد رنگ همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید

خارش بعد از عمل لابیا

خارش بعد از لابیاپلاستی در هفته اول شایع است و خارش در فرایند بهبودی عمل است. اما اگر خارش شدید شود و ادامه دار باشد میتواند نشانه عفونت مخمر یا باکتریایی باشد و یا یک واکنش آلژیک به یک دارو. یعنی ممکن است به دارویی حساسیت دارید. در این شرایط با پزشک خود تماس بگیرید

عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی

مانند هر عمل دیگری٬ ممکن است عفونت ایجاد شود. احتمال عفونت با رعایت کامل مراقبت های پس از عمل و انتخاب پزشک مناسب تا حد قابل توجهی میتواند کاهش پیدا کند. معمولا پزشکان برای جلوگیری از احتمال عفونت٬ داروهای آنتی بیوتیک تجویز میکنند.
از علائم عفونت: تب و لرز٬ قرمزی٬ تورم دردناک٬ خونریزی بیش از حد یا هرگونه ترشح بد بو و زرد از محل برش های جراحی.

جای زخم بعد از لابیاپلاستی

معمولا جراحان از بخیه های قابل جذب برای عمل استفاده میکنند که معمولا طی ۴-۳ هفته از بین میروند. اغلب جای زخم در چین و چروک های بافت لابیا مینور پنهان میشود به شکلی که قابل دیدن نیست.

بی حسی واژن بعد از لابیاپلاستی

واژن تا مدتی پس از دچار بی حسی است. این بی حسی کاملا موقتی است و پس از مدتی از بین میرود

محدودیت فعالیت های فیزیکی بعد از عمل لابیاپلاستی

• عمل لابیاپلاستی٬ عملی تهاجمی و سخت نیست و بیمار پس از یک هفته میتواند به فعالیت های کار خود برگردید. اما فعالیتهای فیزیکی مانند ورزش٬ رابطه جنسی تا بهبودی کامل واژن محدودیت هایی دارد.
  • استحمام با آب ولرم انجام شود و تا بهبودی کامل جای بخیه ها از آب داغ پرهیز کنید
  • نداشتن رابطه جنسی شاید سخت باشد اما لازم است که تا ۶ هفته از مقاربت دوری کنید. این به این معنی است که هیچگونه فشار٬ ماساژی روی واژن صورت نگیرد.
  • هنگام پریودی بعد از لابیاپلاستی از پد بهداشتی بجای کاپ قاعدگی و تامپون استفاده کنید.

سخن آخر:

عمل لابیاپلاستی مانند هر عمل دیگری به استراحت کافی و مراقبت نیاز دارد. سعی کنید مرخصی خود را جوری تنظیم کنید که با تعطیلات آخر هفته همراه شده و بتوانید یک دوره استراحت داشته باشید.

دکترسعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران