دکتر سیده سعیده اسدی

رابطه مقعدی | سکس مقعدی

این مقاله مورد تایید خانم دکتر اسدی می‌باشد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رابطه مقعدی و مضرات آن برای زن و مرد

رابطه مقعدی (anal sex) به معنای قرار دادن آلت تناسلی، انگشتان یا جسم خارجی در مقعد برای لذت جنسی است. به‌‌طور‌ کلی اگر رابطه جنسی مقعدی به صورت محافظت شده انجام شود، خطری در پی ندارد. با‌این‌حال، این نوع رابطه ضررهایی دارد که ممکن است در رابطه جنسی واژینال وجود نداشته باشد. این مقاله برخی از مضراتی را که آنال سکس برای زن و مرد به همراه دارد، مورد بررسی قرار می‌دهد.

1. شقاق یا پارگی مقعد

بافت مقعد انعطاف‌پذیر نیست و قابلیت کشسانی ندارد. در نتیجه، قرار دادن آلت تناسلی در مقعد ممکن است سبب پارگی مقعد یا شقاق شود. علاوه‌بر این، رابطه مقعدی می‌تواند سبب تضعیف عضلات مقعد شده و درد شدیدی را در هنگام دفع ایجاد کند.

2. افزایش خطر فیستول یا پارگی روده

در واژن سلول‌هایی وجود دارد که سبب ایجاد روان‌کننده می‌شوند. اما، این سلول‌ها در مقعد وجود ندارد. از‌طرف‌دیگر پوشش واژن بسیار ضخیم‌تر از پوشش راست روده است. بنابراین، به دلیل فقدان روانکاری در پوشش مقعد و راست روده، احتمال پارگی این قسمت‌ها در اثر اصطکاک وجود دارد.

گاهی اوقات، این پارگی آنقدر بزرگ است که از روده به قسمت‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد که در اصطلاح علمی به آن فیستول می‌گویند. فیستول از لحاظ پزشکی یک موقعیت اورژانسی است؛ زیرا سبب راه یافتن باکتری‌ها به دیگر نقاط بدن و ایجاد عفونت می‌شود.

3. بی اختیاری مدفوع و ناتوانی در کنترل حرکات روده

کارشناسان پزشکی بر این باورند که رابطه مقعدی سبب کشیدگی طولانی مدت راست روده می‌شود و ممکن است باعث ناتوانی در کنترل حرکات روده شود. بنابراین، می‌توان گفت که بی‌اختیاری مدفوع و رابطه جنسی مقعدی با یکدیگر مرتبط هستند.

اسفنکتر مقعد عضله‌ای است که به نگه داشتن مدفوع در داخل روده کمک می‌کند. آنال سکس می‌تواند منجر به ضعف یا آسیب دیدن این عضله شود و مشکلاتی مانند بی‌اختیاری مدفوع را بوجود آورد. درست مانند واژن، اسفنکتر مقعد را نیز می‌توان با تمرینات کگل تقویت کرد.

مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی یکی از عوارض رابطه مقعدی است.

بیشتر بخوانید: رعایت بهداشت جنسی بعد از نزدیکی

4. تحریک بواسیر یا هموروئید

هموروئید قسمتی از رگ‌‌های خونی داخل و خارج راست روده است که باعث خارش، خونریزی خفیف و گاهی درد می‌شود. در‌حالی‌که هموروئید می‌تواند بسیار ناخوشایند و دردناک باشد. اما، به‌راحتی قابل درمان و پیشگیری است.

معمولا رابطه جنسی مقعدی باعث ایجاد هموروئید نمی‌شود، مگر این‌که فرد قبلا به این عارضه مبتلا شده باشد. اما، این نوع رابطه جنسی می‌تواند سبب تشدید بواسیر در افراد شود و مشکلات بیشتری را برای آن‌ها ایجاد کند.

5. افزایش خطر ابتلا به سرطان مقعد

اگر رابطه جنسی مقعدی به طور مکرر انجام شود، شانس ابتلا به سرطان مقعد را در شریک جنسی شما افزایش می‌دهد. چراکه انجام این عمل می‌تواند سبب انتقال HIV(ویروس مسئول سرطان مقعد) شود.

6. عفونت باکتریایی

از آن‌جایی‌که مقعد محلی برای نگه‌داری و دفع مدفوع است می‌تواند مکان مناسبی برای رشد و پرورش باکتری‌ها باشد. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که از طریق باکتری‌های شریک زندگی خود آلوده شوید. همچنین اگر مقاربت واژینال بلافاصله پس از رابطه مقعدی اتفاق بیفتد، شریک زندگی شما تحت تاثیر باکتری‌های مقعد قرار می‌گیرد. از‌طرف‌دیگر ورود باکتری از مقعد به واژن می‌تواند سبب عفونت ادراری یا ایجاد مشکلات جدی‌تر شود.

7. خطر انتقال بیماری های مقاربتی

مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی کشنده از جمله HIV از دیگر عوارض رابطه جنسی مقعدی برای مرد و زن است. حتی اگر در حین سکس مقعدی از کاندوم استفاده می‌کنید، باز هم شانس ابتلا و پیشرفت بیماری‌های مقاربتی (STD) در شما زیاد است.

از‌طرف‌دیگر به دلیل شکننده بودن بافت‌های مقعد، این خطر وجود دارد که عفونت‌های مقاربتی وارد جریان خون طرفین رابطه شود. چراکه رکتوم روان‌کننده خود را تولید نمی‌کند و پوست بسیار حساسی دارد. بنابراین، می‌تواند به‌راحتی پاره شده و انتقال یا ابتلا به عفونت را آسان‌تر کند. برخی از عفونت‌هایی که می‌تواند از طریق آنال سکس منتقل شود عبارتند از :

  • اچ‌آی‌وی(HIV)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • ویروس‌های هپاتیت
  • سیفلیس
  • سوزاک
  • هرپس سیمپلکس
  • کلامیدیا
  • زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی مردان

8. پروستاتیت

پروستاتیت التهاب غده پروستات است که می‌تواند ناشی از عفونت یا باکتری باشد. برخی از علائم این عارضه احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار و مشاهده خون در ادرار یا منی است. پروستاتیت دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها عفونت‌هایی است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. بنابراین، داشتن رابطه مقعدی بدون استفاده از کاندوم می‌تواند یکی از دلایل ابتلا مردان به پروستاتیت باشد.

آنال سکس محافظت نشده می‌تواند منجر به بارداری شود

آیا رابطه مقعدی باعث حاملگی می‌شود؟

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک اسپرم زنده که در منی وجود دارد، به یک تخمک بالغ در رحم یا لوله فالوپ وصل شود. بنابراین، نمی‌توان از طریق رابطه جنسی مقعدی باردار شد. با‌این‌حال آنال سکس محافظت نشده می‌تواند منجر به بارداری شود؛ زیرا احتمال نفوذ مایع منی از مقعد به داخل واژن وجود دارد.

سکس مقعدی در دوران بارداری

رابطه مقعدی در دوران بارداری به دلایل زیادی ایمن در نظر گرفته نمی‌شود. بارداری ممکن است باعث ایجاد بواسیر شود که سکس مقعدی را دردناک می‌کند. علاوه‌بر این آنال سکس می‌تواند سبب التهاب، پارگی بواسیر و خونریزی مقعد شود. از‌طرف‌دیگر این نوع رابطه جنسی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌تواند عوارضی بسیار جدی برای جنین در حال رشد ایجاد کند.

چگونه از عوارض رابطه مقعدی جلوگیری کنیم؟

همانند رابطه جنسی واژینال، سکس مقعدی محافظت نشده نیز می‌تواند باعث گسترش بیماری‌های مقاربتی ‌شود. استفاده از کاندوم به جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند. همچنین می‌توان از روان‌کننده‌ها برای جلوگیری از آسیب به پوست و کاهش پارگی‌های ناشی از اصطکاک استفاده کرد. بهتر است از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید؛ زیرا روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن می‌تواند به کاندوم آسیب برساند.

کلام آخر

داشتن رابطه جنسی ایمن می‌تواند به سلامت جنسی شما و همسرتان کمک کند. اما، رابطه مقعدی نسبت به دیگر انواع رابطه جنسی خطر بیشتری برای انتشار بیماری‌های مقاربتی دارد. چراکه پوشش مقعد نازک است و آن را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می‌کند.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ زیبایی زنان

در مطب دکتر سعیده اسدی، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای درمانی، زیبایی و ترمیمی زنان به متقاضیان گرامی ارائه شود.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *