شستشوی واژن با دوش واژینال | مزایا و مضرات آن

شستشوی واژن با دوش واژینال

در این مطلب سعی داریم در رابطه با دوش واژینال و مزایا و معایب و مضرات آن صحبت کنیم و سعی کنیم اطلاعات درست و شفافی در رابطه با آن بدانیم و به شنیده های جسته و گریخته ای که از افراد یا در صفحات مجازی می شویم و می بینیم اکتفا نکنیم.

دوش واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان در شرق تهران

دوش واژینال چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست به شست و شو، یا به اصلاح تمیز کردن واژن توسط وسیله ای که مایع تمیزکننده (مخلوط سرکه با آب ولرم) را به داخل واژن می فرستد (وسیله ای که دارای یک پمپ و یک لوله است)، دوش واژن می گویند.

بسیاری از خانم ها (مخصوصا خانم هایی که وسواس دارند) به دلایل متنوعی به این شیوه روی می آورند.

• عده ای تصور می کنند که بهترین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع ترشحات واژن است
  • عده ای تصور می کنند که پس از نزدیکی می توانند با دوش واژن مانع بارداری شوند
  • برخی دیگر باقی مانده های خون و ترشحات را پس از عادت ماهیانه از بین می برند
  • یا فکر می کنند این کار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از راه جنسی، موثر است.

اما اگر بطور ساده تر گفته باشیم دوش واژن در موارد زیر بکار میرود:

• در درمان التهاب واژن ناشی از کاندیدا، تریکوموناس
  • التهاب غیر اختصاصی یا عفونت های مرکب واژن
  • شستشوی واژن قبل از عمل جراحی
  • برای شستشوی معمول واژن

مزایا و محاسن استفاده از دوش واژن چیست؟

در قسمت بالاتر ذکر شد که بسیاری از خانم ها مخصوصا خانم هایی که وسواس های شست و شو دارند به این روش تمایل بیشتری نشان می دهند، ولی در رابطه با دوش واژن، تصورات نادرست بسیاری وجود دارند که ممکن است در بین خانم ها رواج زیادی داشته باشد.

شاید فکر کنید که پس از دوش واژن احساس طراوت پیدا خواهید کرد یا این کار می تواند عفونت ها را پاک کند ! و یا بوی نامطبوع واژن را از بین ببرد.

اما تحقیقات و پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته است نتایج متفاوتی را نشان داده و هیچ کدام از این تصورات را درست ندانسته است و حتی خلاف آن ها را ثابت کرده است.
نکته ی مهمی که باید بسیار مد نظر خانم ها قرار بگیرد و به آن توجه جدی داشته باشند این که بوی بد واژن و ترشحات آن حس می شود نشانه ی ابتلا به عفونت، یا بیماری های دیگری می تواند باشد که باید توسط پزشک درمان شود و خود درمانی اصلا توصیه نمی شود.

پس تا اینجا مزایایی برای استفاه از دوش واژن، که به طور علمی و درست اثبات شده باشد وجود ندارد.

معایب و مضرات استفاده از دوش واژینال چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که دوش واژن اگر برای بانوان مضر نباشد قطعا مفید هم نخواهد بود.

حال می خواهیم بدانیم معایبی که این روش ممکن است همراه خود داشته باشد چیست؟

واژن طبیعی و نرمال دارای قارچ و باکتری هایی مفید است. هر فاکتوری که منجر به تغییر PH طبیعی وازن شود باعث تکثیر باکتری های مضر و از بین رفتن باکتری های مفید میشود. همچنین میتواند عامل عفونت و ترشحات غیرعادی شود.

با اشاره به چند سطر قبلی، که در ارتباط با لزوم مراجعه به پزشک در صورت استشمام بوی نامطبوع یا زننده از واژن بود؛ این نکته را مد نظر داشته باشید که با شستشوی واژن، منشا بوی بد از بین نمی رود و چه بسا ممکن است بیماریی که بتوان با درمان ساده تری آن را درمان نمود، در صورت عدم مراجعه به پزشک، مزمن می شود و درمان آن ممکن است پیچیده تر گردد.

[🔗 بیشتر بخوانید: علت و درمان بوی بد واژن چیست؟]

بیماری التهابی لگن یا عفونت لگن:

عفونت هایی وجود دارند که به اصلاح بالا رونده هستند و می توانند به رحم و تخمدان و لوله های فالوپ برسند و موجب بیماری گردند.

دوش واژن احتمال این نوع عفونت ها را بالا می برد چون ممکن که عفونت های قسمت های پایین تر واژن را به قسمت های بالاتر بفرستد.

دوش واژینال می تواند احتمال ایجاد بیماری التهابی لگن را تا بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد.

واژینوز باکتریایی (عفونت باکتریایی واژن):

کلا در بدن ما، همین طور در دستگاه تناسلی٬ باکتری هایی وجود دارند که نه تنها برای بدن ضرری ندارند بلکه برای سلامتی و حفظ سلامت و تعادل ارگان های بدن ما، در صورتی که به اندازه باشند، مفید هستند.

دوش واژن این تعادل باکتری در قسمت تناسلی را بر هم می زند و می تواند محیط واژن را، محیطی مستعد برای تکثیر و رشد باکتری های دیگری که مضر است، بکند.

کسانی که به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند بیشتر می توانند در معرض ابتلا به اندومتریوز و عفونت هایی که به طریق جنسی منتقل می شوند و حتی زایمان زودرس قرار بگیرند. باز هم با توجه به مطالب قبل تر، درمان این گونه عفونت ها به مراتب سخت تر می شود و باکتری ها به درمان های معمول جواب نمی دهند.

سرطان دهانه ی رحم:

خوب است که بدانیم سرطان دهانه ی رحم چهارمین عامل بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و می توان با رعایت نکات ساده ای تا حدودی از آن پیشگیری کرد٬ یکی از این موارد کمک کننده برای جلوگیری از این سرطان٬ عدم استفاده از دوش واژن است.

مطالعات نشان داده که استفاده ی بیش از ۱ بار در هفته از دوش واژن با افزایش این نوع سرطان در ارتباط است.

عوارض و مشکلات بارداری:

یکی از عوارض مهمی که دوش واژینال بر روی زنان باردار می تواند داشته باشد، افزایش احتمال ایجاد حاملگی خارج رحمی است.

این افزایش احتمال با دوش واژن بیش از یک بار در هفته ارتباط تنگاتنگی دارد.

همچنین خانم بارداری که طی حاملگی خود دوش واژن را انجام می دهد، احتمال زایمان زودرس در او افزایش می یابد.

[🔗 بیشتر بخوانید: مشاوره قبل بارداری چیست؟ خانمها قبل از بارداری این نکات را بدانید ]

در انتها بار دیگر یادآوری میکنم که اگر از بوی شدید و نامطبوع در واژن خود رنج می برید، بهترین کار مراجعه به پزشک است که علت اصلی آن را درمان کند.

در بعضی مواقع دوش واژن می تواند ایجاد آلرژی و حساسیت در واژن کند که محیط آن منطقه را ملتهب می نماید.

پس متوجه شدیم که تا به اینجا هیچگونه مطالعه ی علمی برای استفاده از این روش در خانم ها نکته ی مثبتی را ذکر نکرده و معایب آن را بیشتر دانسته است.

عوارض استفاده از دوش واژن | دکتر سعیده اسدی٬ متخصص زنان
عوارض استفاده از دوش واژن