درد واژن یا والوودینیا

درد واژن، علت و درمان درد و تیر کشیدن واژن

درد واژن یا (ولوودینیا) نوعی درد یا ناراحتی طولانی مدت در اطراف قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه به نام فرج است. درد، تیرکشیدن، سوزش یا تحریک مرتبط با ولوودینیا می تواند شما را چنان ناراحت کند که نشستن طولانی مدت یا داشتن رابطه جنسی سخت باشد. این وضعیت می تواند از ماه ها تا سال ها ادامه یابد.

اگر علائم ولوودینیا دارید و این مسئله برای شما زمانبر شده است حتما با دکتر متخصص زنان صحبت کنید چرا که درمان ها می توانند ناراحتی شما را کاهش دهند. بنابراین، انجام یک معاینه پزشکی بسیار مهم و کلیدی است.

علائم اصلی درد واژن

علامت اصلی ولوودینیا درد در ناحیه فرج است که درد اغلب به شرح زیر است:

• سوزش
  • تیرکشیدن
    همچنین ممکن است احساس ضربان و تورم هم داشته باشید.

اینکه علائم هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهند و دقیقاً کجا احساس می‌شوند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درد شما ممکن است دائمی باشد، یا ممکن است بصورت مقطعی گاهی باشد و گاهی نباشد. ممکن است فقط زمانی که واژن لمس شود احساس شود. ممکن است درد را در کل ناحیه تناسلی خود احساس کنید. به این ولوودینیا ژنرالیزه می گویند. یا ممکن است درد در ناحیه خاصی از واژن حس شود، مانند بافت اطراف دهانه واژن، این به عنوان ولوودینیا موضعی شناخته می شود و شایع است. گاهی هم بافت بیرونی واژن ممکن است کمی ملتهب یا متورم به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: اوزون تراپی واژن یکی از راه های جوانسازی واژن

برای درد واژن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد در ناحیه تناسلی خود دارید، به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر متخصص زنان در نزدیکی شما نیست به یک بیمارستان یا درمانگاه رفته تا توسط یک پزشک معاینه شوید که بتواند تشخیص دهد که درد شما به علت ولوودینیا است یا مشکل دیگری دارید:

مشکلاتی که میتواند باعث درد ناحیه تناسلی زنان شود:

• بیماری مقاربتی مانند تبخال تناسلی
  • بیماری التهابی پوست
  • رشد ولوار
  • سندرم ادراری در زمان یائسگی

برخی از افراد بدون مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت درد سعی می کنند با استفاده از درمان های عفونت قارچی بدون نسخه، علائم خود را کاهش دهند. اما مهم است که معاینه شوید، بنابراین یک پزشک میتواند شما را معاینه کند و درمان مناسب را برای شما توصیه کند.

بیشتر بخوانید: علت تورم لابیا واژن و علائم تورم لابيا چیست؟

علت ولوودینیا

متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث ولوودینیا می شود. عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

• آسیب یا تحریک اعصاب فرج
  • عفونت های واژن
  • التهاب ناحیه بیرونی واژن
  • شرایط ژنتیکی
  • آلرژی
  • تغییرات هورمونی

گاهی هم اسپاسم یا ضعف عضلانی در کف لگن، که از رحم، مثانه و روده حمایت می کند.

عوارض درد واژن

اگر درد واژن یا ولوودینیا درمان نشود می تواند بر سلامت روان، روابط و سایر جنبه های زندگی شما اثر بگذارد.

این وضعیت با اضطراب و افسردگی مرتبط است. همچنین با میل جنسی و لذت کمتر مرتبط است. ترس از داشتن رابطه جنسی دردناک می تواند باعث اسپاسم در عضلات اطراف واژن شود، وضعیتی به نام واژینیسموس. درد و سایر علائم ولوودینیا ممکن است ادامه کار را دشوارتر کند و ممکن است برای خواب با کیفیت مشکل داشته باشید.

کلام آخر

برای درمان درد واژن یا ولوودینیا حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و از درمان سرخود بیماری خود جلوگیری کنید. مشکلاتی که در بالا گفته شد همه میتواند منجر به درد در ناحیه واژن شود.

منبع: mayoclinic.org